Børnecheck

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dan32Thai31

Børnecheck

Indlæg af Dan32Thai31 » 18.10.2012 21:36:43

Hej

Er der nogle herinde, som ved om man får børnecheck til familiesammenført børn udenfor EU fra den dag de får cpr?

Jeg mener at have læst, at man ikke får noget det første halve år og derefter får man lidt og først efter 2 år får man fuld børnecheck...

Håber at i kan hjælpe:)

Med venlig hilsen
Dan32Thai31

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Børnecheck

Indlæg af mh1 » 19.10.2012 08:24:48

Da du skriver 'familiesammenførte børn' går jeg ud fra, at du mener børn som ikke også er dine, fx i kraft af adoption, og at du derfor ikke har forsørgelsespligt over dem i kraft af lovgivning. Den bestemmelse, der er af interesse for dig er denne, særligt pkt. 7:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=138652
Betingelser for retten til børne- og ungeydelsen
§ 2. Retten til børne- og ungeydelsen er betinget af,
1) at den person, der har forældremyndigheden over barnet eller har taget barnet i pleje med henblik på adoption, er fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1,
2) at barnet faktisk opholder sig her i landet, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog lovens § 5, stk. 3,
3) at barnet ikke har indgået ægteskab,
4) at barnet ikke er anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver af forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning efter lov om social service eller i øvrigt forsørges af offentlige midler,
5) at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse om manglende efterlevelse af et forældrepålæg efter lov om social service § 57 a, stk. 6 og
6) at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen skal standses,

:!: 7) at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er opfyldt, udbetales en forholdsmæssig andel af ydelsen efter 3. pkt., hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen, efter 12 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af ydelsen, og efter 18 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 75 pct. af ydelsen1), og :!:

8 ) at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse efter dagtilbudslovens § 12, stk. 2, om standsning af børneydelsen.
§ 3. Betingelserne i §§ 1 og 2 skal være opfyldt den første dag i den periode, som den enkelte udbetaling vedrører, jf. § 6, stk. 2 og 3.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dan32Thai31

Indlæg af Dan32Thai31 » 23.10.2012 23:10:31

Jeg er ved at blive familiesammenført med min thailandske kone og hendes datter og dem har jeg vel forsørgelsespligt overfor og så må vi vel også kunne få børnecheck når de får opholdstilladelse eller hva?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2012 12:05:33

Nej som jeg har forstået det, har du ikke forsørgelsespligt over for din kones særbørn. Så for jer gælder det nye optjeningsprincip, som betyder, at barnet først kan få fuld børnecheck, når din kone har boet 2 år i Danmark. Men måske kan det være en løsning at adoptere pigen? Det kan være, at mh eller andre kan svare på det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.10.2012 13:14:37

Det KAN være en løsning at adoptere, men det kræver at den biologiske far enten er indforstået med dette, eller er død/ukendt.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 24.10.2012 15:27:30

Dan32Thai31 skrev:Jeg er ved at blive familiesammenført med min thailandske kone og hendes datter og dem har jeg vel forsørgelsespligt overfor og så må vi vel også kunne få børnecheck når de får opholdstilladelse eller hva?
Nej du har ikke forsørgelsespligt overfor din kones særbørn. Lige så lidt som du ville have forsørgelsespligt overfor børnene hvis du havde giftet tid med Tina fra Taastrup, og hun havde et par børn i forvejen.

Barnet bliver vel teknisk set familiesammenført med deres mor, der så er familiesammenført med dig, så barnets familiesammenføing har som sådan ikke noget med dig at gøre.

Bliver din kones ansøgning om fs f.eks afvist, vil hendes barns jo også blive afvist.

Besvar