Vielse i Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mtas

Vielse i Tyrkiet

Indlæg af mtas » 07.10.2012 16:36:37

Hejsa

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg skal vies med min iranske kæreste i Tyrkiet.
Han bor i Iran, og jeg bor i Danmark. Kan vi vie os i den danske ambassade, eller hvor er det nemmest??
Hvilke papierer skal jeg have med? jeg har civilstandsattest og en fødselsattest.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af mh1 » 07.10.2012 18:53:02

Ambassader foretager som hovedregel ikke vielser, og den danske ambassade gør i hvert fald ikke.

I skal henvende jer til den ’belediye’ (rådhus), hvis område jeres hotel/adresse ligger i. Der kan være lidt forskel på, hvad der forlanges af dokumentation, idet dette afhænger af nationaliteten. I skal i hvert fald mindst bruge dette:

1) Hvis I bor på hotel, så en skrivelse fra hotellet, som bekræfter dette. Ellers anden dokumentation for jeres midlertidige adresse.
2) Fødselsattest oversat til tyrkisk (gøres billigst i Tyrkiet), DU skal som dansker have din attest forsynet med en apostille fra udenrigsministeriet (se: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/).
3) Foruden den dokumentation, som I hver især har fra jeres hjemland på jeres civilstatus, og som I har fået oversat til tyrkisk (gøres billigst i Tyrkiet), skal I formodentlig en tur på jeres respektive konsulater og få en bekræftelse fra dem også på at I er ugifte og myndige til at gifte jer. DIN civilstandsattest skal også have apostille på.
4) Kopi og oversættelse af jeres pas (siderne med billede og info) til tyrkisk.
5) Lægeattest fra læge i Tyrkiet på at I er undersøgt for det, man skal undersøges for i forbindelse med bryllup. Gå til en læge og forklar, at I skal giftes og have de undersøgelser og den attest, der skal bruges. Det er bl.a. for visse arvelige sygdomme og for kønssygdomme.
6) Mindst 5 pasfoto. Pasfoto fås lavet billigt i Tyrkiet. Få lavet 10 hver.
7) Nogle steder kræves der op til 500 TL (knap 2000 kr.) i afgift, når et udenlandsk par skal vies.

Vælg gerne at blive viet i Antalya/Alanya, hvor de er vant til at vie udlændinge.
mh
Rådgiver for ÆUG

mtas

Indlæg af mtas » 07.10.2012 19:47:47

Hej

Tak for svaret, det hjalp meget.
Jeg vil gerne have oversat det her i Danmark, så alle papierne er klar når vi kommer derhen.
Med hensyn til at vi skal til vores konsulator for at få en bekræftelse, hvordan fungere det? Det forstod jeg ikke helt. Hvad skal de bruge af dokumentationer?
Er det nemmere i Antalya? Vi havde nemlig tænkt os at tage til Istanbul og blive viet, da vi troede at det var nemmere og var hurtigere. Men hvis det er nemmere i Antalya gør vi det der.

tak. mvh

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.10.2012 09:14:14

For at finde en oversætter, som de tyrkiske myndigheder vil acceptere, skal du henvende dig til det tyrkiske konsulat. Oversættelsen skal nemlig også notarstemples, og det kan du i DK kun få gjort der. Kontakt: http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr/ContactInfo.aspx (Law Consultancy, men alle afdelinger er vist på Vestagervej).

Hvis du/I vælger Istanbul, så skal du være klar over, at den består af flere kommuner ligesom København, og alle kommuner er ikke lige godt vant til at vie udlændinge.

Beyoğlu (hvis hjemmeside jeg ikke kunne komme ind på i går) har i hvert fald prøvet at vie en dansker til en syrer (en anden bruger her). Link til den her (info på engelsk): http://en.beyoglu.bel.tr/beyoglu/servic ... ionId=1697

Der er også MASSER af hoteller i alle prisklasser lige i nærheden. Du kan fx søge på http://www.booking.com og skrive Beyoglu, så får du et større udvalg og kan bestille hjemmefra. Husk også at tjekke anmeldelser af hotellerne på http://www.tripadvisor.com - det er ikke altid de er helt så gode, som de selv reklamerer med, og du skal nok sætte 3 uger af til hele operationen, så det er ret vigtigt at hotellet er til at holde ud :wink:

Det danske konsulat finder du i Şisli, Trump Towers: http://tyrkiet.um.dk/
Det iranske konsulat er i Çağaloğlu: http://www.iranianvisa.com/consulates/istanbul.htm

Gå til vielseskontoret først, med de papirer I har, så vil de fortælle jer om de ønsker mere/flere stempler, og på hvilke papirer.

Der ER jo alt andet lige mange, mange flere danskere som både besøger og bor mere eller mindre fast i Antalya/Alanya-området, end der er i Istanbul. Derfor er vielseskontorerne der vant til at se danske papirer, men dog hovedsagelig i forbindelse med dansk/tyrkiske vielser. Iranske papirer er de nok IKKE så vant til. Jeg skal ikke kunne sige, om det vil være lettere med en vielse mellem to udlændinge i Antalya eller i Istanbul. Hvad der er sikkert er, at der ER både et dansk og et iransk konsulat i Istanbul, men ikke i Antalya, og at det danske i Istanbul har større kompetence end konsulatet i Antalya.

Til slut: før du rejser hjem med vielsesattesten så tag turen til Çağaloğlu igen, for at få en apostille fra 'Valilik' som ligger der: İstanbul Valiliği - Ankara Caddesi 34410 Cağaloğlu-Fatih/İstanbul
mh
Rådgiver for ÆUG

mtas

Indlæg af mtas » 09.10.2012 07:20:41

Tak for svaret

Jeg frygter meget, at vi kommer der hen og så ser, at alle papirerne ikke er i orden.
Jeg vil bare gerne have ALLE papirerne i orden og klar når jeg tager afsted herfra

Jeg har udfyldt en civilstandsattest her på min kommune, og venter nu på at de sender den tilbage.
Når jeg har fået det, skal jeg sende civilstandsattesten, min fødselsattest og kopi af mit pas til det tyrkiske konsulat for at få det oversat og stemplet. - Er det rigtigt sådan?

Kan det tyrkiske konsulat her i DK fortælle mig hvor det er nemmest at blive viet, Istanbul/Antalya mht.min kæreste? Eller hvem skal jeg have fat i?

- Ja hottellet er også meget vigtigt :)

Tak for svar. Mvh.

mtas

Indlæg af mtas » 09.10.2012 07:20:53

Tak for svaret

Jeg frygter meget, at vi kommer der hen og så ser, at alle papirerne ikke er i orden.
Jeg vil bare gerne have ALLE papirerne i orden og klar når jeg tager afsted herfra

Jeg har udfyldt en civilstandsattest her på min kommune, og venter nu på at de sender den tilbage.
Når jeg har fået det, skal jeg sende civilstandsattesten, min fødselsattest og kopi af mit pas til det tyrkiske konsulat for at få det oversat og stemplet. - Er det rigtigt sådan?

Kan det tyrkiske konsulat her i DK fortælle mig hvor det er nemmest at blive viet, Istanbul/Antalya mht.min kæreste? Eller hvem skal jeg have fat i?

- Ja hottellet er også meget vigtigt :)

Tak for svar. Mvh.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.10.2012 12:54:36

NEJ, du skal ikke sende noget til det tyrkiske konsulat i Danmark.

Hvis du insisterer på at få dine dokumenter oversat i DK (pris pr. side nok ca. 500 kr., og hvert dokument tæller for mindst en side, også selv om der kun er 2 linjer på det), så skal du FØRST finde en oversætter, som konsulatet har registreret som godkendt. Konsulatet har IKKE nogen ansatte oversættere, men plejer at have en liste over dem, som er autoriseret af de tyrkiske myndigheder. En dansk autoriseret translatør er IKKE nødvendigvis godkendt af de tyrkiske myndigheder. Oversætteren vil muligvis sørge for at få stemplet hos notaren også, men sandsynligvis skal du selv sørge for det, og der er en betaling for dette også.

Du kan næppe få nogen som helst vejledning om, hvilket vielseskontor, der vil være bedst at benytte.

Jeg ved at Antalya/Alanya er de to steder, hvor der er flest danskere som er blevet viet, men jeg ved også at vielseskontoret i Beyoğlu i Istanbul forholdsvis hurtigt ekspederede en vielse mellem en syrer og en dansk statsborger, som var forholdsvis ny som dansker, men født med et andet statsborgerskab. Den danske part havde IKKE fået noget oversat i DK, men klarede oversættelserne i Istanbul.

Du kan prøve at skrive en personlig besked til onelove - det er hende, som blev viet i Beyoğlu/Istanbul - og se om hun vil beskrive, hvordan det forløb for hende. Klik på PB ude i højre side, så får du siden hvor du kan skrive til hende.
mh
Rådgiver for ÆUG

mtas

Indlæg af mtas » 21.10.2012 15:54:43

Tak for svaret

Jeg har prøvet at sende en pb til dig, men ved ikke om du den er sendt, da den ikke står i mine "sendte beskeder"

Stinchen

Indlæg af Stinchen » 23.10.2012 11:42:46

Hej
Blander mig lige. Jeg blev gift i Tyrkiet her i septemeber (godt nok med en tyrkisk statsborger) og jeg lavede alt hjemmefra undtagen blodprøven, som vi fik taget sammen dernede. Jeg fik altså oversat mine dokumenter i DK og det gav INGEN problemer.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.10.2012 19:21:45

@ Stinchen - der bliver nok alt andet lige kigget MEGET mere grundigt på dokumentation, når begge parter er udlændinge. Jeg siger heller ikke, at der er nogen problemer i at få oversat i DK, blot at det er væsentligt dyrere end i Tyrkiet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar