Grænseganger..Problem for US???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dony8900

Grænseganger..Problem for US???

Indlæg af dony8900 » 13.10.2012 19:32:35

Hej

Vil lige høre ang hvis men er grænseganger, om det er problem for US når men skal til at søge FS efter Eu regler i dk ca efter 4 måndere i Sverige. At men har arbejdet i dk og boede i Sverige, skal ligge siges at normalt kommer jeg fra Skagen i dk.

skaanebo

Re: Grænseganger..Problem for US???

Indlæg af skaanebo » 13.10.2012 21:23:21

Det afhænger jo fuldstændig af din dokumentation. Hvor du har boet, og hvilke beviser du har for det, samt hvor du har arbejdet. Og hvad du i øvrigt har gjort med din tidligere bolig i Skagen.

dony8900

Indlæg af dony8900 » 14.10.2012 12:51:40

skaanebo skrev:Det afhænger jo fuldstændig af din dokumentation. Hvor du har boet, og hvilke beviser du har for det, samt hvor du har arbejdet. Og hvad du i øvrigt har gjort med din tidligere bolig i Skagen.
Angg Skagen har lejet min lejlighed ud i et år.
nu bor jeg i Malmø arbejde i dk fuldtid, har alt dukomentation siden jeg kom til Sverige ca 1,5 måned.

Grunden til jeg spørge om det er problem for US I DK, er at jeg har mulighed for at arbejde også si sverige, men arbejder i dk da jeg tjenner mere.!

Tror det vil skabe problemer at jeg arbejder i dk, for hvis det gøre så ville jeg begynde at arbejde i Sverige med det samme..!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.10.2012 13:22:45

Der er nogle fordele ved at arbejde i værtslandet Sverige frem for at være grænsegænger. Fx kan din ægtefælle uden de store problemer blive omfattet af svensk sygesikring hos Försäkringskassan, lettere få svensk opholdskort, og hvis I ønsker at flytte videre til Danmark, kan der ikke stilles krav om, at I skal være selvforsørgende. Hvorimod det krav stilles, hvis du er person med tilstrækkelige midler, som du jo er, når du er grænsegænger.

Hvis det er tanken at flytte tilbage til samme bolig i Skagen, som du i sin tid er fraflyttet, kan det ligeledes blive et problem med at få anerkendt din status hos US. Nu er der godt nok langt fra Malmø til Skagen, og hvis du kan dokumentere, hvor ofte du krydser Øresundsbroen, så burde det ikke være et problem, men hvis du fx havde bolig i Næstved, Odense eller i i Vordingborg, så kunne US påstå, at du ikke reelt har boet og opholdt dig i Malmø, men snarere boet på din gamle bopæl hele tiden.

DBS

Indlæg af DBS » 14.10.2012 16:20:38

Jeg bevarede også min bopæl i DK, jeg boede i Sverige (se ude til højre) og arbejde så at sige alle andre steder end DK.

Jeg blev aldrig spurgte om, om min bolig havde været udlejet, men jeg valgte bevidst ikke at være i DK, jeg ville så heller gå rundt i SE, unden arbejde, end at give US for meget at tænke over.

Jeg gjorde så tilgengæld et stort nummer ud af at bruge mit kreditkort ofte, således at jeg havde muligheden for at kunne dokumenter hvor jeg havde været, og da jeg immervæk havde 10 timer hver vej, hvisw jeg skulle tage et smut hjem, så var det rimeligt udelukket :mrgreen:

Men ok det var sidste år, før end at de begyndte at afvise på samlebånd.

mvh DBS

closed1

Indlæg af closed1 » 14.10.2012 16:28:28

arbejdede du ikke i sverige ? og hvor meget?

DBS

Indlæg af DBS » 14.10.2012 16:36:31

Jeg arbejded i SE, NO, EE og BY, og når jeg ikke var på arbejde, var jeg hjemme i SE, og arbejdesgiver er fra DK, lidt forvirrende, ved jeg godt, men det er ikke alle der har et 7 - 15 job, netop derfor gjorde jeg også vildt meget ud af dokumentatioen :mrgreen:

mvh DBS

dony8900

Indlæg af dony8900 » 14.10.2012 17:27:29

skaanebo skrev:Der er nogle fordele ved at arbejde i værtslandet Sverige frem for at være grænsegænger. Fx kan din ægtefælle uden de store problemer blive omfattet af svensk sygesikring hos Försäkringskassan, lettere få svensk opholdskort, og hvis I ønsker at flytte videre til Danmark, kan der ikke stilles krav om, at I skal være selvforsørgende. Hvorimod det krav stilles, hvis du er person med tilstrækkelige midler, som du jo er, når du er grænsegænger.

Hvis det er tanken at flytte tilbage til samme bolig i Skagen, som du i sin tid er fraflyttet, kan det ligeledes blive et problem med at få anerkendt din status hos US. Nu er der godt nok langt fra Malmø til Skagen, og hvis du kan dokumentere, hvor ofte du krydser Øresundsbroen, så burde det ikke være et problem, men hvis du fx havde bolig i Næstved, Odense eller i i Vordingborg, så kunne US påstå, at du ikke reelt har boet og opholdt dig i Malmø, men snarere boet på din gamle bopæl hele tiden.
Nej tanken er at flytte hos de gamle, hvis jeg få grøn lys, af US i dk nå jeg kommer så langt, og ja jeg kan dokumentere at jeg er i sverige, ved at krydse øresundsbroen hverdag, og jeg køber mad og alt muligt andet i hverdagen, har kviteringer fra hverdag hvor jeg har købt et eller andet, og jeg har svensk bil, inbosfosikringer,internet, telfon osv. Men gider bare ikke have US I DK afviser mig pga at jeg har været arbejdstager i dk?!!for har muligheden at arbejde i Sverige jo, men ville heller arbejde i dk pga sproget,kollegaer, og beder løn.Og nu har Eu sysikrig til min som skal aflevers, og hvis jeg skifter job er jeg bange for det vil kræve svensk sysikring, der går en masse tid der jo osv....Og som sagt de kan ikke påstå at jeg ikke har haft et reelt ophold, da normalt er fra skagen i dk, og at jeg krydser øresundsbroen hver dag???
Skaanebo Tak for de uddybende svar du kommer med;)

dony8900

Indlæg af dony8900 » 14.10.2012 17:34:11

DBS skrev:Jeg bevarede også min bopæl i DK, jeg boede i Sverige (se ude til højre) og arbejde så at sige alle andre steder end DK.

Jeg blev aldrig spurgte om, om min bolig havde været udlejet, men jeg valgte bevidst ikke at være i DK, jeg ville så heller gå rundt i SE, unden arbejde, end at give US for meget at tænke over.

Jeg gjorde så tilgengæld et stort nummer ud af at bruge mit kreditkort ofte, således at jeg havde muligheden for at kunne dokumenter hvor jeg havde været, og da jeg immervæk havde 10 timer hver vej, hvisw jeg skulle tage et smut hjem, så var det rimeligt udelukket :mrgreen:

Men ok det var sidste år, før end at de begyndte at afvise på samlebånd.

mvh DBS
Tak for svar DBS

Altså jeg har kontrakt som jeg har udlejet mit bolig ud i et år. Så det kan jeg bevise.

Har også muligheden for at arbejde i sverige, men tænker hvis jeg begynder at arbejde i sverige så vil migrationværket genoptaget sagen om min kones opholdskort forfra måske?? så vil de kræve noget sysikring til min kone så går der en masse tid der?!. Men jeg tror jeg ringer til Eu hotline imorgen og høre dem hvad de har og sig.

DBS

Indlæg af DBS » 14.10.2012 18:16:24

Jeg havde også en udlejningskontrakt, men en fremleje kontrakt er desværre ikke den bedste dokumentation, så jeg valgte ikke at sende den med, men istedet gøre mere ud af dokumentation, som der ikke kan stilles spørgsmål tegn ved.

mvh DBS

Besvar