Hej derude.
Min mands turisvisum udløber om ca 2-3 uger og vi skal altså til at søge opholdstilladelse efter EU reglerne. Jeg har stadig ikke fået mit personnummer efter at jeg søgte om det for ca 6-7 uger siden. Da vi søgte søgte vi efter min mands og mit på samme tidspunkt eftersom min mand flyttede med mig, min man fik selvfølgelig et nej, hvilket vi også regnede med. Det virker dog somom de har glemt mig? Jeg var på skatteverket igår og fik numret på min sagsbehandler og fik at vide t jeg skulle ringe til hende idg, men hun er simpelthen mulig at få fat på. Nu er jeg bange for at vi skal til at søge igen.. Hvad nu hvis vi skal starte forfra? Så kan jeg jo ikke nå at få mit personnummer inden min mands turisvisum udløber? Kan vi godt søge inden jeg har fået mit personnummer?
Nye problemer
-
fundiver199
Re: Nye problemer
Der findes ingen regler om, at man skal være i besiddelse af hverken det ene eller andet, når man søger opholdskort, ud over et gyldigt pas og i jeres tilfælde en vielsesattest. Der findes kun en regel om, at man skal gøre det senest 3 måneder efter sin ankomst.
Hvis der mangler noget til sagens belysning, når din mand søger opholdskort, må det jo bare fremsendes senere, når det foreligger. Det kunne jo f.eks. også være, at du var startet på et nyt arbejde i Sverige, og at Migrationsverket gerne ville se de første 3 lønsedler, før de udstedte opholdskort, f.eks. fordi du var ansat som tilkaldevikar uden fast timetal. Der kan være mange situationer, hvor udstedelse af opholdskort må vente, til de nødvendige oplysninger er tilvejebragt, og det er vel også derfor, at der er fastsat en så lang tidsfrist som 6 måneder til at gøre det.
Hvis der mangler noget til sagens belysning, når din mand søger opholdskort, må det jo bare fremsendes senere, når det foreligger. Det kunne jo f.eks. også være, at du var startet på et nyt arbejde i Sverige, og at Migrationsverket gerne ville se de første 3 lønsedler, før de udstedte opholdskort, f.eks. fordi du var ansat som tilkaldevikar uden fast timetal. Der kan være mange situationer, hvor udstedelse af opholdskort må vente, til de nødvendige oplysninger er tilvejebragt, og det er vel også derfor, at der er fastsat en så lang tidsfrist som 6 måneder til at gøre det.
Må jeg anbefale dig, at du søger efter de svenske nationale regler hos MIGRATIONSVERKET, i stedet for EU-reglerne. Det lader til, at alle dem der har gjort det, får en bedre behandling end på EU-reglerne, fordi de svenske myndigheder tror at man så bliver boende der på længere sigt. Blandt fordelene er, at det går hurtigere med behandlingstid og at du får svensk personnummer til din ægtefælle uden problemer.
så kan min kæreste bare ikke blive i sverige, mens vi søger og vi har egentlig bare tænkt os at komme tilbage til dk når vi kan.