Hvor hurtigt vil min mand kunne modtage SU i danmark?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
inloveforever

Hvor hurtigt vil min mand kunne modtage SU i danmark?

Indlæg af inloveforever » 29.09.2012 08:01:54

Vi var heldige at få opholdskort efter EUreglerne for et par dage siden. I sommers var min mand heldig at blive optaget på en skole i københavn (med sit svenske opholdskort) Jeg fortsatte at arbejde i sverige imens han pendlet over brugen for at gå i skole. Vi flytter nu til danmark om en måned, hvor jeg vil prøve at finde et arbejde og arbejde i nogle måneder indtil februar hvor jeg vil starte i skole igen. Mit spørgsmål er: Kan min mand modtage dansk SU den selvsamme dag vi træder ind i danmark, da jeg jo stadig har status som arbejdstager på grund af mit arbejde i sverige, også selvom det måske tager en måned at finde mig et arbejde? Eller skal jeg have fundet et arbejde og have arbejdet i et vis antal uger i Danmark før min mand er berrettiget dansk SU?
er det overhovedet muligt, siden det jo kun vil dreje sig om 3 måneder før vi skal bytte det hele rundt,og jeg er den som skal modtage SU...

fundiver199

Re: Hvor hurtigt vil min mand kunne modtage SU i danmark?

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2012 09:29:37

Hvis du er arbejdsløs, når I indrejser i Danmark, tror jeg ikke, du skal forvente, at SU-styrelsen vil anerkende, at du er indrejst med det formål at arbejde. Så I må nok enten søge om FS efter de danske regler eller bo i Danmark i 2 år, hvis din mand skal kunne få dansk SU. Desuden skal han jo også lige optages på en uddannelse, før spørgsmålet overhovedet kan blive aktuelt.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 01.10.2012 10:02:33

Min mand er allerede på en uddannelse i Danmark. Han startede i september. Hvis jeg har en dansk jobkontrakt klar til start til f.eks. 1 november, vil han så i princippet kunne modtage Su i november selvom jeg ikke har arbejdet endnu.. Og hvor ansøger man til. Skal udlændigestyrelsen vide om det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2012 11:07:01

Man søger om SU hos SU-styrelsen, og Udlændingestyrelsen har intet at gøre med behandlingen af sådanne ansøgninger. Om en ansøgning vil kunne imødekommes, finder I nok bedst ud af ved simpelt hen at prøve. Det kan jo aldrig gå værre end, at det bliver "nej", og så kan man klage til SU-ankenævnet, der herefter bruger mellem 1 og 1½ år på at tage stilling til klagen.

Besvar