Danmark om sommeren
-
NicoUdenLej
Danmark om sommeren
Hej i rummet.
Vi er en Dansk M & Filippinsk K der lever i Thailand.
M har ikke haft indtægt i Dk de sidste par år, men vil åbne handelsfirma i Dk for derved også have indkomst i Dk.
K arbejder som lærer i Thailand gennem de sidste 3 år i fast uopsagt stilling, dog vil gerne søge orlov halvt til helt år.
Vi vil gerne til Danmark næste sommer pr. 1 April-2013i 6-7 måneder, bliver det 7 måned for stort problem er 6 mdr. helt ok.
Vi vil til Dk sommeren 2013 for se om vi kan stable noget på benene der, samt om det er noget for os på sigt (læs ved evt. Børneankomst)
1 – Er det en fordel at blive gift i f.eks Thailand inden vi søger visa ?
1a – Hvis vi bliver gift skal vi så : Turist, kæreste eller ?
1b - Hvis vi IKKE er gift, hvad skal vi så søge ?
2 – Kan vi få 6 mdr. eller 2 x 3 mdr. ?
2a – Kan de være sammenhængende ?
(Så vidt jeg ser det er det 3 mdr. pr. 6 mdr. Og derved 2a ikke muligt)
3 – Kan du/I give den gyldne formel ud fra dette scenario ?
Jeg kan næsten forstå man ikke kan få 6 mdr. i stræk efter læst herinde, jeg ville super gerne hører jeres forslag til hvad vi skulle gøre for være i Dk 6 mdr, måske denne ene gang måske for "altid"
Det jeg gerne ville var at vi kunne rejse frem og tilbage uden skulle tænke på visa hele tiden (glad og naiv er man vel altid) - er det så opholdstilladelse vi skal søge..??
Vi er en Dansk M & Filippinsk K der lever i Thailand.
M har ikke haft indtægt i Dk de sidste par år, men vil åbne handelsfirma i Dk for derved også have indkomst i Dk.
K arbejder som lærer i Thailand gennem de sidste 3 år i fast uopsagt stilling, dog vil gerne søge orlov halvt til helt år.
Vi vil gerne til Danmark næste sommer pr. 1 April-2013i 6-7 måneder, bliver det 7 måned for stort problem er 6 mdr. helt ok.
Vi vil til Dk sommeren 2013 for se om vi kan stable noget på benene der, samt om det er noget for os på sigt (læs ved evt. Børneankomst)
1 – Er det en fordel at blive gift i f.eks Thailand inden vi søger visa ?
1a – Hvis vi bliver gift skal vi så : Turist, kæreste eller ?
1b - Hvis vi IKKE er gift, hvad skal vi så søge ?
2 – Kan vi få 6 mdr. eller 2 x 3 mdr. ?
2a – Kan de være sammenhængende ?
(Så vidt jeg ser det er det 3 mdr. pr. 6 mdr. Og derved 2a ikke muligt)
3 – Kan du/I give den gyldne formel ud fra dette scenario ?
Jeg kan næsten forstå man ikke kan få 6 mdr. i stræk efter læst herinde, jeg ville super gerne hører jeres forslag til hvad vi skulle gøre for være i Dk 6 mdr, måske denne ene gang måske for "altid"
Det jeg gerne ville var at vi kunne rejse frem og tilbage uden skulle tænke på visa hele tiden (glad og naiv er man vel altid) - er det så opholdstilladelse vi skal søge..??
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Danmark om sommeren
Man kan nærmest ALDRIG få Schengenvisum forlænget, det kan kun lade sig gøre hvis der er meget tungtvejende grunde, såsom alvorlig sygdom eller undtagelsestilstand i ens hjemområde.
Hvis I vil være sikre på at kunne blive i DK i længere end 3 mdr., skal I altså søge om familiesammenføring. Det kan gøres efter indrejse, men du/I opfylder nok ikke de krav der er til fs, udover kravet om enten ægteskab eller mindst 18 måneders samliv.
Problemet er også at finde nogen, som vil invitere din samlever/ægtefælle, da du jo ikke kan stå som vært, før du har bosat dig i DK.
Læs: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... tefaeller/
Læs også om familiesammenføring oppe under RÅDGIVNING øverst på siden.
Kort sagt: din plan er ikke umiddelbart gennemførlig, så du må i tænkeboks.
Hvis I vil være sikre på at kunne blive i DK i længere end 3 mdr., skal I altså søge om familiesammenføring. Det kan gøres efter indrejse, men du/I opfylder nok ikke de krav der er til fs, udover kravet om enten ægteskab eller mindst 18 måneders samliv.
Problemet er også at finde nogen, som vil invitere din samlever/ægtefælle, da du jo ikke kan stå som vært, før du har bosat dig i DK.
Læs: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... tefaeller/
Læs også om familiesammenføring oppe under RÅDGIVNING øverst på siden.
Kort sagt: din plan er ikke umiddelbart gennemførlig, så du må i tænkeboks.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
NicoUdenLej
Tak for svaret, ja jeg ved som de fleste herinde at det er en kamp op ad bakke.
Vi har kendt hinanden mere end de 18 mdr. i øvrigt.
Jeg tænker nu lave noget af firmaet i Dk så på den måde få en stabil indtægt derfra og får denne lille idé...
Vi tager til Dk og besøger familien i julen 2012, bliver der i 2 uger kan vi så få de sidste 2½ måned i enden af de 6 mdr. hvor ens klippekort jo gælder og i direkte forlængelse bruge de næste 3 mdr. i en ny 6 mdr´s periode.
På forhånd tak...
Vi har kendt hinanden mere end de 18 mdr. i øvrigt.
Jeg tænker nu lave noget af firmaet i Dk så på den måde få en stabil indtægt derfra og får denne lille idé...
Vi tager til Dk og besøger familien i julen 2012, bliver der i 2 uger kan vi så få de sidste 2½ måned i enden af de 6 mdr. hvor ens klippekort jo gælder og i direkte forlængelse bruge de næste 3 mdr. i en ny 6 mdr´s periode.
På forhånd tak...
Nej. Reglerne er 90 dage over en 6 måneders periode....Til hver en tid.NicoUdenLej skrev: Jeg tænker nu lave noget af firmaet i Dk så på den måde få en stabil indtægt derfra og får denne lille idé...
Så når du kigger tilbage på de seneste 6 måneder, må man på intet tidspunkt have opholdt sig mere end 90 dage i Schengen, og det vil hun jo have gjort efter de 2½ måned + 2 uger (sådan i runde tal...Man regner jo i dage, så du kan ikke helt bare sige at du har 2½ måned tilbage).
-
NicoUdenLej
Ok, så røg den jul (heldigvis) i Dk....
Så er der enten de 3 mdr tilbage eller en opholdstilladelse.
Hvis vi kun vil leve i Dk 6 mdr om året tænker jeg det stadigvæk kræver en opholds tilladelse eller ?
Kan man evt. kombinere med Flensborg / Malmø ? eller bo der noget af tiden ?
Så er der enten de 3 mdr tilbage eller en opholdstilladelse.
Hvis vi kun vil leve i Dk 6 mdr om året tænker jeg det stadigvæk kræver en opholds tilladelse eller ?
Kan man evt. kombinere med Flensborg / Malmø ? eller bo der noget af tiden ?
Det kommer an på hvordan du tænker de 6 måneder. Hvis det er 6 måneder i træk, så kræver den en form for opholdstilladelse.
Alternativt kan i bo 90 dage i Danmark, 3 måneder i Thailand, 90 dage i Danmark, 3 måneder i Thailand...osv osv.
Det kan i gøre på et almindeligt turistvisum.
Alternativt kan i bo 90 dage i Danmark, 3 måneder i Thailand, 90 dage i Danmark, 3 måneder i Thailand...osv osv.
Det kan i gøre på et almindeligt turistvisum.
-
fundiver199
Det problem eksisterer heldigvis ikke, for som udgangspunkt kan der godt gives visum til en person, der ønsker at besøge Danmark sammen med sin ægtefælle eller kæreste, der er dansk statsborger og er bosat i udlandet. Eller sagt på en anden måde: En udlandsdansker kan godt være vært for et besøg i Danmark, dog naturligvis forudsat at den pågældende selv deltager i rejsen, hvilket man vel så skal dokumentere ved flybillet e.l.mh skrev:Problemet er også at finde nogen, som vil invitere din samlever/ægtefælle, da du jo ikke kan stå som vært, før du har bosat dig i DK.
-
fundiver199
I princippet er det muligt at have en opholdstilladelse i Danmark og et rejsemønster, der hedder 7 måneder i Danmark, herefter 5 måneder i udlandet, 7 måneder i Danmark, 5 måneder i udlandet og så videre. Det kræver så selvfølgelig, at du registrerer dig som genindvandret til Danmark med indtrædelse af fuld dansk skattepligt mm.NicoUdenLej skrev:Det jeg gerne ville var at vi kunne rejse frem og tilbage uden skulle tænke på visa hele tiden (glad og naiv er man vel altid) - er det så opholdstilladelse vi skal søge..??
Hvis det kun er et enkelt ophold i Danmark af 6 måneders varighed, der ønskes, kan løseningen, som de andre har skrevet, være at gifte jer, rejse hertil på visum og så spekulere lidt i muligheden for processuelt ophold under behandlingen af en ansøgning om familiesammenføring. Hvis I søger kort tid før, visum udløber, vil sagsbehandlingstiden nemlig formentlig være lang nok til, at der først gives endeligt afslag, når I alligevel ønsker at forlade Danmark.
Det er selvfølgelig ikke særlig "pænt" at spilde Udlændingestyrelsens tid med den slags, men visumophold er desværre meget firkantet begrænset til 90 dage ad gangen, og derfor er det mere eller mindre den eneste mulighed, der er.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du skal altså også kontakte erhvervsstyrelsen og skat-erhverv for at få info om reglerne for virksomhed og for beskatning.
Som udgangspunkt vil du være fuldt skattepligtig til DK, hvis du har en virksomhed i DK, selv om du ikke er i DK hele året. Alligevel vil du fx IKKE have ret til gratis offentlig sygesikring, hvis du ikke er i DK mere end 6 mdr/år. Kommunen kan endda vælge at framelde dig folkeregisteret, hvis de mener at du i virkeligheden ikke bor i DK. Der er mange faldgruber i en plan, som indebærer at man pendler i stort omfang.
Som udgangspunkt vil du være fuldt skattepligtig til DK, hvis du har en virksomhed i DK, selv om du ikke er i DK hele året. Alligevel vil du fx IKKE have ret til gratis offentlig sygesikring, hvis du ikke er i DK mere end 6 mdr/år. Kommunen kan endda vælge at framelde dig folkeregisteret, hvis de mener at du i virkeligheden ikke bor i DK. Der er mange faldgruber i en plan, som indebærer at man pendler i stort omfang.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
NicoUdenLej
Ja der er mange man skal henvende sig til og desværre ved told ikke om US og deres regler, samt VIRK ikke kender til folkeregister osv osv...
Vi har snakket om tage denne første "sommer" i Danmark med et 3 mdr´s ophold for se om vi skal gå hele møllen igennem.
Det kan jo ende med vi flytter til Danmark men så bare rejser MEGET hele året, det kræver så at konen holder op med arbejde og bliver ansat i firmaet.
Jeg takker for de hjælpsomme svar og hører gerne mere til den metode med half/half her og der, da jeg tror det er noget rigtig mange kunne få brug af.
Men et resumé må være at vi gifter os, laver firma i Dk, får opholdstilladelse og på den måde kan rejse ind og ud.... eller ...?????
Vi har snakket om tage denne første "sommer" i Danmark med et 3 mdr´s ophold for se om vi skal gå hele møllen igennem.
Det kan jo ende med vi flytter til Danmark men så bare rejser MEGET hele året, det kræver så at konen holder op med arbejde og bliver ansat i firmaet.
Jeg takker for de hjælpsomme svar og hører gerne mere til den metode med half/half her og der, da jeg tror det er noget rigtig mange kunne få brug af.
Men et resumé må være at vi gifter os, laver firma i Dk, får opholdstilladelse og på den måde kan rejse ind og ud.... eller ...?????
-
fundiver199
Ja bortset fra at det vil være et krav i din kones opholdstilladelse, at hun begrænser sit fravær fra Danmark til under 6 måneder om året, og aldrig mere end 6 måneder ad gangen. I hvert fald i starten.