Seneste udvikling i farcen om sygeforsikring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sam123

Re: Seneste udvikling i farcen om sygeforsikring i Sverige

Indlæg af sam123 » 08.08.2012 13:46:23

Hej
Vi har bestelit blå kort.2 uger after fik jeg et blå kort til mig selv.efter en månder venter tid fik vi et attest til min kone.jeg vil spøger om er der nogen har prøved at aflver attesten til skatteverket.for at få personnummer.erfaren viser jo at der er forskell mellem migrationsværket og skatteværket.
jeg vil spøger også kommer der kortet overhoved på sener tidspunket,eller vi må klar selv med attesten ?

tak for hjælpen.

esperanto

Indlæg af esperanto » 08.08.2012 19:56:13

Hej Sam

Vi har endnu ikke afleveret attesten til skatteverket. Det er det næste projekt. Når vi får svar, skal jeg nok sige, hvordan det går.

Ang det blå, så kom det i vores tilfælde aldrig. Men jeg fik også direkte at vide, at det aldrig ville komme - at de slet ikke må udstede dem til familiemedlemmer længere. Men Zaki derimod modtog det - og vi har endda samme kommune. Så hvordan reglerne egentlig er, er vist svært at sige.

sam123

Indlæg af sam123 » 08.08.2012 21:26:20

hej esperanto
tak for svaret.i går talt jeg med min komuun.de saged at de har send kortet til hend,og de viste ikke hvoefor den ikke er kommet sammen mit kort.jeg talt med patientombud ,de bekraftet at hun skal få blå kortet.håber jeg medle tilbag når i aflvere atatet ..
når vi aflveret vores så skrive vi også hvordan gik.
venlig hilsen

sam123

Indlæg af sam123 » 10.08.2012 18:02:13

hej
endlige kortet kommet idag da kun 3 mdr..vi aflveret føglerne til skateværket:3lønsideller,bank konto udtog,købekontrakt til lejlihed,kopi af opholdskort,også Eu blåkortet.sagsbehandleren vil ikke have kortet eller andre ting.Hun saged at det var udnødvindigt.hun vil haved kopi af min kones pas og opholdskortet.men jeg insisterer på at hun skal tag kopi af andre ting som jeg har haft med. :D og min forklaring til hend var at jeg vil ikke vente 2 uger så får jeg brev at jeg mangler document..jeg vil venter kun på svaret.da vi har fået afslag 2 gang føre.
så vi er spænd på at hvad vil det sker..

Fero1986

Indlæg af Fero1986 » 14.08.2012 08:58:45

Hej alle sammen tak for den gode nyhed. Jeg søgte personummer til kone da hun fik opholdskort. Efter 2 måneder fra ansøgnings datoen fik vi afslag, da jeg ikke kunne aflevere e106 blanket. Jeg kontaktet min sagsbehandler dagen efter. Jeg fortalte at jeg har hørt at Sverige acceptert blå sygesikring, hun svarede ja. Jeg har sendt det hele igen. Har fået oplyst at der går 4 til 6 uger. Istedet for besvare afslaget, skulle jeg så ansøge forfra??? Elller har det ikke nogen betydning ? Min kone har boet i Sverige snart i 3 mdr. Hvor vi har kæmpet hårdt for at personnummer, derfor kunne hun ikke blive folkeregistret i Sverige. Har hørt at man mister sin opholds kort hvis man ikke bliver Folke register i 6 måneder er dette korrekt????? Det haster lidt med svar

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.08.2012 10:23:58

Så må du rette dit spørgsmål til Migrationsverket. ÆUG ved ikke, hvilke procedurer Migrationsverket måtte have omkring annulering af opholdskort. Og vi har ærlig talt opgivet at hitte rede i al dette svenske bureaukrati.

firat

Indlæg af firat » 16.08.2012 21:30:03

Kære kærlighedsbørn !

Efter den første led af min kærligheds proces, har jeg enlig fået min fru herop til sverige, dette skete for 1 1/2 måned siden.
Vi har nu besluttet os få at tage til mikratiosværket for at få opholdskort og derefter forhåbenligt en svensk personnr.

Iøvrigt har jeg har også fået en EU sygeskriingkort på 3 måneder dog på papir med underskrig fra min tidligere dk kommune, jeg har selv så fået et rigtig blå kort.

Håber nogle som har været gennem det samme, vil give gode respons.

Hvilket papir skal man have med til mikrationsværket. ?

Jeg takker på forhånd og ønsker alle det bedste.

bedste hilsner
firat

sam123

Indlæg af sam123 » 17.08.2012 19:57:44

Hej alle
Idag var vores tur.min hustu fik personnummer efter 8 månder :D .vi kæmped hård alle vejne med skateverket,fraflytted komune osv..men det lykkeks til sidste.håber til alle som har sagen iganng at snart de få også.
til firat..
da v isøgt om opholds kort hos migration væreket dengang de stilled ikke krave om blå kort.og skateverket faktisk de ville ikke tog imod noget form for doc. udndagen pass og opholdskort.
hele og lykke til jere og alle som havnet i sam stiuation.. stor tak til alle som bedrager i den meget imponerene forum..
kh
Sam

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 27.08.2012 13:16:03

Hej alle :)

Jeg vil sige det stadig er muligt af få personnr til sin ægtefælle . For godt fire uger siden var min kone og jeg nede og søge om personnr til hende, hvilket vi fik i fredags :)
Vi tog kopi af de tre seneste lønsedler, arbejdskontrakt , lejlighedskontrakt , kopi af hendes eu sygesikringskort .. Og derhenne tog sagsbehandleren selv kopi af passet og hendes opholdskort ..
Nu har vi idag også bestilt et ID KORT og der ville sagsbehandleren se hendes pas og opholdskort :)

Held og lykke til jer andre der kæmper :)

tokay

Indlæg af tokay » 28.08.2012 15:48:24

Hej allesammen

Jeg tror lige at jeg er blevet glad for at støde ind på dette indlæg. Jeg kæmper netop med dette problem vedr. svensk person nummer:

Her er mit link til hvorfor jeg søger person nummer
viewtopic.php?f=7&t=10357

Jeg "flyver" ned forbi skatteverket imorgen for at bestille et person nummer til min kone, som de forhåbentlig udsteder.

Konen har fra maj måned 2012 haft EU opholdskort (max 5 år) og det blå EU sygesikringskort som er gældende til august 2013.

Jeg har ikke vidst at Skatteverket udstede svensk person nummer indtil NUUUUU !!!

Jeg er derfor den der er daffet til skatteverket imorgen A.S.A.P. !

Jeg kan ikke vente til tiden går, så jeg skal derned. Er vildt spændt på at se om det kan lykkedes og som fundiver199 i mit tidligere indlæg skriver, så skal man ikke lade en skrankspadser styre ens valg for om man vil søge eller ej. Det fortæller jeg dem fan*** dernede imorgen, hvis de prøver på narrestreger.

Jeg er sådan en blød, stille og rolig mand, men imorgen så klasker jeg mig selv et par flade, inden jeg går ind til Skatteverket, så jeg er hidsig og rød i hovedet, det kan være at det måske vil hjælpe lidt på det. ;) ;) ;)

Skatteverket HERE I COME !!!

Med venlig hilsen
Tokay

skroma

Indlæg af skroma » 03.09.2012 16:31:01

Har nogle mulighed for at vejlede mig om hvordan min kone som kommer fra Montenegro får udstedt et blå sysikringskort?

Fornyligt ansøgte min kone om CPR-nummer i Sverige, og siden da har jeg ikke modtaget noget information fra dem.

Idag ringer jeg så til skatteverket, for at høre om hvorfor vi endnu ikke har modtaget nogen information fra dem.

Manden i telefonen begynder at spørge mig om diverse spørgsmål, så som hvor stor er lejlegheden som vi bor på osv. ydermere så siger han at jeg skal sende ham de 3 sidste lønseddler og kontrakten.

Derudover skal min kone som kommer fra Montenegro, have en blå sygesikringskort.

Det sidste volder min nogle problemer. Jeg ved nemlig ikke om hun kan få udsted sådan et kort når hun kommer fra Montenegro( IKKE EU-LAND)

Har i erfaringer med dette må i meget gerne vejlede mig,

GitteK

Indlæg af GitteK » 03.09.2012 20:08:41

Läs: "Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset" i toppen af dette forum. Der findes en beskrivelse af, hvordan man får beviset og måden er den samme uanset om det er til Migrationsverket eller Skatteverket.

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 03.09.2012 22:30:49

Min kone kommer heller ikke fra et eu land , så det har intet med eu land og gøre når man søger om eu sygesikringskort til sin ægtefælle . Du skal være dansk statsborger og desuden arbejde i Danmark

GitteK

Indlæg af GitteK » 04.09.2012 07:28:56

Læs nu bare indlægget :D

Hvis du er en dansk statsborger, som arbejder i Danmark - har din kone ret til et EU sygesikringsbevis fra DK - uanset om hun kommer fra månen eller ... Retten følger dig. Det står altsammen i det indlæg inkl. en henvisning til reglerne.

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 03.10.2012 17:01:11

Hej Allesammen!

Nu har jeg fået mig selv godt forvirret og vil høre om to ting:

1. HVEM er det der skal have et blåt sygesikringsbevis? Er det mig (den danske statsborger) eller er det min mand (ham som ikke kommer fra EU) eller os begge to?

2. S1-inntyg er det samme som hvis min mand (ikke-EU borgeren) havde et blåt sygesikringskort?

Mange tak for hjælpen!

Besvar