Ved ikk hvordan det forholder sig med hensyn til de 4 maaneder, men ved at jobbet i dk ikk gælder saa ville alle have adresse herovre og arbejde i dk 4 maaneder og derefter vende tilbage, du skal have arbejdet herovre, men det bedste ville selvfölgelig være hvis du kunne faa fuldtidsjob herovre, for har du baade job i dk og sverige saa bliver din arbejdsgiver i dk beskattet
Søge opholdtilladelse efter visum er udløbet.
hejsa
Hejsa.
Ved ikk hvordan det forholder sig med hensyn til de 4 maaneder, men ved at jobbet i dk ikk gælder saa ville alle have adresse herovre og arbejde i dk 4 maaneder og derefter vende tilbage, du skal have arbejdet herovre, men det bedste ville selvfölgelig være hvis du kunne faa fuldtidsjob herovre, for har du baade job i dk og sverige saa bliver din arbejdsgiver i dk beskattet
. Men ellers saa pröv at lav en ny topic hvor du efterlyser folk der har været i kontakt med det.
Hej
Denne tekst står på "nyiDanmark"
Det er meget svært at få et klart svar hos US på de lidt usikre spørgsmål. Man må jo bare forsøge at sætte sig så godt ind i reglerne som muligt, så man ikke tar' alt for gode varer.
Mvh Monies
Denne tekst står på "nyiDanmark"
Det er ikke noget krav at man skal opholde sig 4 måneder i Sverige. Jeg ringede til US og spurgte om det var nok at arbejde 2 måneder i Sverige. Han sagde nej, hvorefter jeg fortalte ham at der på deres hjemmeside står at der ikke er noget tidskrav. "Så må det jo passe" sagde han.Der opstilles ikke et mindstekrav til opholdets længde i det andet EU/EØS-land, den danske statsborger har opholdt sig i, men det er en forudsætning, at han/hun reelt har udnyttet retten til ophold på baggrund af arbejdskraftens fri bevægelighed og har haft et egentligt ophold i EU/EØS-landet.
Det er også en forudsætning, at beskæftigelsen som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder ikke var af rent marginal karakter. Det er derfor en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i minimum 10-12 timer ugentligt.
Det er meget svært at få et klart svar hos US på de lidt usikre spørgsmål. Man må jo bare forsøge at sætte sig så godt ind i reglerne som muligt, så man ikke tar' alt for gode varer.
Mvh Monies
Hej!
Tak for svaret.
Den situatio vi taler om er at min ægtefælle kan vende tilbage sammen med mig via eu reglerne, efter vi har haft boet i sverige i nogle måneder hvor jeg har haft et arbejde i sverige , men uden hun reelt har fået opholdstilladelse i sverige ?
Tænkte på, gælder kravene for FS ikke når min kone vil via mig søge Opholdstilladelse i dk ?
Tak for svaret.
Den situatio vi taler om er at min ægtefælle kan vende tilbage sammen med mig via eu reglerne, efter vi har haft boet i sverige i nogle måneder hvor jeg har haft et arbejde i sverige , men uden hun reelt har fået opholdstilladelse i sverige ?
Tænkte på, gælder kravene for FS ikke når min kone vil via mig søge Opholdstilladelse i dk ?
Hej igen
Hvis den danske statsborger har opholdt sig i et andet EU/EØS-land og ønsker at vende tilbage til Danmark sammen med sin ægtefælle/partner, skal følgende 3 krav være opfyldt:
Den danske ægtefælle/partner har opholdt sig i et andet EU/EØS-land som enten:
arbejdstager
selvstændig erhvervsdrivende
tjenesteyder
pensioneret arbejdstager
pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller
pensioneret tjenesteyder
Hvis parret er gift eller registrerede partnere, skal ægteskabet/det registrerede partnerskab fortsat være gyldigt ved parrets indrejse i Danmark og under det fortsatte ophold i Danmark. Hvis parret i stedet er fast samlevende, skal samlivet fortsat bestå under opholdet i Danmark.
Den udenlandske ægtefælle/partner har boet lovligt i det EU/EØS-land, hvor den danske ægtefælle/partner hidtil har udnyttet retten til ophold.
Din kone er altså nødt til at bo sammen med dig i Sverige for at I kan søge til Danmark på Eu-reglerne.
Mvh Monies
Hvis den danske statsborger har opholdt sig i et andet EU/EØS-land og ønsker at vende tilbage til Danmark sammen med sin ægtefælle/partner, skal følgende 3 krav være opfyldt:
Den danske ægtefælle/partner har opholdt sig i et andet EU/EØS-land som enten:
arbejdstager
selvstændig erhvervsdrivende
tjenesteyder
pensioneret arbejdstager
pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller
pensioneret tjenesteyder
Hvis parret er gift eller registrerede partnere, skal ægteskabet/det registrerede partnerskab fortsat være gyldigt ved parrets indrejse i Danmark og under det fortsatte ophold i Danmark. Hvis parret i stedet er fast samlevende, skal samlivet fortsat bestå under opholdet i Danmark.
Den udenlandske ægtefælle/partner har boet lovligt i det EU/EØS-land, hvor den danske ægtefælle/partner hidtil har udnyttet retten til ophold.
Din kone er altså nødt til at bo sammen med dig i Sverige for at I kan søge til Danmark på Eu-reglerne.
Mvh Monies
-
fundiver198
Thja det kommer vel an på, hvor følelsesmæssigt knyttet man er til Danmark. Personligt vil jeg hellere bo i et land, hvor der er lidt fornuft og rimelighed i tingene, og det er der desværre ikke i Danmark længere.ProudLeb skrev:Jeg tænkte mere på, om din mand eller min kone ikke skulle ta og lære dansk i stedet, ?. regner da med at folk herinde gerne vil tilbage til dk igen.
At man på den ene side skal flåes i skat og på den anden side stå med hatten i hånden og tigge og bede om, at ens kone(mand) og børn i det hele taget må opholde sig i landet sammen med en, er simpelthen for meget. Og det er i sig selv mere end rigelig grund til at immigrere til et land, hvor befolkningen og politikerne ikke er blevet ramt af en kollektiv hjerneblødning. Og vel at mærke IKKE vende tilbage til Danmark igen, andet end på familiebesøg e.l.
Hvad angår det med at langdistancependle fra Sverige til Jylland, så forudsætter det nok i praksis, at man overnatter i Jylland, medens man arbejder, og kun tager hjem i weekenden. Der er megen fokus på danskere, som flytter pro-forma til Sverige, så jeg ville liiige undersøge på forhånd, hvordan de svenske myndigheder stiller sig til, at man f.eks. kun overnatter hjemme i Sverige 3 nætter om ugen (fredag-søndag).
Noget helt andet er, at ens nyankomne kone/mand jo bliver meget ensom, hvis man kun er hjemme i weekenden. Så jeg ville nok personligt vælge i den situation at finde et job i nærheden af grænsen, så jeg kunne tage hjem efter arbejde hver dag.
Måske er Slesvig en bedre mulighed end Sverige, hvis man har job, familie og fritidsinteresser i Jylland....
Hvad angår det med kun at have 1 lønseddel at vise og ikke 3, jamen så må det jo bare være sådan. Mig bekendt kan Sverige ikke afvise at give opholdstilladelse efter EU-reglerne, alene fordi ansøgeren netop er begyndt på et nyt job eller er vendt tilbage til sit job efter at have holdt ferie (orlov) for egen regning. Så man må blot dokumentere sin indkomst, som man nu kan, og f.eks. kan man også vedlægge de sidste lønsedler fra FØR man holdt ferie (orlov) for egen regning.
Om ikke andet, så kommer der jo også nogle flere lønsedler, de kan kigge på, i den tid, det tager for dem at behandle sagen. Dem ville jeg personligt vælge at eftersende til sagsbehandleren, hvis min oprindelige dokumentation for indkomst havde været lidt "tynd".