Joachim og Marie

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

RJD

Joachim og Marie

Indlæg af RJD » 11.04.2008 12:31:18

Jeg bliver altid glad naar det lykkes for dansker at faa FS, det er dejligt naar det gaar saa nemt som i denne sag!

http://blog.politiken.dk/johanne/2008/0 ... entarliste

Jeg synes at artiklen er ret god og rammer helt rigtig, vi maa haabe at det kan skabe noget debat, for vores sag!

Venlig hilsen
RJD

keff

Indlæg af keff » 11.04.2008 17:30:53

Håber US kigger på tidligere ægteskaber :D

Miss Fighter

Indlæg af Miss Fighter » 13.05.2008 21:03:00

Hej...har lige læst det igennem

og har lagt mærke til den lov der bliver nævnt i artiklen som træder i kraft fra 1. januar 2009. Noget med at udlændingen skal kunne perfekt dansk. Hvad er det dog for en lov? Har ikke hørt om den før?

Hvis jeg og kæresten bliver gift og vi søger om FS, og hvis alt går vel og det går igennem lad os sige indenfor de næste par måneder, gælder reglen så også for ham?

Jeg synes det er urimeligt. Jeg kan godt forstå at alle disse regler er lavet for at stoppe udnyttelsen af det danske system, men hvor uretfærdigt for dem der gerne vil til dK og bo med deres elskede og yde for det danske samfund. De skal simpelthen slide og slide .... No justice...

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 13.05.2008 21:36:21

Hej Miss Fighter.
Den er god nok med den nye regel om en såkaldt Indvandringsprøve, som udlændinge der bl.a søger FS skal bestå for at kunne få FS. Den nye regel blev vedtaget allerede i april 2007, og form og indhold af prøven er ved at blive udarbejdet. Det er ikke helt på plads hvordan det komme til at foregå og hvornår det træder i kraft, men der er forlydender om at det vil ske primo 2009. Desværre er nyheden ikke opdateret på US hjemmeside siden 2007, og dette er alt, hvad der er at finde om prøven:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... sprove.htm

Jeg tror nu ikke det er planen, at udlændinge som du nævner skal kunne perfekt dansk for at bestå prøven. Der er vist en fjer blevet til 5 høns :-)Det er nok mere en introduktion til sproget og begynderfraser såsom "Jeg hedder...", "Jeg kommer fra..." og i den dur. Man skal stadig gennemføre et introduktionsprogram og danskuddannelse, når man er kommet her til landet.
Spørgsmålet er, hvad det komme til at koste for de, der skal tage prøven i deres hjemland, skal de rejse til ambassaden for at anskaffe materialet osv. Og hvor meget får udlændinge reelt ud af et selvstudium i et af verdens sværeste sprog (efter min mening :-) )

monies

Indlæg af monies » 14.05.2008 05:15:34

Hej
Gælder den prøve også ægtefæller til Eu-borgere, der flytter til Danmark på Eu-reglerne? Der står at Eu-borgere er fritaget, men hvad med deres ægtefæller?

Mvh Monies

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 14.05.2008 08:01:14

Altså, hvis man benytter EU-reglerne, er man fritaget.
Medlem af ÆUGs bestyrelse

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.05.2008 09:00:46

Der er ikke tale om, at udlændinge fremover skal kunne perfekt dansk, men der er bestemt heller ikke tale om, at "5 fjer er blevet til en høne".

Prøven vil således både bestå af en prøve i det danske sprog og en prøve i såkaldt "danske samfundsforhold". Og begge dele vil foregå ved, at en computer oplæser spørgsmål på dansk, hvorefter ansøgeren ligeledes skal svare på dansk. Ansøgerens svar vil herefter blive vurderet af en censor, og resultatet bliver afgørende for, om der kan opnås familiesammenføring eller ej.

Dette bliver bestemt ikke nemt og man må forudse, at kommende ansøgere skal bruge månedsvis på at forberede sig via selvstudium for at kunne bestå denne prøve, i og med at den jo altså skal foregå på et for dem fuldstændig fremmed sprog. Bogligt svage ansøgere vil formentlig give op på forhånd, hvilket givetvis også er regeringens og Dansk Folkepartis hensigt.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.05.2008 09:14:05

P.S. Der er siden lovens ikrafttræden blevet ændret på planerne, således at prøven ikke længere kan(skal) tages i ansøgerens hjemland, men derimod efter ankomst til Danmark.

Prisen for at gå op til prøven er ikke fastsat endeligt endnu, men må forventes at ligge omkring 3.000 DKK. Dumper man kan man gå op igen, hvilket så koster nyt gebyr på cirka 3.000 DKK, etc. etc.

Og hertil kommer naturligvis mulig tabt arbejdsfortjeneste ved at ansøgeren skal bruge minimum 200 timer på at forberede sig på prøven, og sandsynligvis væsentligt mere.

Hvis man ikke kan nå at søge om FS, inden prøven træder i kraft i slutningen af 2009, er det nok værd at overveje, om man ikke bare skal tage konsekvensen af de mange hindringer, som de danske myndigheder efterhånden lægger èn i vejen, og i stedet bosætte sig i et andet land end Danmark.

Det har længe undret mig, at der ikke er mere opmærksomhed på og protest imod denne nye regel her på ÆUG´s forum. Det er som om folk er faldet fuldstændigt i søvn og ikke har opdaget, hvad der er ved at ske, nemlig at der i praksis vil blive lukket stort set af for familiesammenføringer til Danmark.

Kommentarer som "det er vist en fjer der er blevet til 5 høns" har været hyppige, men helt ærligt venner: tror I virkelig på, at VKO-flertallet har til hensigt at behandle udlændinge på en fair måde, og at denne prøve derfor blot er "en formalitet"? Så er I godt nok mere naive, end man har lov til at være.

Mit gæt er, at når vi først kommer frem til slutningen af 2009, så vil forum blive oversvømmet af grædende beretninger fra alle dem, som til deres store overraskelse finder ud af, at det er totalt umuligt for deres kærester at bestå denne prøve.

BlueFoxx

Indlæg af BlueFoxx » 14.05.2008 12:48:53

Hej,

Jeg vil da godt lige tilslutte mig dit indlæg med hensyn til at skulle forvente at få en evt Kæreste / Kone til landet efter den nye Lov træder i kraft. dette her er vel så den definitive lås på døren til alle som tænker og ser verden som en helhed og ikke lader sig begrænse af snæversyn og Gammeldags Udenlandske fobiske tankegange som hersker i den siddende regering.

jeg tror da heller ikke den lov holder ret længe. måske længe nok til at den rammer en i toppen af den siddende regering, så vil de måske fatte idiotien og den total Umenneskelige Livssyn som ligger bag den nye lov.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.05.2008 14:54:31

Jeg tror ikke du skal regne med, at den siddende regering piller det her af bordet. Den er naturligvis udmærket klar over, hvilke konsekvenser loven vil få, og lever fint med disse konsekvenser. I det hele taget lever regeringen fint med, at både medier og befolkning har fået udlændinge og specielt islam på hjernen, idet dette ses som en garanti imod, at flertallet skulle skifte tilbage til rød blok.

Se blot på den øjeblikkelige og tåbelige diskussion om den hypotetiske mulighed for, at en tørklædeklædt dommer kunne optræde i en dansk retssal. Så længe vi bruger al vores energi på at interessere os for den slags pseudo-problemer, så sidder regeringen trygt og komfortabelt i sadlen og behøver ikke at gøre noget som helst for at forholde sig til samfundets reelle problemer. "Brød og skuespil for folket" kaldte salig Karl Marx den slags for, og han havde fuldstændig ret.

Skulle Socialdemokraterne alligevel komme til magten igen før eller siden, så vil det muligvis kunne lade sig gøre for deres tre støttepartier at presse dem til at fjerne de værste urimeligheder fra lovgivningen, herunder f.eks. indvandringsprøven.

Men det bliver ikke nemt, idet Socialdemokratiet i lighed med VKO har valgt det besynderlige synspunkt, at antallet af familiesammenføringer er noget, en stat kan regulere efter forgodtbefindende, og ikke noget, der afhænger af, hvor mange borgere, der finder sig en ægtefælle i udlandet. Heller ikke Socialdemokraterne har således nogen intention om, at Danmark skal respektere menneskerettighederne på dette område.

I stedet taler S om, at indvandrere og flygtninge igen skal kunne få bistandshjælp i stedet for starthjælp. Som om det var en menneskeret at blive forsørget på et højt niveau af en fremmed stat, men ikke at leve i sit fædreland sammen med sin udenlandske ægtefælle og evt. fælles børn.

Desværre må man vist bare konstatere, at de danske politikere såvel som et flertal af befolkningen er blevet ramt af en kollektiv hjerneblødning, og at udsigterne til helbredelse indtil videre er yderst ringe. Jeg kan derfor kun af hele mit hjerte opfordre alle, som har mulighed for det, til at forlade galehuset Danmark, medens tid er.

BlueFoxx

Indlæg af BlueFoxx » 14.05.2008 15:34:24

Hej Fundiver!

Jeg er for egentlig rørrende enig med dig stort set hele vejen.
lige til det punkt hvor du giver op og tilråder at man skipper Danmark.
jeg har selvfølgelig og overvejet dette men finder det ikke mulig lige PT.
og vil sgu da heller ikke bare give op og forlade Danmark,
Danmark er jo på vej til at synke ned i det mudder som regeringen og Det "kultur forladte Støtte Parti" har skabt.
hvorfor skulle jeg det?- jeg som er født og opvokset her i Danmark og har vel også rettigheder?!.
jeg nægter simpelhen at lade disse Idioter vinde uden kamp!
på et eller andet tidspunkt vender vinden det ved enhver,
jeg bliver og kæmper og håber da ikk jeg er alene om at tænke sådan.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.05.2008 20:21:57

Det er jo en smagssag, hvordan man vil forholde sig til situationen. Min personlige livserfaring er, at det er lettere at flytte sig selv end at forsøge at ændre på sine omgivelser.

Personligt har jeg endvidere det standpunkt, at jeg ikke gider finde mig i på den ene side at blive flået i skat og på den anden side at skulle stå med hatten i hånden og tigge og bede om, at min kone og min datter overhovedet må opholde sig inden for landets grænser.

Skal jeg aflevere halvdelen af min løn i skat, så vil jeg som minimum have en BETINGELSESLØS opholdstilladelse til min kone og datter til gengæld. Og i og med, at jeg ikke kan få det, fordi danskerne har fået muslimer på hjernen, så kan Danmark rende mig noget så grusomt.

ZB

Indlæg af ZB » 14.05.2008 21:41:05

BlueFoxx skrev:Hej,

Jeg vil da godt lige tilslutte mig dit indlæg med hensyn til at skulle forvente at få en evt Kæreste / Kone til landet efter den nye Lov træder i kraft. dette her er vel så den definitive lås på døren til alle som tænker og ser verden som en helhed og ikke lader sig begrænse af snæversyn og Gammeldags Udenlandske fobiske tankegange som hersker i den siddende regering.

jeg tror da heller ikke den lov holder ret længe. måske længe nok til at den rammer en i toppen af den siddende regering, så vil de måske fatte idiotien og den total Umenneskelige Livssyn som ligger bag den nye lov.
jeg tror desværre den lov ikke forsvinder men bliver standard procedure... de har allerede indført prøverne i Tyskland og Holland med "succes" for at begrænse antallet af FS

supawizz
Geografisk sted: Denmark

Royale familiesammenføringer og dansk

Indlæg af supawizz » 26.05.2008 12:20:48

Der har altid være særlove for royale :-).
De har i generationer levet af overførselsindkomster og de er ikke integrerede i samfundet.
Alligevel får de uden sagsbehandlingstid dansk statsborgerskab til deres ægtefæller.
Ægtefællen bliver heller ikke udvist selvom de skilles inden 7 år er gået.
Herligt at de skal bruges som eksempel :-)

Det er da fint at en ægtefælle fra den anden side af jordkloden skal tale dansk og kende til danske forhold. Det er sikkert nemt at finde et kursus i guinea bissau eller på maldiverne.
De skal ikke forvente at måtte komme til Danmark på besøg hos deres ægtefælle/forlovede, så de havde en naturlig mulighed for at kende Danmark før familiesammenføring. udlændinge er fint når de bliver i udlandet så vi kan besøge dem der.

Det er kun i Danmark at man kan have en forestilling om at alle bør tale dansk, det er en brøkdel af klodens befolkning man så kan kommunikere med. Spansk, engelsk og andre inferiøre sprog benyttes kun i udlandet :-)
Wizz

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 26.05.2008 20:25:20

Hej Fundiver198.

Det er alletiders med masser af info om indvandringsprøven! Er der et sted du har læst alt dette som evt. kan videregives? For det kan ikke være fra US hjemmeside, at al denne information udspringer ;-) Måske ved du, hvem det påtænkes der skal sidde og vurdere resultaterne af testen - er det sprogskolerne, US eller en helt tredje instans? Og hvor mange gange man kan få lov at gå op til denne prøve.

Det kunne også være interessant at vide mere om, hvordan prøven reelt set har påvirket antallet af familiesammenføringer i hhv. Tyskland og Holland. Om der er givet afslag på baggrund af ikke gennemført prøve og om antallet af ansøgninger er reduceret "efter hensigten"...

Besvar