Klagesag hos JM trækker ud - Klage til EU?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cuddlefish

Klagesag hos JM trækker ud - Klage til EU?

Indlæg af Cuddlefish » 05.11.2012 09:25:12

Jeg har været igennem efter forløb siden september sidste hvor vi boede 9 måneder i Sverige og siden juni i år har vi boet i København.

Vi fik afslag af US i medio juni og klagede efterfølgende over dette til Justitsministeriet (JM).

Fra JM fik vi en bekræftelse på at klagen havde opsættende virkning og at de ville være 6-7 måneder om at håndtere klagen.

Desværre er det sådan at min kone efterhånden er ved at være noget presset over vores situation og i desperation overvejer jeg nu, om jeg har muligheder for at lægge pres på JM/Danmark.

Er der nogen her på ÆUG der har erfaring med klager til Europa Kommisionen ?

Er det et virkemiddel man kan gøre brug af ? Og er det i det hele taget en god ide ?

www.ombudsman.europa.eu lægges der op til at man klager til Folketingets ombudsmand - er det den vej man bør gå ?

-KLAGE TIL KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER OVER MANGLENDE OVERHOLDELSE AF FÆLLESSKABSRETTEN -

fundiver199

Re: Klagesag hos JM trækker ud - Klage til EU?

Indlæg af fundiver199 » 05.11.2012 13:12:28

ÆUG er på vej med et fælles initiativ på netop det område, men venter stadig på svar på en begæring om aktindsigt hos JM. Så måske var det værd at vente på det. Herudover er jeg ked at slukke lyset for dig ved at sige, at uanset hvem I måtte vælge at klage til over sagsbehandlingstiden, så tager behandlingen af sådan en klage mindst lige så lang tid som JM behandling af klagen over afgørelsen. Så det er næppe en gangbar vej til at afkorte ventetiden.

Det er lidt ligesom når man venter 25 minutter i Fakta, selvom de i reklamerne lover, at det kun tager 5 minutter. Det er irriterende, men ønsker man at handle i Fakta, må man i praksis bare finde sig i det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.11.2012 16:39:06

Alle kan klage til ombudsmanden MEN man SKAL først klage til den/de offentlige klageinstanser, der måtte være.

Ombudsmanden vil ikke behandle en klage, hvis den præcis samme sag er under behandling et andet sted, eller kan behandles et andet sted.

Se: http://www.ombudsmanden.dk/om/formidlin ... udsmanden/

Jeres klage er under behandling, og ombudsmanden ville derfor alene af den grund afvise at behandle jeres klage. I øvrigt tager ombudsmanden IKKE alle klager under behandling.
mh
Rådgiver for ÆUG

samlou

Indlæg af samlou » 05.11.2012 20:56:36

Hej Cuddlefisk,

Lige et velmenende forslag:
I kunne også overveje at søge efter danske regler, imens I venter...

Min mand og jeg var i nogenlunde samme situation som jer. Vi var også nogle af de mange, der fik afslag i sommers på familiesammenføring efter EU-reglerne. Da vi begge var rigtig trætte af at gå og vente, besluttede vi os for at søge efter danske regler. Vi søgte i slutningen af august og fik et positivt svar ca. 2 mdr. senere og er nu i gang med at stille garanti. Dette er bestemt ikke fordi, vi har opgivet at få ophold efter EU-reglerne, men simpelthen fordi vi gerne vil leve et normalt liv i mellemtiden. Endvidere er min mand studerende i Danmark, og i den situation er de danske regler ganske fine.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.11.2012 11:57:19

@mh

Man kan godt klage til Ombudsmanden over lige netop sagsbehandlingstid, selvom sagen stadig er under behandling. Normalt vil Ombudsmanden givetvis kun behandle en sådan klage, hvis sagsbehandlingstiden kan siges at ligge langt ud over noget som helst, der kan betegnes som "rimeligt".

Det synes jeg ikke, den gør her. Men der er jo det lille tvist, at opholdsdirektivet sætter en grænse på 6 måneder. Om det er en grænse, Ombudsmanden vil medvirke til at sikre overholdt, tør jeg ikke sige. Men når ÆUG sender en samlet klage til Ombudsmanden over behandlingen af EU-sagerne, vil vi da helt sikkert tage det med som et klagepunkt. Og så må vi jo se, hvad han siger til det.

Vi vil selvfølgelig ikke klage over selve afgørelserne, da de medlemmer, vi kommer til at klage på vegne af, stadig får deres sager behandlet i JM. Men vi vil klage over en række ting, som efter min mening er utroligt dårlig forvaltningsskik. Og udover den manglende overholdelse af sagsbehandlingstiden på 6 måneder handler om ting som manglende opfyldelse af oplysningspligt, manglende gennemskuelighed af retstilstand mm.

Og det er alt sammen noget, Ombudsmanden godt kan forholde sig til, selvom selve sagerne stadig ligger i en endeløst dyb syltekrukke inde i JM.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.11.2012 15:46:40

@ fundiver, jeg forstod det sådan, at Cuddlefish' klage skulle vedrøre selve sagen, ikke tiden.

Og enig - de 6-7 måneder er jo ikke gået endnu, og før de 6 mdr. er overskredet væsentligt er jeg ret sikker på at det vil være spild af tid at indgive klage over sagsbehandlingstiden.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2012 09:49:48

De 6 måneder er den samlede tid, det må tage at udstede opholdskort. Og da US formentlig har været 4-6 måneder om at give afslag, er de gået for længst. Så det kan Cuddlefish sagtens klage over til Ombudsmanden, hvis han ønsker det. Han skal bare henvise til direktiv 2004/38 EF samt EU-domstolens kendelse i C-370/90. Eller overlade det til ÆUG at formulere disse argumenter over for Ombudsmanden og bare hoppe med som part / underskriver på den fælles klage, der bliver lavet, lige så snart JM har nosset sig færdige med at besvare vores begæring om aktindsigt.

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 26.03.2013 14:47:00

Vi har i dag fået brev fra JM :D

JM har valgt at omstøde US's afgørelse. JM finder - imodsætning til US - det dokumenteret, at jeg har haft et reelt og faktisk ophold i Sverige. Sagen er nu sendt retur til US, der åbenbart nu skal vurdere om øvrige betingelser for en eu-sammenføring også er indfriet.

Da vi boede sammen i Sverige og flyttede tilbage til dk sammen samtidigt og at alt dette er dokumenteret. Plus at jeg har har egen lejlighed og haft samme funktionærjob i snart tre år, så har jeg svært ved at se hvad der skal gå galt nu... Den faste månedsløn er lidt over 30K og årsindtægten sidste år var 480K totalt - iflg. SKAT. Det må da kunne indfri et evt. krav om økonomisk forsøger-evne jeg kunne imødese som grænsegænger?????

Men man tør jo dårligt håbe noget efter alt det man har været igennem..... :?

Besvar