Lidt facts:
Min ekskone fik sin første tidsbegrænsede opholdstilladelse i januar 2007.
Hun flyttede til DK i marts 2007.
Hun har færdiggjort integrationsprogrammet og bestået Danskprøve 3.
Hun har pt. en tidsbegrænset opholdstilladelse, som udløber i juli 2015.
Hun har siden januar 2010 haft fuldtidsarbejde (35 t./uge) som hjemmehjælper.
Vi blev separeret i marts 2012, og skilt i september 2012.
Jeg har i ”Nyhedsbrev til kommunerne og KL – juli 2009” læst at udlændinge i arbejde kan bevare deres ret til ophold efter skilsmisse, jf. Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 5. Da vi indsendte separationspapirerne sendte hun samtidig en anmodning om bevarelse af sit ophold i Danmark. En anmodning hun hverken har fået kvittering, svar eller afgørelse på. Det er nu over ½ år siden. Hun har ikke ifm. separationen fået nogen afgørelse, eller forkyndelse som det hedder, om at hendes opholdstilladelse er inddraget, hvorfor den forudsættes bevaret pt. Hun har rykket for svar, men fortsat intet hørt. Men da hun objektivt set opfylder de nævnte betingelser, så ser vi ikke den store risiko for et afslag.
Deponering:
Jeg er klar over at hun skal bevilges en ny opholdstilladelse på baggrund af sin beskæftigelse som erstatning for opholdstilladelsen hun fik på baggrund af familiesammenføringen med mig, før jeg kan få frigivet min deponering. Men er det nok at hun bevilges en tidsbegrænset opholdstilladelse eller skal den være permanent? Eller er det den 3. version; at jeg tidligst vil kunne få dem i januar 2014, hvor der gået 7 år fra sikkerhedsstillelsen?
Fortsat opholdstilladelse:
Mht. til hendes muligheder for at få permanent opholdstilladelse, så har jeg lidt svært ved at gennemskue reglerne. Jeg er klar over at hun vil skulle søge ved hjælp af ansøgningsskema TU4 (pba. arbejde), og ikke TU1 (pba. familiesammenføring). Listen over betingelser, der nævnes i TU4, er mange, men de fleste er opfyldt. Følgende to betingelser er de eneste sten på vejen:
Du skal have haft ordinært fuldtidsarbejde (mindst 30 timer om ugen) i Danmark i mindst 3 år inden for de sidste 5 år, eller ordinær deltidsarbejde (15-29 timer om ugen) i Danmark i 5 år, eller været fuldtidsstuderende i mindst 3 år indenfor de sidste 5 år, eller en kombination af fuldtidsarbejde, deltidsarbejde og uddannelse. Se vejledningens pkt. 7b bagerst i ansøgningsskemaet for nærmere beskrivelse.
Denne betingelse opfyldes i januar 2013.
Betingelserne for din nuværende opholdstilladelse skal fortsat være opfyldt.
Her bliver jeg i tvivl om hvilken opholdstilladelse man taler om? Menes der hendes OT som familiesammenført med mig? For den er jo ikke længere opfyldt, og kan aldrig blive det, da hun er skilt fra mig. Eller menes der den (tidsbegrænsede) OT, der er givet på baggrund af hendes arbejde/tilknytning til arbejdsmarkedet?
Jeg hører gerne om hvilke udsigter hun har til at bevare sit ophold i DK (tidsbegrænset/permanent) og hvornår jeg vil kunne forvente at få min deponering!
Mvh
Lincoln