Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtigere ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Fish_DK

Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtigere ?

Indlæg af Fish_DK » 12.05.2010 18:53:44

Hej allesammen.

Min mand og jeg har nu boet sammen i Sverige siden 2007 hvor min mand fik sit upphålstilstånd i Januar 2007. Jeg er Dansk og vi har brugt EU reglerne til at flytte til Sverige.

Jeg har arbejdet og er nu voksenlærling i Danmark og han arbejder i Sverige fuldtid.
Sagen er den at han også gerne vil studere, men ikke kan få CSN penge da han ikke er Svensk medborger og først kan søge om det til Januar 2012 da han så har boet i Sverige i 5 år.
Hvis jeg havde været Svensk skulle han bare have været her i 3 år for at få medborgerskab/permanent oppeholdstilstand.

Så spørgsmålet er: Kan jeg skifte fra Dansk statsborgerskab og blive Svensk (da jeg har boet her siden Marts 2006) så han kan søge om at få permanent oppeholdstilladelse da han jo så opfylder kravet om at skulle have været her i 3 år, og derfor være i stand til at søge CSN penge?

Håber det er nogenlunde forståeligt og at nogen har et svar.

På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtigere ?

Indlæg af mh1 » 12.05.2010 20:44:32

Jada og jo, hvis du er dansk statsborger kan du ansøge om svensk statsborgerskab efter to års bopæl. Du har dog ikke KRAV på det, det har du først efter 5 års bopæl. Men det er temmelig sikkert at du får det ved ansøgning nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2010 20:54:27

Der er ingen ide i at bytte statsborgerskab nu. De tre år tæller først fra det øjeblik, du er blevet svensk, dvs. Fra 2013, og så er det jo hurtigere og lettere bare at vente på at få puk i 2012.

Men jeres situation understreger vigtigheden af, at man nøje overvejer sine fremtidsplaner, inden man søger til Sverige. Havde i i stedet søgt efter Sveriges nationale regler, ville din ægtefælle have fået put efter 2 års ophold, altså i 2009 og således nu kunne få studiestøtte.

Man er berettiget til studiestøtte, når man har put eller puk, eller ved brug af eu-retten, hvis du havde haft arbejdet i Sverige. Din ægtefælle kan også gøre sig fortjent til studiestøtte ved at arbejde 2 år i Sverige

Fish_DK

Indlæg af Fish_DK » 12.05.2010 21:25:52

skaanebo skrev:
Man er berettiget til studiestøtte, når man har put eller puk, eller ved brug af eu-retten, hvis du havde haft arbejdet i Sverige. Din ægtefælle kan også gøre sig fortjent til studiestøtte ved at arbejde 2 år i Sverige
Jeg mener det ikke var muligt at søge efter sveriges nationale regler, men nu kan jeg slet ikke huske hvad forskellen var. Min mand er fra USA, men ved ikke om det havde noget med det at gøre.

Men som du siger, så kan han få lov til studie støtte efter at have haft arbejde i Sverige i 2 år? Men dette gælder kun for EU-borgere.

På den anden side, hvis jeg gik hen og blev Svensk kunne han komme ind under behörig til EU.medborger, men den kommer vi ikke langt med da jeg skal have arbejdet i Sverige, hvilket jeg ikke har.

øv...

Men jeg takker for svaret.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2010 21:42:08

Man kan altid gøre brug af den nationale lovgivning i det land, hvor man bor. Eu-regler er blot parallellovgivning, som giver eu-borgere en ekstra dimension. ÆUGs gamle vejledning til Sverige forklarer tydeligt fordele og ulemper ved de to regelsæt.

Hvis du som er dansk kan arbejde deltid eller fuldtid i Sverige en tre måneders tid, skulle din mand så vidt jeg ved også blive berettiget til studiestøtte.

Eller i kan jo flytte til dk, så kan han få dansk su, fordi du er arbejdstager i dk

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 08:35:02

Dine indlæg tyder på, at du blander tingene lidt sammen. Hvis du havde været svensk, ville din ægtefælle kunne få hurtigere svensk statsborgerskab, men reglerne om opholdstilladelse efter national lovgivning er de samme, uanset om du er dansk eller svensk.

Den gamle vejledning til Sverige, skrevet af ÆUG og senest opdateret i 2007, findes her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

Der er siden sket en række ændringer, men den kan jo stadig anvendes til det meste om at bo og leve i Sverige.

Ang. studiestøtte fra CSN kan du læse mere på www.csn.se

Som jeg ser det, er de mest oplagte muligheder enten, at du arbejder en kort periode på 3 måneder i Sverige, at din ægtefælle efter 2 års arbejde i Sverige søger om studiestøtte, eller at I flytter til Danmark, og du beholder dit job i Danmark, så din ægtefælle kan få dansk SU.

Fish_DK

Indlæg af Fish_DK » 13.05.2010 09:30:47

skaanebo skrev:
.... at din ægtefælle efter 2 års arbejde i Sverige søger om studiestøtte,.

Så det vil altså sige at du mener at han kan søge CSN penge pga han har arbejdet i 2 år selvom han ikke er EU borger?

Det er nok ikke muligt at jeg kan bi-jobbe i Sverge da min læreplads i Dnamark nok skal betale socialforsikring.

tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.05.2010 10:54:32

mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 10:58:06

CSN skriver selv:

"Du som har uppehållsrätt och varaktig anknytning i Sverige:

Om du har uppehållsrätt och varaktig anknytning i Sverige, kan du få rätt till svenskt studiestöd. EU-medborgare har normalt uppehållsrätt.
Varaktig anknytning har du vanligtvis om du har arbetat minst halvtid under två år i Sverige. Du måste också ha bott i Sverige under denna tid. Som arbete räknas

anställning i Sverige

arbete i eget företag som är registrerat i Sverige

vård av eget barn som är under tio år

registrerad arbetslöshet vid svensk arbetsförmedling

deltagande i arbetsmarknadsutbildning

studier i svenska för invandrare (sfi) eller studier i svenska på högst grundskolenivå

tid då du har haft sjukersättning, aktivitetsersättning eller liknande.
Tiden för ditt arbete räknas från och med den dag du senast kom till Sverige för att bo här."

Kilde: http://service.csn.se/CSNOrder/Gemensam ... /4146A.pdf

Så hvis din mand har arbejdet i Sverige i 2 år og har en gyldig opholdsret, så burde han være berettiget til studiestøtte.

Fish_DK

Indlæg af Fish_DK » 15.05.2010 16:54:51

skaanebo skrev:
"Du som har uppehållsrätt och varaktig anknytning i Sverige:

Så hvis din mand har arbejdet i Sverige i 2 år og har en gyldig opholdsret, så burde han være berettiget til studiestøtte.

Er uppehållskort det samme som uppehållsrät? Han fik et der varer i 5 år.

Tak for alle dine svar. Det har været en stor hjælp.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.05.2010 17:40:03

Uppehållsrätt betyder vel bare, at man skal have lovligt ophold af en eller anden art, altså ikke bare være turist på kortvarigt visum. Og når din ægtefælle har et opholdskort er det jo helt givet, at han også har lovligt ophold i Sverige. Har han desuden arbejdet i Sverige i mindst 2 år, så er der vel ikke så meget, man kan misforstå, andet end at han så vil være berettiget til studiestøtte fra CSN. I kan jo også forhøre jer hos CSN, evt. på Infoteket, der fx findes ved Triangeln i Malmö, hvor der er et rådgivningskontor om alt vedrørende studiestøtte.

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 17.05.2010 19:15:19

Jeg bliver nødt til at komme med en lille rettelse..

Selvom din mand har arbejdet i Sverige i 2 år, kan han IKKE få CSN. Vi stod selv i samme situation sidste år, men fik afslag. Do kan reglerne siden være blevet ændret, da det var oppe som forslag pga diskrimination...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2010 08:28:57

Det lyder underligt med det afslag, men det understreger jo bare, at man helt generelt er bedst stillet, hvis man søger efter Sveriges nationale regler, når man har tænkt sig at blive boende i Sverige end mere end de bare krævede 10 uger for at kunne flytte retur til Danmark og gøre brug af EU-retten.

Har man tænkt sig at blive boende i Sverige, bør man derfor sætte sig ordentligt ind i forskellene mellem at benytte EU-retten til at bosætte sig i Sverige eller i stedet at benytte de nationale regler for familiesammenføring, som i det her tilfælde (med hensyn til studiestøtte) stiller tredjelandsborgeren langt bedre.

konya

Re: Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtiger

Indlæg af konya » 15.10.2012 20:49:14

Hej
jeg skriver til jer, og har et/ flere spørgsmåler, mig og min mand bliv gift juli 2011 og har siden november 2011 ventet på opholdsret (efter eu-regler). han fik sin opholdsret oktober 2012. det skal lige siges at, jeg er studerende i danmark, og skal være det de næste 5 år.

mit spørgsmål lyder således; Når vi nu skal søge om permanent opholdsret om 5 år, vil migrationsverket så kigge på MIN indkomst og derfra give min mand permanent opholdsret / svensk statsborgerskab, eller vil de kigge på vores FÆLLES indkomst...

hvis det er min indkomst de vil lægge vægt på er det så bedst at jeg skifter til de svensk national regler ?. - og hvornår kan jeg gøre det, jeg er nemlig selv flyttet til sverige semptember 2011.

jeg har læst flere steder hvor der står hvis jeg skifter fra min danske statsborgerskab til svensk statborgerskab så vil min ægtefælle få statsborgerskab to år efter mig, jeg ved ikke om det er en troværdig kilde..
tak på forhånd :)

vi vil nemlig gerne flytte tilbage til danmark så hurtigt som muligt?

håber ikke at jeg for besværlig...

skaanebo

Re: Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtiger

Indlæg af skaanebo » 15.10.2012 21:36:22

Hvis jeres fremtid ligger i Danmark, er der da ikke megen ide i, at du skifter statsborgerskab.

Din ægtefælle kan søge svensk statsborgerskab efter 5 år i Sverige, alternativt efter at have boet sammen med en svensk sambo/ægtefælle i mindst 3 år. Da du er dansk, og en dansker tidligst kan blive svensk efter 2 år i Sverige, vil resultatet være det samme, bortset fra at du så altså til den tid vil være svensk og ikke dansk, og når I tænker på at ville flytte til Danmark giver det jo ikke nogen mening, at du skal give afkald på din stemmeret i Danmark, når det nu er Danmark I har besluttet, I vil bo i fremtiden.

Og ja, det er din indkomst som er EU-borger, der er afgørende, ikke din ægtefælles.

Og ja, I kan godt søge efter nationale svenske regler. Så stilles der ingen krav til din indkomst, og din partner kan få permanent ophold allerede efter 2 år i Sverige.

Besvar