Asyl problem

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

oca1234

Asyl problem

Indlæg af oca1234 » 26.10.2012 16:04:18

Hej.

Jeg skriver da jeg for nylig er kommet hjem fra min nigerianske kæreste der er bosat i Tyrkiet, hvor vi desværre var ude for et knivoverfald.
Det resulterede selvfølgelig i vi skulle afhøres af politiet osv, og idet min kæreste opholder sig ulovligt dernede, hvilket jeg ikke er stolt af men sådan er situationen bare, beholdte de ham selvfølgelig hos politiet, og han er nu sendt videre til det, som vi forstår som "immigrationspolitiet", hvor han efterfølgende vil søge asyl hos UN/FN, og dermed opholde sig lovligt.

Så er mit spørgsmål, vil det have nogle konsekvenser for vores planer om at søge familiesammenføring i Sverige, efter de svenske nationalregler?

og et måske dumt spørgsmål, kan han med lovlig opholdelse, dog på asyl, gifte sig med mig og derved søge om visum til DK?

Håber der nogle derude der kan være lidt hjælpsomme :-)

hilsner herfra..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Asyl problem

Indlæg af mh1 » 26.10.2012 19:30:04

Mht. om en asylansøger i Tyrkiet kan blive viet, så mener jeg det kan lade sig gøre. Det giver utvivlsomt noget mere bøvl og kræver benarbejde, men i flg. EVLENDİRME YÖNETMELİĞİ No: 10/07/1985 - 85/9747 art. 13 er det muligt, hvis jeg har forstået den rigtigt.

Spørgsmålet er dog, om de tyrkiske myndigheder når at sende ham hjem til Nigeria før I kan blive viet. Der er jo næppe rigtig noget grundlag for at give ham asyl.

Hvis det sker, så kan I jo blive viet i Nigeria og så må han søge fs derfra.
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1

Indlæg af closed1 » 26.10.2012 22:06:29

var det nu ikke det bedste at , få opholdet gjort lovligt og hvis det ikke kan lade sig gøre så må han rejse hjem . Så kan i tage den der fra , alt søgen asyl til ingen grund er spild af andre menneskers tid og penge . Der er nogle som skal have asyl i et land , lad den få det og andre må selfølgelig , rejse hjem og så starte der fra ! Lykke til :D

oca1234

Indlæg af oca1234 » 27.10.2012 11:17:04

Jeg er absolut heller ikke særlig glad for at han skal/vil søge asyl, og er klar over det er bedre han tager hjem og starter derfra. Men er situationen således han søger og får asyl, er det da noget der kan ses på "world wide" system, eller kun i det tyrkiske? For det mindsker vel vores chancer for at få visum til ham, til DK?!

Mht FS, er der noget vi skal være opmærksomme på som især kunne være en blokade for at få visum (da han jo helst skal besøge Danmark én gang ifølge tilknytningskravet). Jeg er derudover sat næsten fuldstændig ind i reglerne mht til FS og visum, men da han jo er fra assyllandegruppen er chancerne desværre lidt mindre og der sættes jo ikke nogen garanti. :-(

Jeg ved også der er mulighed i Sverige, men den process er en smule kompliceret for en studerende i Jylland :/ Så er den danske version bedre/nemmere hvis vi opfylder kravet om at være gift og begge 24 år om ikke andet?

Mange tak! :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.10.2012 13:31:56

Tjaaah, om man noget sted kan se eller ikke se, om en person har fået asyl i Tyrkiet, er vist et rent akademisk spørgsmål.

Du kan læse oplysningerne om proceduren og sagsbehandlingstiden (laaaang) her:
http://www.w2eu.info/turkey.en/articles ... um.en.html

Som skrevet, kan det SANDSYNLIGVIS lade sig gøre at blive viet i Tyrkiet. Derefter kan I søge om besøgsvisum. Når først din ægtefælle ER i DK, kan I søge om fs, for han vil da opfylde kravet om at have været i DK en gang (han skal ikke have været ude af DK).

Du skal jo dog være sikker på at du opfylder alle de krav, der stilles til dig, og at du kan stille bankgarantien på 50.000 kr.
mh
Rådgiver for ÆUG

oca1234

Indlæg af oca1234 » 27.10.2012 14:00:00

Men vil det så sige, at hvis han får asyl og derved opholder sig lovligt i Tyrkiet, kan vie mig og derfra ansøge om besøgsvisum og besøge mig i DK? Undskyld hvis det er dumt spørgsmål, synes bar det virker meget kompliceret lige pludseligt :/

Det ser ud til Sverige vil være den nemmeste vej lige pt!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.10.2012 19:07:30

Har du læst, hvad jeg skrev og læste du informationen på det link, jeg gav dig?

Jeg skrev at en asylANSØGER sandsynligvis godt kan blive viet i Tyrkiet (forudsat at han/hun kan godtgøre sin identitet og civilstatus).

At få asyl kan vare op til 2 år eller mere - og umiddelbart er der jo ikke noget der tyder på at din kæreste overhovedet KAN få asyl.

Derfor er det første skridt at se om I kan blive viet. Dernæst kan du/I søge fs enten i DK eller i Sverige, alt efter hvad der til den tid er mest praktisk og lade-sig-gørligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 27.10.2012 22:12:07

Sidder og tænker at det jo for sin vis er ligemeget med om han søger visum fra sit hjemland eller tyrkiet... han vil jo stadig blive set som en statsborger fra sit hjemland og vil derfor skulle søge under de regler. eller er jeg helt gal på den...Så hvis han bliver i tyrkiet fordi han har et indtryk at det bliver lettere at få et turistvisum, ville han i det tilfælde blive skuffede...er ikke helt sikker

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.10.2012 12:23:14

Det er helt rigtigt set, Durmaz, men er de først blevet gift, så har han jo langt bedre muligheder for at få visum, end han har lige nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

oca1234

Indlæg af oca1234 » 28.10.2012 21:25:09

Jeg er selvfølgelig klar over, at det at han opholder sig i Tyrkiet, ikke gør vores sag nemmere, da han selvfølgelig stadig er nigeriansk statsborger, og det er de regler fra det land, der er gældende. Det er heller ikke det min tvivl omhandler, men mere hvorvidt om at det han søger asyl kan påvirke vores ansøgning, fra Nigeria vel og mærket..

Og jeg tror jeg har forstået det hele nu, og er indforstået med at han ikke får asyl, men det kan hjælpe ham til at være i landet "lovligt", mens han søger, indtil vi starter processen i Sverige :)

Er processen hurtigere hvis man er gift, eller har det ingen betydning når man søger fs med svenske regler?

Tak for svar..

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.10.2012 07:51:20

Hvis du søger fs efter svenske regler kan det gøres som kærester. EU-reglerne kræver ægteskab eller ca. 18 mdr.s samliv.

Du skal jo dog være helt klar over, at hvis din kæreste skulle være en af dem, som har smidt sit pas væk, så kan han IKKE søge om visum - og så vil I næppe heller kunne blive viet noget sted.

Endvidere er Sverige noget utilbøjelige til at tillade ansøgning om visum fra personer, som kun har midlertidig opholdstilladelse i fx Tyrkiet.

Jeg siger ikke, at det er umuligt, men let bliver det ikke.

Jeg synes du skal mærke grundigt efter, om du er grebet af et 'frelse-syndrom' eller om du er helt, helt sikker på at det er denne person, du ønsker at dele dit liv, din fremtid og dine børn med. Hvis du går ind i denne proces, kommer det til at koste dyrt i form af din energi og det kommer højst sandsynligt til at gå ud over dine studier. Vær sikker på, at du ikke om nogle år vil vende dette mod din kæreste ... 'efter ALT det jeg har gjort for dig ..!' er et lumsk og unfair våben.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.10.2012 12:50:56

oca1234 skrev:Så er mit spørgsmål, vil det have nogle konsekvenser for vores planer om at søge familiesammenføring i Sverige, efter de svenske nationalregler?
Umiddelbart nej. Men svenskerne har sikkert en ide om, at en ansøgning skal afleveres i det land, hvor man bor lovligt. Så det kan måske give nogle problemer at få lov at aflevere den i Tyrkiet. Det er jeg dog ikke 100% sikker på.
oca1234 skrev:og et måske dumt spørgsmål, kan han med lovlig opholdelse, dog på asyl, gifte sig med mig og derved søge om visum til DK?
Det er lidt det samme her. Hvis I kan blive gift i Tyrkiet, vil den danske ambassade i Ankara formentlig kun tage imod en visumansøgning fra personer med lovligt ophold i Tyrkiet. Det skyldes, at der jo skal være mulighed for, at han kan vende tilbage til Tyrkiet, når hans ferie i Danmark er slut. Muligvis kan han få lov at rejse på en enkeltbillet fra Tyrkiet til Danmark og herefter en anden enkeltbillet til Nigeria.

Jeg ser dog også en klar risiko for, at man vil fravige det normale princip om at give visum til besøg hos ægtefæller, fordi der må siges at eksistere en stærkt forøget immigrationsrisiko, når visumansøgeren opholder sig i et andet land end sit hjemland som asylansøger.

At have søgt om asyl I Tyrkiet er således det omtrent stærkeste signal, han overhovedet kan sende, om at han ikke har tænkt sig at rejse hjem til Nigeria, når “ferien” I Danmark er slut. Så med mindre de ansatte i US er komplet hjernedøde, bør de da klart afvise sådan en ansøgning og henvise ham til at søge om op-holdstilladelse i stedet for visum.

oca1234

Indlæg af oca1234 » 29.10.2012 17:27:11

mh, jeg kan godt se hvad du mener med, om jeg virkelig vil det her pga. den lange og komplicerede process, og det vil jeg! Vi har kendt hinanden i lang tid nu, jeg kender familie og venner osv, dermed er det ikke bare en "hurtigt forelskelse" og jeg har kendt til hans situation længe, vha ærlighed.

Vores plan er, at jeg finder bolig i Sverige hurtigst muligt og studerer færdig i KBH, han tager hjem til Nigeria når jeg er flyttet, får nyt "rent" pas, og derefter søger om opholdstilladelse i Sverige med mig som sambo. Så er vi vel på samme plan og har samme muligheder, som alle andre der søger?!

Vi har på ingen måde planer om at gifte os, søge visum el. lign fra Tyrkiet, meningen er at vi skal langt væk fra det land, og starte i en fremtid i Norden, men pga mange ting har det været svært so far.

Jeg håber på det bedste om ikke andet :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.10.2012 19:46:22

Det lyder som den bedste plan, så der er rene linjer. Held og lykke, og husk at hastværk er lastværk, ikke mindst når man skal forberede en familiesammenføring.
mh
Rådgiver for ÆUG

oca1234

Indlæg af oca1234 » 30.10.2012 18:24:19

Lige et sidste spørgsmål, har læst mange indlæg, nu og er dog alligevel forvirret om hvorvidt jeg skal invitere min kæreste eller om det udelukkende er ham der søger om fs med alle de bilag der kræves, hvorefter jeg så bliver kontaktet af m. verket? Jeg skal bare flytte og registrere mig, ikke? Jeg undskylder hvis der allerede er svaret på dette og jeg har overset det.

Igen tak for de mange gode svar :)

Besvar