Arbejde i Danmark for min kone med svensk opholdstilladelse?
Arbejde i Danmark for min kone med svensk opholdstilladelse?
Hej alle,
Min kone er russisk og har Svensk opholdtilladelse. Vi bor i Sverige og jeg arbejder i Danmark. Min kone har nu fået tilbudt et rimeligt simpelt receptionist job, 10 timer om ugen i Danmark.
Vi var på Skattecenter Øresund forleden, og fik at vide at vi skulle ind til Udlændingestyrelsen og søge om arbejdstilladelse. Det gjorde vi så samme dag.
Inde hos udlændingestyrelsen fik en ansøgning formular fra en af damerne derinde. Den gik dog på både arbejds og opholdstilladelse. Den var på 17 sider(!), og gjorde det ret klart at der ikke var megen mulighed for at få den tilladelse (krav var blandt andet 37 timer om ugen, forskningsbaseret arbejde og jeg ved ikke hvad).
Jeg troede sådan set at hun uden videre kunne tage et arbejde i DK på grund af EU reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed. Men jeg kan ikke finde ud af om det er tilfældet - NyIDanmark.dk er ikke videre behjælpelig.
Er der nogle herinde der ved om det kan lade sig gøre at få lov til at arbejde igennem EU reglerne, og hvis ja, hvordan man gør? Alternativt er der måske en anden formular vi skal have fat i, da hun jo ikke skal have opholdstilladelse som sådan, men blot arbejdstilladelse?
På forhånd mange tak for hjælpen.
mvh Morten
Min kone er russisk og har Svensk opholdtilladelse. Vi bor i Sverige og jeg arbejder i Danmark. Min kone har nu fået tilbudt et rimeligt simpelt receptionist job, 10 timer om ugen i Danmark.
Vi var på Skattecenter Øresund forleden, og fik at vide at vi skulle ind til Udlændingestyrelsen og søge om arbejdstilladelse. Det gjorde vi så samme dag.
Inde hos udlændingestyrelsen fik en ansøgning formular fra en af damerne derinde. Den gik dog på både arbejds og opholdstilladelse. Den var på 17 sider(!), og gjorde det ret klart at der ikke var megen mulighed for at få den tilladelse (krav var blandt andet 37 timer om ugen, forskningsbaseret arbejde og jeg ved ikke hvad).
Jeg troede sådan set at hun uden videre kunne tage et arbejde i DK på grund af EU reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed. Men jeg kan ikke finde ud af om det er tilfældet - NyIDanmark.dk er ikke videre behjælpelig.
Er der nogle herinde der ved om det kan lade sig gøre at få lov til at arbejde igennem EU reglerne, og hvis ja, hvordan man gør? Alternativt er der måske en anden formular vi skal have fat i, da hun jo ikke skal have opholdstilladelse som sådan, men blot arbejdstilladelse?
På forhånd mange tak for hjælpen.
mvh Morten
Re: Arbejde i Danmark for min kone med svensk opholdstillade
Arbejdskrtaftens frie bevægelighed gælder eu borger , så din kone har opholdskort fordi du er bosidende i et eu land .Hun kan arbejde i det land du er bosiddende , flytter du til Danmark , så kan i søge opholdskort til din kone her og så må hun så efterfølgende arbejde i Danmark.
Ja, det er no go, medmindre I flytter til DK
Ouch! Det gælder altså ikke familiemedlemmer til EU borgeren? Det mente jeg ellers at have læst...
Tak for svarene!
Tak for svarene!
Nej, den frie bevægelighed gælder kun for EU/EØS-borgere, men ikke for deres familiemedlemmer med et andet statsborgerskab.
-
fundiver199
Som de andre skriver, må I bosætte jer i Danmark, hvis din kone ønsker at arbejde her, da din kone kun har EU-rettigheder udover visumfrit ophold i op til 90 dage i det EU-land, hvor I er bosat. Eller alternativt kan hun bliver grænsegænger, hvis hun bliver svensk statsborger efter 5 års ophold i Sverige.
Man kan søge FS efter EU-reglerne i Danmark ved at udfylde EU/FA1, og det er muligt at få ansøgningen forhåndsgodkendt, så man ikke "risikerer" noget, før man flytter. læs mere under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark".
Man kan søge FS efter EU-reglerne i Danmark ved at udfylde EU/FA1, og det er muligt at få ansøgningen forhåndsgodkendt, så man ikke "risikerer" noget, før man flytter. læs mere under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark".
Kan en person med permanent opholdstilladelse i sverige arbejde i Danmark ?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Kun, hvis vedkommende får en arbejdstilladelse. En nordisk statsborger kan arbejde i DK, men ikke personer med andet statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ikke blot en nordisk statsborger, men enhver statsborger fra EU/EØS og Svejts vil kunne krydse grænsen og bo i Sverige og arbejde i Danmark. Men altså ikke personer, som ikke er EU-/EØS-borgere.