fs og boligkravet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Gravid

Re: fs og boligkravet

Indlæg af Gravid » 25.09.2012 11:48:48

Opfylder vi boligkravet hvis den lejekontrakt jeg har er med mine forældre, i deres hus?
(huset er 120 km og de vil gerne lave en kontrakt med mig på 3 år).

Kommer der nogen og tjekker om man rent faktisk bor der?

Tak :)

soreng

Indlæg af soreng » 25.09.2012 12:00:35

Ja umiddelbart gør det.
Især hvis huset er 120 km :lol: (nogle gange er slå/stavefejl altså sjovere end andre). ;-)

Om us/kommunen kommer nogle og tjekker....Umiddelbart nej, men hvis us er i tvivl, så kan de sagtens finde på det.

Det er så ikke helt lovligt det du spørger om der. Men ud fra dit spørgsmål er det vist noget som du godt er klar over i forvejen.

Det kommer jo selvfølgelig til at koste dine forældre en sjat penge, da lejeindtægterne jo bliver beregnet som indkomst, og de skal betale skat af dem, og normalt vil det blive beskattet som b-indkomst.

Er det virkelig så umuligt at finde enten en 1 værelses på 40 m2 eller derover, eller en 2 værelses lejlighed, så der ikke er nogen der kan komme efter jer med noget?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.09.2012 14:23:23

Du bør KUN lave en lejeaftale med dine forældre, hvis du reelt bor hos dem.

sorengs advarsel om omkostninger behøver i øvrigt ikke at afskrække dig fra at leje dig ind hos dine forældre, for det er slet ikke sikkert at det kommer til at koste dem noget som helst i skat. Se: http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-o ... indtaegten
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 25.09.2012 14:37:54

mh skrev:Du bør KUN lave en lejeaftale med dine forældre, hvis du reelt bor hos dem.

sorengs advarsel om omkostninger behøver i øvrigt ikke at afskrække dig fra at leje dig ind hos dine forældre, for det er slet ikke sikkert at det kommer til at koste dem noget som helst i skat. Se: http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-o ... indtaegten
Nej selvfølglig skal det da ikke afskrække hende, og jeg forsøger ikke at advare nogen...Det var bare en serviceoplysning, da mange har det med at glemme den lille del i regnskabet.

Gravid

Indlæg af Gravid » 26.09.2012 08:17:03

Hej Soreng og mh

Hæ, ja et hus på 120 km må være et mærkeligt syn :)
Mange tak for jeres oplysninger. Jeg er glad for at vide det med at huslejen bliver beskattet som indtjening, og nej jeg blev ikke skræmt. Jeg er også glad for, at jeg gerne må bo hos mine forældre med min mand, og søge FS på denne baggrund.

Jeg spørger fordi jeg har et atelier, hvor jeg overnatter en del (lovligt), men som ikke tæller som beboelse. Jeg kan altså ikke ansøge på baggrund af mit atelier, og er heller ikke interesseret i at flytte fra det. Derfor er jeg ikke interesseret i at leje noget mere, fordi jeg allerede har udgifter nok. Jeg bor reelt hos mine forældre, og har gjort det sporadisk igennem flere år. Jeg er der bare ikke altid. Derfor spørger jeg om de kommer og tjekker, for det ville jo se underligt ud, hvis jeg ikke er der. Derfor tænker jeg, at hvis de skulle finde på at komme, så ville de være mere interesserede i, at jeg rent faktisk er sammen med manden (i ateliet, hvor mine forældre så må sende dem hen), end hvorvidt jeg er i fysisk til stede i huset hvor jeg har postadresse og hvor jeg også bor.

Ha en god dag :)

soreng

Indlæg af soreng » 26.09.2012 08:33:09

Som eneste formanende ord vil jeg gentage mh og sige at man som udgangspunkt skal melde folkeregisteradresse der hvor man bor.

Når det så er sagt, så er det da selvfølglig fuldt lovligt for dig og din mand ikke at være hjemme hvis us en dag skulle beslutte sig for at komme forbi.

I er altså ikke stavsbundet til matriklen, og i må endda også gerne gå ud og handle. :lol:

us er mere interesseret i at du bor og er sammen med din mand, end hvor mange overnatninger du/i har hos dine forældre. Har i en seng, et sæt tandbørster og et garderobeskab med noget tøj stående i et rum hos dine forældre, der så bliver "reserveret" til det, så er det svært at se hvad us har at komme efter. Hensigten med boligkravet er jo at forhindre en familie på 8 i at melde ens folkeregisteradresse i en 1 værelses lejlighed. Ikke for at forhindre det som du spørger om her.

Hvor har du din folkeregister adresse i dag? Hvis den er hos dine forældre, hvorfor skulle us så finde det mærkværdigt? Hvis den er i dit atelier, så har du styr på at der ikke er en bopælspligt som du skal overholde ikk'?

soreng

Indlæg af soreng » 26.09.2012 08:38:41

Nu lagde jeg lige mærke til dit brugernavn. Er det bare et brugernavn, eller er det en personlig status? ;-)

Hvis du er gravid, så husk lige at det er 2 personer per rum, eller min 20 m2 per person, når lejekontrakten skal udfærdiges, og at i snart vil være 3. ;-)

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 26.09.2012 08:54:33

Hejsa

Jeg tro at dit atelier, vil tælle ligesom et sommerhus.

og man skal ikke skifte adresse, fordi man overnatter i sommerperioden i sommerhuset.

Men det er vigtigt at I, i perioder overnatter og lever hos dine forældre, ellers overholder i ikke loven.

Jeg har hørt om tilfælde, hvor man har mistænkt ægtepar for proforma ægteskab og de har fået besøg af udlændingeservice/politiet for at undersøge om reelt samliv, men som jeg huske det har det varslet besøg.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2012 09:34:49

Som de andre skriver, sender US altså ikke medarbejdere landet rundt for at ligge og spionere over, hvor mange nætter familiesammenførte overnatter hvor. De bruger cirka 5-6 sagsbehandlertimer på at behandle en ansøgning om FS, så hvor skulle de få de mandskabsmæssige ressourcer fra til at gennemføre en sådan tidskrævende kontrol? Og der er intet ulovligt i af og til at overnatte et andet sted end på sin primære bopæl, så jeg kan ikke se noget som helst problem i det beskrevne, så længe lejemålet hos dine forældre er reelt og ikke proforma.

Gravid

Indlæg af Gravid » 02.10.2012 08:30:09

Okay

Mange tak for alle jeres tilbagemeldinger. Så vidt jeg forstår er der altså ikke noget problem. Det er jo dejligt. Og jo, jeg har min adresse hos mine forældre, og ja, jeg er gravid (og ved at barnet også kræver 20 kvadratmeter i følge loven).

Tak :D

Besvar