Søge dansk statsborgerskab inden krav er opfyldt?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
taurean

Søge dansk statsborgerskab inden krav er opfyldt?

Indlæg af taurean » 20.09.2012 13:46:26

Jeg er afghansk statsborger og blev gift denne sommer i mit hjemland. Men vi planlægger at bo her og derfor søger vi familiesammenføring efter de nationale regler da jeg grundet mit job formentlig kan komme på positivlisten. Jeg har en uddannelse som IT-ingeniør og har arbejdet fast som softwareudvikler i 5 år nu.
  • Er det korrekt at dem på positivlisten får dispensation for tilknytningskravet?
  • Er det korrekt at dem på positivlisten også får dispensation for 24-års-reglen?
Plan B er dog at anvende Sverige-løsningen og være forberedt hvis vi får nej via de nationale regler. Hvis det bliver nødvendigt, så har jeg brug for et dansk statsborgerskab. Men ifølge myndighederne kan det tage op til 18 måneder fra ansøgning til vedtagelse i Folketinget. Men jeg mangler stadig at tage indfødsretsprøven og Dansk Prøve 3. Disse eksamener er i november og december måned. Derfor vil jeg høre om:
  • Er det muligt at indsende en ansøgning uden disse bilag? Dvs., at de bliver eftersendt når eksamenerne er bestået.
  • Hvis det er muligt, vil det så forkorte den samlede ansøgningstid?
Tak

soreng

Re: Søge dansk statsborgerskab inden krav er opfyldt?

Indlæg af soreng » 20.09.2012 13:57:48

taurean skrev:Jeg er afghansk statsborger og blev gift denne sommer i mit hjemland. Men vi planlægger at bo her og derfor søger vi familiesammenføring efter de nationale regler da jeg grundet mit job formentlig kan komme på positivlisten. Jeg har en uddannelse som IT-ingeniør og har arbejdet fast som softwareudvikler i 5 år nu.
  • Er det korrekt at dem på positivlisten får dispensation for tilknytningskravet?
  • Er det korrekt at dem på positivlisten også får dispensation for 24-års-reglen?
Ja
Ja
taurean skrev:Plan B er dog at anvende Sverige-løsningen og være forberedt hvis vi får nej via de nationale regler. Hvis det bliver nødvendigt, så har jeg brug for et dansk statsborgerskab. Men ifølge myndighederne kan det tage op til 18 måneder fra ansøgning til vedtagelse i Folketinget. Men jeg mangler stadig at tage indfødsretsprøven og Dansk Prøve 3. Disse eksamener er i november og december måned. Derfor vil jeg høre om:
  • Er det muligt at indsende en ansøgning uden disse bilag? Dvs., at de bliver eftersendt når eksamenerne er bestået.
  • Hvis det er muligt, vil det så forkorte den samlede ansøgningstid?
Nej
Nej

Der er jo altså også nogle andre betingelser for dansk statsborgerskab som du skal leve op til, så du bliver nød til at skrive lidt mere om din situation før end at det er til at svare på. Har du f.eks permanent opholdstilladelse?

taurean

Indlæg af taurean » 20.09.2012 14:06:07

Tak for svaret.
Har du f.eks permanent opholdstilladelse?
Jeg har permanent opholdstilladelse og har boet her nu i 11 år. Har ingen gæld til det offentlige, ren straffeattest...mere?

soreng

Indlæg af soreng » 20.09.2012 14:10:19

Nej det er sikkert fint. Jeg begynder ikke at spørge dig om hvert enkelt punkt som du skal leve op til for at søge om dansk statsborgerskab. Det virker til at du har styr på de regler der er. Du skal selvfølglig bare leve op til dem FØR end at du søger. Sådan er det jo også med opholdstilladelser. Der kan du heller ikke søge, med forventning om på et senere tidspunkt at leve op til kravene.

taurean

Indlæg af taurean » 20.09.2012 14:15:04

soreng skrev:Nej det er sikkert fint. Jeg begynder ikke at spørge dig om hvert enkelt punkt som du skal leve op til for at søge om dansk statsborgerskab. Det virker til at du har styr på de regler der er. Du skal selvfølglig bare leve op til dem FØR end at du søger. Sådan er det jo også med opholdstilladelser. Der kan du heller ikke søge, med forventning om på et senere tidspunkt at leve op til kravene.
Ok. Du har fjernet nogle forvirringer. Tak skal du have.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2012 14:54:24

Når I søger FS efter de danske regler, skal du vedlægge Disco-code som dokumentation for, at din stilling er på positivlisten. Og herudover selvfølgelig ansættelseskontrakt og de seneste lønsedler.

Du har ikke oplyst noget, der giver anledning til at tro, at I ikke skulle kunne opnå FS efter de danske regler, men du må selvfølgelig sætte dig ned og læse listen over krav igennem og vurdere det selv.

Vi andre kan f.eks. ikke vide, om du og din kone er i familie med hinanden, således at formodningsreglen om tvangsægteskaber vil være et problem, om du har en bolig, der opfylder boligkravet, om du kan skaffe 50.000 til en bankgaranti og så videre.

At flytte til Sverige vil være et temmelig langsigtet projekt i jeres tilfælde, da din ansøgning om dansk statsborgerskab først skal være både behandlet og godkendt, før du overhovedet kan begynde at tænke på at flytte.

Så der kan let stå 2014 på kalenderen, før I er samlet i Sverige, og i den situation er det måske trods alt at foretrække at leve op til de danske krav om bankgaranti og bolig og beståelse af danskprøve inden 6 måneder mm.

taurean

Indlæg af taurean » 21.09.2012 11:40:11

Tak for svarene.
fundiver199 skrev:Når I søger FS efter de danske regler, skal du vedlægge Disco-code som dokumentation for, at din stilling er på positivlisten. Og herudover selvfølgelig ansættelseskontrakt og de seneste lønsedler.
Kan du komme lidt nærmere ind på hvad en Disco-code er?
fundiver199 skrev: Du har ikke oplyst noget, der giver anledning til at tro, at I ikke skulle kunne opnå FS efter de danske regler, men du må selvfølgelig sætte dig ned og læse listen over krav igennem og vurdere det selv.
Som jeg har læst om FS-regler, så er der ikke noget, der kunne være et problem som jeg ikke kan løse. Der er krav som f.eks. bolig og bankgaranti men det kan jeg godt opfylde. Det sværeste krav var 24-årsreglen, da min kone er under 24 og der kan man ikke gøre noget end bare at vente. Men det er ikke nogen hindring grundet mit job.
fundiver199 skrev: Vi andre kan f.eks. ikke vide, om du og din kone er i familie med hinanden, således at formodningsreglen om tvangsægteskaber vil være et problem, om du har en bolig, der opfylder boligkravet, om du kan skaffe 50.000 til en bankgaranti og så videre.
Nej vi er ikke i familie med hinanden og var vores begges ønske at blive gift :).
Bolig har jeg ikke lige nu men som jeg ser det så er det ikke noget problem. Det samme med bankgaranti.
fundiver199 skrev: beståelse af danskprøve inden 6 måneder mm.
Er denne prøve på niveau med Dansk 3 eller nemmere?

soreng

Indlæg af soreng » 21.09.2012 11:44:54

taurean skrev: Er denne prøve på niveau med Dansk 3 eller nemmere?
Den er nemmere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.09.2012 12:16:38

En Disco-kode er en arbejdsfunktionskode og benyttes bla. ved indberetninger til lønstatistikker mm. Lønningskontoret på din arbejdsplads ved, hvad det drejer sig om.

Besvar