HUL i hovedet!

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

HUL i hovedet!

Indlæg af mh1 » 15.10.2012 10:43:33

http://epn.dk/samfund/arbmarked/article4873730.ece
"Søger du job i udlandet, tæller det ikke med i de ansøgninger, du skal skrive for at være aktiv jobsøgende.
Er du ledig og søger job i udlandet - ja, så tæller det ikke med i de ansøgninger, du skal skrive for at opfylde kravene for at være aktiv jobsøgende."

Er det mon en ny udlægning for at forhindre folk i at bruge EU-reglerne til fs? Eller gælder det mon ikke, hvis man har fået dagpengene med til udlandet? Ellers er det da helt gak!
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: HUL i hovedet!

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2012 11:17:46

Det må være for folk, der er bosat i Danmark, men enig i, at det da er en mærkelig udlægning af rådighedspligten. Man burde da tværtimod give de ledige et incitament til at søge så bredt som muligt også geografisk, og i et EU med fælles indre arbejdsmarked må det da også omfatte andre EU-lande end det, hvor man er bosat.

closed1

Indlæg af closed1 » 15.10.2012 17:41:28

Det kommer vist an på hvilken a kasse man har .. for min a kasse accepterede at man var tilmeldt arbejdsformidlingen i pågældende land og så var det efter deres reglet hvad man skulle skrive af ansøgninger .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2012 08:58:13

Som sagt kan jeg ikke tro, at den artikel handler om dem, der har taget deres dagpenge med til et andet EU-land i 3 måneder. Det må handle om dem, der er bosat i Danmark, men som måske også søger stillinger i andre EU-lande, fordi de ønsker at søge så bredt som muligt. Noget som i hvert fald min A-kasse altid varmt har anbefalet folk at gøre. Og så er det jo lidt hul i hovedet, at man for at opfylde rådighedsforpligtel-sen stadig skal skrive det samme antal ansøgninger til stillinger i Danmark.

Jeg kan dog ikke helt forstå, hvorfor folk går så meget op i det, for man kan jo – fuldt lovligt – skrive nogle ansøgninger til stillinger som f.eks. bagerjomfru eller andet ufaglært arbejde, og de kan bare masseproduceres uden den store ulejlighed. Man skal bare huske at rette navn og adresse på den virksomhed, de sendes til. Og så kan man lægge kræfterne og energien i ansøgningen til det job, der passer 100% med ens kvalifikationer, og som man gerne vil have.

Jeg var selv på et jobsøgningskursus, dengang Claus Hjort tvang de ledige til at skrive 4 ansøgninger om ugen. Og mange af de andre kursister følte sig voldsomt generet af det. Og det gav i nogen grad citronmund hos kursuslederen, da jeg offentligt fremsatte ovenstående forslag.

Men efter min mening er det sandt. Det er ikke mængden men kvaliteten af ansøgninger, der bestemmer, hvor hurtigt en ledig kommer i arbejde, og den ledige er derfor bedst tjent med 100% at målrette sin energi imod de stillinger, der er mest relevante i forhold til den pågældendes kompetencer, uanset om der så må-ske kun opslåes 1-2 af dem om måneden i hele Danmark.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 16.10.2012 15:58:32

fundiver199 skrev:Jeg kan dog ikke helt forstå, hvorfor folk går så meget op i det, for man kan jo – fuldt lovligt – skrive nogle ansøgninger til stillinger som f.eks. bagerjomfru eller andet ufaglært arbejde, og de kan bare masseproduceres uden den store ulejlighed. Man skal bare huske at rette navn og adresse på den virksomhed, de sendes til. Og så kan man lægge kræfterne og energien i ansøgningen til det job, der passer 100% med ens kvalifikationer, og som man gerne vil have.
Man kan vel også sigte lidt højere, så man ikke belaster de mennesker, der skal gennemgå flere hundrede ansøgning til den slags jobs? Har man ikke lov til at skrive uopfordrede ansøgninger? Så kan man jo bare søge jobbet som aktiveringskonsulent, jobkonsulent, forvaltningschef hos kommunen, chefsekretær i arbejdsministeriet osv.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.10.2012 16:18:55

I Sverige er de også skrappe med reglerne. Hvis du søger socialhjælp, skal du søge mindst 15 job hver måned, og det skal vel at mærke være job, som er slået op.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2012 06:40:55

@dotgusten

Hvis man søger stillinger som f.eks. overlæge, man ikke er kvalificeret til, kan det underkendes som værende en ikke-reel jobsøgning. Og det samme gælder, hvis ansøgningen er klart useriøs eller man f.eks. slutter af med at skrive: "Jeg søger denne stilling for at leve op til kravene fra min A-kasse".

Så selvom tanken er sjov, tror jeg ikke, det er nogen god ide at søge stillingen som jobkonsulent og skrive, at man er den helt rette til det job, fordi man selv er arbejdsløs :lol:

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 18.10.2012 15:18:29

Hvad hvis man har en plettet straffeattest? Vil det tælle som snyd hvis man søger jobs hvor de kræver ren straffeattest, og så af gode grunde ikke får dem?

soreng

Indlæg af soreng » 18.10.2012 15:23:03

Det vil det nok, hvis det tydeligt fremgår af stillingsopslaget. ligesom at søge jobbet som pilot uden det fornødne flyceritifikat, eller jobbet som chauffør uden kørekort, hvis det tydeligt fremgår at kørekort er et krav.

Besvar