Indrejse fra USA på enkeltbillet?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
haugstrup

Indrejse fra USA på enkeltbillet?

Indlæg af haugstrup » 15.05.2008 17:24:40

Min forlovede jeg jeg vil giftes og derefter familiesammenføres i Danmark. Jeg befinder mig pt. i USA sammen med hendes. Jeg flyver tilbage om et par uger og hun vil følge efter i midten af august.

Vi har kigget på flybilletter og en enkeltbillet er langt langt billigere end en returbillet.

Jeg er vant til 3. grads forhør fra de amerikanske myndigheder når jeg ankommer, men jeg har ingen fornemmelse for hvordan det står til når amerikanere vil rejse ind i EU (hun har besøgt europa, men ikke danmark tidligere).

Vil hun kunne risikere at blive afvist i lufthavnen fordi hun kun har en enkeltbillet? Hun kan jo kun opholde sig 90 dage uden visum -- vi gifter os i danmark så hun kan blive her mens sagen kører. Jeg ved at de er meget paranoide i USA, men jeg ved ikke om hun bare vil blive viftet igennem i lufthavnen på baggrund af hendes amerikanske pas...

Hun planlægger at købe en billig billet på nettet og vil derfor flyve igennem Madrid før hun lander i Kastrup. Jeg går ud fra at det betyder at hun skal cleare EU immigrationsmyndighederne der og ikke i København.

Vi har ikke uendelige mængder af penge, så 3000,- ekstra for en returbillet vil vi gerne spare.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 16.05.2008 07:43:36

De fleste steder i Verden er det sådan, at man skal have en gyldig billet ud af landet for at blive lukket ind som turist, for i modsat fald indikerer man jo, at man ikke har tænkt sig at forlade landet igen.

Jeg vil GÆTTE på, at det forholder sig på samme måde i Europa, men jeg aner ikke, hvor strengt man i praksis håndhæver sådanne krav overfor f.eks. amerikanske statsborgere.

HVIS din kæreste stilles overfor krav om, at hun skal have en gyldig billet ud af Schengenområdet for at få lov til at rejse ind, så behøver det ikke nødvendigvis at være i form af en returbillet. En billet videre til et andet land (altså uden for Schengenområdet) vil formentlig være lige så godt.

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til pasmyndighederne i Kastrup Lufthavn og spørge dem direkte, hvordan det forholder sig.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 16.05.2008 07:51:52

HVIS der stilles krav til din kæreste om at have en gyldig billet videre ud af Schengen, så vil den billigste løsning for jer nok være at vælge at købe en billet videre til et 3. land. F.eks. en enkeltbillet til Tyrkiet med et lavprisselskab, eller alternativt en billet, hvor man kan få en del af pengene tilbage, såfremt man ikke benytter sig af den.

En sådan billet omtales i rejsekredse som en "show-ticket", d.v.s. en billet, som man alene har anskaffet sig for at have noget at vise til immigrationsmyndighederne i et bestemt land.

haugstrup

Indlæg af haugstrup » 16.05.2008 19:34:44

Tak for forslaget. Jeg har kontaktede politiet i lufthavnen og en meget venlig betjent kunne fortælle at der vil være stor sandsynlighed for at blive afvist såfremt der ikke kan fremvises returbillet. Så der er desværre ingen vej udenom.

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 18.05.2008 20:08:18

Hej

Det kan være en god idé at købe en billet, som kan refunderes. De typisk lidt dyrere, men kan lade sig gøre. Alternativt, kan i købe en billet, hvor i kan ændre rejsedatoen. I skal vel på besøg til USA igen :-)
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Delfinus
AUG Board

Indlæg af Delfinus » 20.05.2008 17:32:06

Det er super vigtigt hvis man vælger en refunderbar billet, at man er sikker på at den stadig kan refunderes, selvom man har brugt udrejsen. Det er nemlig de færreste billetter der kan det. Det samme gælder at ændre hjemrejsedatoen, da dette oftest skal gøre inden man rejser ud på billetten.

Jeg er dog helt chokeret over at høre, at en returbillet fra US er billigere end en oneway billet. Dette skyldes at det som oftest til oversøiske destinationer bedst kan betale sig at købe en returbillet og så kun bruge udrejsen.

Et eksempel er:
New York - København T/R = 3708,-
New York - København OW = 7341,-

Mvh. Delfinus - som arbejder i et rejsebureau og læser disse regler hver eneste dag.

haugstrup

Indlæg af haugstrup » 21.05.2008 17:08:57

Hvis billetten købes i DK er en returbillet langt billigere (omkring halv pris), men det omvendte er gældende hvis billetten købes i USA (der er one-way klart billigere).

Vi er endt med som SIHA foreslår: En returbillet hvor vi mod et begyr kan ændre hjemrejsedatoen senere. For vi vil tilbage til USA næste forår på ferie alligevel. :o)

Delfinus
AUG Board

Indlæg af Delfinus » 23.05.2008 23:37:35

Hvad koster en O/W fra USA til DK ca.?

Husk at tjekke om billetten er gyldig i 6 eller 12 måneder - og så selvfølgelig at bruge tilbagerejsen inden.

Alt godt til jer,

Delfinus

haugstrup

Indlæg af haugstrup » 24.05.2008 00:04:30

Mange tak. Vi fandt en kjole til ceremonien i dag :)

O/W er lige over $600 med de rejsebureauer som kan handler med studerende (studentuniverse.com eks.). Retur er $1000-$1200. Vi skal fra Washington DC til Kastrup.

Besvar