Ventetid?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
brain-wanted

Ventetid?

Indlæg af brain-wanted » 16.09.2012 20:17:45

Hey..

Min Amerikanske kæreste og jeg har søgt om at hun kommer hertil, vi får afvide op til 3måneder og så ville vi få et svar - afhængeligt af hvor mange der søger, hun er fra Hawaii og så mange tror jeg sku heller ikke søger..

Hvad har i erfaring med at vente tiden er..

Desuden, jeg har selvfølgelig sørget for at jeg har svensk person nr, og adresse..
Men gør det nogen forskel at det kun er et værelse og at jeg først flytter dertil når hun kommer hertil, med andre ord; kan de beskylde mig for at føre proforma adresse?

fundiver199

Re: Ventetid?

Indlæg af fundiver199 » 17.09.2012 06:38:20

Hvis du ikke benytter værelset mindst 4 nætter om ugen, er det en proforma-adresse. Og så risikerer I da klart at få afslag, hvis Migrationsverket beder dig om at dokumentere din bopæl ved f.eks. at fremsende pendlerkort eller andet, der understøtter, at du reelt bor i Sverige og ikke kun har en adresse.

Så det er helt utroligt dumt at have proforma-adresse, bare fordi du gerne vil spare lidt tid og udgifter til transport, eller ikke har lyst til at være alene i Sverige i de par måneder, som sagsbehandlingen varer.

I øvrigt lyder det, som om din kone har søgt efter de svenske nationale regler, og i så fald har du placeret dit indlæg i det forkerte underforum.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.09.2012 16:37:05

@ brain-wanted, der er nu altså næppe en særlig sagsbehandler til amerikanske statsborgeres ansøgninger, jeg tror ansøgningerne fordeles mellem medarbejderne efter nogle helt andre kriterier, ellers ville der være nogle, som havde meget lidt at lave og andre, som druknede i sager.

Og NATURLIGVIS flytter du pænt og ordentligt til Sverige og overnatter på din adresse der MINDST 4 af ugens 7 nætter fra i morgen af.
mh
Rådgiver for ÆUG

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 17.09.2012 17:06:08

Opholdet tæller reelt set først fra den dag du ikke længere bor i Danmark, og primært opholder dig i Sverige. Du skal desuden kune bevise at du er fraflyttet Danmark, både med opsigelse af lejemål/fremleje, være afmeldte folkeregisteret osv. Det ville nok være nemmest bare at bide i det sure æble og få opholdet overstået, allerede før din kæreste kommer hertil. Havde jeg været i dine sko, var jeg flyttet i morgen :idea:
Der er dog intet forgjort i at have haft adressen i en periode før man reelt har flyttet - vi kender vel alle til at flytninger godt kan trække lidt ud :)
Med dette sagt, så være yderst påpasselig med at du ikke bytter rundt på nogle datoer, og gør det meget klart, præcis fra hvilken dato du reelt har boet i lejemålet.

Der stilles ingen krav til boligens størrelse.

Forstå mig ret, det er DIT ophold i det andet EU-land der gør sig gældende, hvis I vil ansøge om en opholdstilladelse til hende, efter EU-retten, henholdsvis som værende ægtefælle, registreret partner eller fast samlever.

brain-wanted

Indlæg af brain-wanted » 20.09.2012 22:36:31

Ok..

Tak for svarende..

Men, hvordan kan de se om jeg er der 4/7 dage om ugen.. Jeg har togkort hver måned fra malmø til københavn til dokumentation..

Den eneste grund til at jeg ikke er der er jo bare at min kæreste ikke er kommet endnu.. Men hvis jeg tager til sverige i morgen (efter at ha fået denne info) ændrer det vel ikke noget eller hvordan ?

brain-wanted

Indlæg af brain-wanted » 20.09.2012 22:43:51

Desuden..
Jeg har ikke addresse i danmark, og har ikke haft det siden jeg fik værelset i sverige..

Min post bliver tilsendt addressen i sverige..

Gør det nogen forskel på noget ?

DBS

Indlæg af DBS » 21.09.2012 05:08:11

Og hvor bruger du dit kreditkort ?
Hvad vil en udskrift fra dette vise ?

Hvis du ønsker at have besvær med at få ophold til din partner, så forsæt endelige med ikke at samle beviser på hvor du opholder dig !

Det er dig der skal bevise hvor du har opholdt dig, det er ikke US der skal bevise du ikke har opholdt dig i SE. :wink:

Så det var lige dagens "skideballe" :mrgreen:

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.09.2012 06:08:30

Og hvor bruger du din telefon, hvor bruger du el og vand, og så videre. Migrationsverket vil formentlig stille sig tilfreds med at se din lejekontrakt og nogle pendlerkort, men så let går det ikke, hvis I på et tidspunkt ønsker at søge FS efter EU-reglerne i Danmark.

Besvar