bor i sverige med thai nu skal vi have hendes börn op

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mjd81

bor i sverige med thai nu skal vi have hendes börn op

Indlæg af mjd81 » 18.10.2012 09:39:26

min ven bor i sverige med hans kone som har fået upphålsret i 5 år i sverige..
vi har både snakket med svenske amassade i thailand de sir vi skal snakke med migrationsverket og de sir at vi skal snakke med svenske amassade i thailand..
det handler om 3 börn under 12 år..

er der nogel der ved havd der skal til for at de kan komme her op..

fundiver199

Re: bor i sverige med thai nu skal vi have hendes börn op

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2012 10:04:15

I lighed med deres mor har de opholdsret i Sverige efter EU-reglerne. Så proceduren er helt den samme for børnene som for moderen. Dvs. indrejse på schengenvisum og herefter ansøgning om opholdskort. Alternativt er det også muligt at søge opholdstilladelse efter de svenske regler. Men hvilke fordele, der skulle være ved det, når der er tale om børn, kan jeg ikke lige umiddelbart få øje på.

Ved familiesammenføring af børn vil der altid bliver krævet dokumentation for, at den forældre, der ønsker børnene familiesammenført, har den fulde forældremyndighed. Eller alternativt at barnets anden forældre er indforstået med, at børnene bliver flyttet til udlandet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.10.2012 10:54:10

Fordelen ved at søge efter svenske regler i stedet for efter EU-regler er oplagt, at man så kan nøjes med at købe en enkeltbillet til flyet, og at børnene fra dag 1 kan skrives op til svensk skole, børnehave, sprogunderivsning og lignende og ikke skal gå og vente på at få et svensk personnr., som jo er forudsætningen for at komme ind i samfundet.

mjd81

Indlæg af mjd81 » 18.10.2012 11:05:45

ok eu regler eller de svenske..

hvordan gör man begge dele--

jeg mener skal vi bare tage dem op på et visum også derefter söge om uppehåls ret..
efter den ene eller anden regel...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.10.2012 12:51:24

I skal vælge imellem at søge online efter svenske regler, hvor sagsbehandlingstiden er ca. 3 måneder, og hvor børnene så kan nøjes med at købe en enkeltbillet og alt er klart, når de ankommer, eller søge efter EU-regler, hvor børnene enten kan søge fra Thailand eller fra Sverige. Hvis de søger, mens de opholder sig i Sverige på besøgsvisum, kræves jo en returbillet, og de kan ikke foretaget sig noget i Sverige uden at have et personnr. (fx med hensyn til skolegang).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2012 16:13:05

I Danmark lader man børn starte i skolen, selvom de stadig venter på svar på deres ansøgning om opholdstilladelse. Men hvis Sverige ikke har en lignende politik på området, så må det da klart anbefales at søge efter de svenske regler, hvor børnene så først rejser til Sverige, når opholdstilladelsen er udstedt. Det kan jeg kun være helt enig med Skaanebo i.

I princippet kan man også søge efter EU-regler fra hjemlandet, men det er der overhovedet ingen fordele ved, da sagsbehandlingen på det område ikke er digitaliseret, hvorfor det må forventes at tage længere tid end en national svensk ansøgning.

DBS

Indlæg af DBS » 18.10.2012 18:33:55

Kan ikke udtale mig om lovgivning på området, men sidste år, hvor vi var I SE, og søgte efter EU regler, var der ikke noget problem at få knægten i skolen, før end opholdskort, hhv personnummer.

Og det var faktisk ikke noget de undre sig over.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2012 07:04:14

Jeg tænker, at FN´s børnekonvention nok også står i vejen for, at man lader børn i den skolepligtige alder gå glip af undervisning alene med henvisning til, at deres ansøgning om opholdstilladelse lige skal behandles først, hvilket så desværre tager et år, fordi man har åh så travlt.

Børn af flygtninge får jo også lov at gå i skole, uanset at deres forældres asylansøgninger ikke er færdigbehandlet eller endda er afvist. Og hvordan skulle man så kunne tillade sig at behandle andre menneskers børn langt ringere?

Når der søges efter EU-reglerne er det jo desuden sådan, at de omfattede personers rettigheder IKKE må gøres afhængige af nogen som helst form for papirer, der skal udstedes af værtslandet. Og her rækker Sveriges mod til at overtræde reglerne måske trods alt ikke til at lade det gå ud over uskyldige børn.

mjd81

Indlæg af mjd81 » 22.02.2013 14:10:29

hej alle..

sidder og kigger rundt på minigrations verket hjemmeside med syntes det er svært at finde rundt i det..

nu ligger landet sådan at min ven og hans kone haved tænkt sig at tage til thailand til somme og hente dem ( 3 stk)

HVIKEN blanket skal vi kigge på og udfylde på ders hjemme side..

vi har både snakket med minigrations verket og thailand svenske ambasade og får mange forskeligge ting af vide..

jeg tror måske det ville være nemmeste at søge om de kan komme her op her hjemme fra. tror de skal søge under de svenske regler..

håber der er en der har stået i sammen sted og ved hvad og lettes vi skal gøre..

hvor finder vi den blanket..
hvor KAN man læse mere om det..

på forhånd tak til jer alle for de super svar i sender..

TAK....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2013 14:19:51

Netop når det drejer sig om børn, så synes jeg da, det er en rigtig god at ide at søge "hjemmefra", så papirerne så vidt muligt er på plads, når de ankommer til det nye land.

Husk at børnenes far skal give samtykke til ansøgningen, eller, hvis moderen har forældremyndigheden alene, skal dette dokumenteres af hensyn til forebyggelse af børnebortførelser. Så der skal nok fremskaffes nogle papirer fra Thailand af den ene eller anden art, før der overhovedet kan søges.

Besvar