bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs
Re: bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs
Jeg savner stadig lidt svar på mine 2 tidligere poster, men har endnu et spørgsmål ang. blanketterne vi skal udfylde når vi søger om opholdstilladelse under svenske regler, jeg kan forstå et det er disse 2 vi skal bruge:
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
og
http://www.migrationsverket.se/download ... 239011.pdf
den sidste er ligetil, men den første har jeg lidt tvivl om, f.eks. står der i toppen:
NOTE! EU/EEA citizens, relatives of Swiss citizens, long term resident in another EU/EEA country and their relatives must use a different form.)
da vi har boet sammen i over 2 år (lidt i danmark og det meste i sverige), skal vi så bruge en anden form?
og så kommer vi til:
I am applying for a residence and work permit to settle in Sweden because I wish to live with my partner* whom I have not previously lived with (BS)
wish to live with my partner* whom I have lived with outside of Sweden (BE)
have children under 18 years of age in Sweden (BF)
have recently lived in another country together with a person who now lives in Sweden (BH)
live together with a family member who is also applying for permission to live in Sweden (BH)
have lived in Sweden previously (BT)
have other reasons (which I describe in section 8: Other Information) (BT)
syntes ikke der er noget der passer på at man faktisk allerede ER i sverige og har boet der længe?
pft
-Pangga
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
og
http://www.migrationsverket.se/download ... 239011.pdf
den sidste er ligetil, men den første har jeg lidt tvivl om, f.eks. står der i toppen:
NOTE! EU/EEA citizens, relatives of Swiss citizens, long term resident in another EU/EEA country and their relatives must use a different form.)
da vi har boet sammen i over 2 år (lidt i danmark og det meste i sverige), skal vi så bruge en anden form?
og så kommer vi til:
I am applying for a residence and work permit to settle in Sweden because I wish to live with my partner* whom I have not previously lived with (BS)
wish to live with my partner* whom I have lived with outside of Sweden (BE)
have children under 18 years of age in Sweden (BF)
have recently lived in another country together with a person who now lives in Sweden (BH)
live together with a family member who is also applying for permission to live in Sweden (BH)
have lived in Sweden previously (BT)
have other reasons (which I describe in section 8: Other Information) (BT)
syntes ikke der er noget der passer på at man faktisk allerede ER i sverige og har boet der længe?
pft
-Pangga
Om I skal bruge det ene eller andet ansøgningsskema afhænger af, om I vil søge efter Sveriges natioanle regler eller efter EU-regler. Det er derfor, der står noget om EU-borgere skal anvende et andet ansøgningsskema. Men som dansk står det dig frit at bruge Sveriges nationale regler og dermed det tilhørende ansøgningsskema.
Og så kan du jo altid skrive under "Other reasons", hvorfor I ønsker at søge efter nationale regler, og at I allerede bor sammen i Sverige.
Hvorfor vælger du i øvrigt ikke bare at skrive på dansk og så udfylde det svenske skema i stedet for på engelsk?
Og så kan du jo altid skrive under "Other reasons", hvorfor I ønsker at søge efter nationale regler, og at I allerede bor sammen i Sverige.
Hvorfor vælger du i øvrigt ikke bare at skrive på dansk og så udfylde det svenske skema i stedet for på engelsk?
vi har som tidligere skrevet opholdskort efter EU reglerne, men medmindre jeg når at finde et nyt job inden januar er vi uden tilstrækkelige midler og derfor blev jeg tidligere rådet til at søge om ophold efter svenske regler for at sikre konens ophold, grunden til jeg har fat i de engelske forms er at min kone dermed kan følge med når vi snakker om det 
og ja other reasons er nok det man gør, eller tager derop og får dem til at hjælpe..
vores andet problem er at skaffe beviser på vi virkeligt har boet sammen så længe, da min kones navn ikke rigtigt forekommer nogle steder før hun fik sit første personnummer. dvs ikke på lejekontrakt osv.. men nu må vi se..
-Pangga
og ja other reasons er nok det man gør, eller tager derop og får dem til at hjælpe..
vores andet problem er at skaffe beviser på vi virkeligt har boet sammen så længe, da min kones navn ikke rigtigt forekommer nogle steder før hun fik sit første personnummer. dvs ikke på lejekontrakt osv.. men nu må vi se..
-Pangga
Hvad siger man egentlig til migrationsverket hvis de spørger HVORFOR min kone dog vil ansøge om opholdstilladelse når hun jo allerede har EU opholds kortet? vil de ikke undre sig over årsagen?
"fordi vi gerne vil være socialt sikrede hurtigere" -går nok ikke
eller skal vi bare være ærlige og sige det er fordi jeg muligvis kan blive arbejdsløs snart og vi vil være sikre på min kone kan blive selvom vi ikke kan klare os selv..
-Pangga
"fordi vi gerne vil være socialt sikrede hurtigere" -går nok ikke
eller skal vi bare være ærlige og sige det er fordi jeg muligvis kan blive arbejdsløs snart og vi vil være sikre på min kone kan blive selvom vi ikke kan klare os selv..
-Pangga
ingen gode ideer?
-Pangga
-Pangga
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det tror jeg ikke, de vil kere sig om. Jeg ville nok bare svare: Fordi vi kan.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mh
Men Mh har jo ret. Man behøver ikke at redegøre for hvorfor man vælger at udnytte sine muligheder indenfor lovens rammer.
Ser man overhovedet et mennesker i forbindelse med ansøgningen, når ægtefællen allerede har fået bevilliget et opholdskort. Er der ikke mere noget med at aflevere en ansøgning og så få et brev med beslutningen.
Men Mh har jo ret. Man behøver ikke at redegøre for hvorfor man vælger at udnytte sine muligheder indenfor lovens rammer.
Ser man overhovedet et mennesker i forbindelse med ansøgningen, når ægtefællen allerede har fået bevilliget et opholdskort. Er der ikke mere noget med at aflevere en ansøgning og så få et brev med beslutningen.
Jeg ved ikke om jeg har forstået alt korrekt, men sådan som jeg ser det har vi ikke mange andre muligheder end at søge om opholdstilladelse efter svenske regler, og helst inden jeg blir arbejdsløs:
vi er i sverige efter EU reglerne, og kan derfor miste min kone's opholdskort hvis vi pludselig ikke er selvforsørgende.
hvis vi flytter til danmark, igen under EU reglerne, vil vi vel have samme problem der ved arbejdsløshed?
og til sidst, HVIS vi får opholdstilladelse til konen under svenske regler, så er hun sådan set sikret at kunne blive, men hvad med mig selv?, kan jeg (udover at få mine dagpenge flytte til sverige) få social hjælp?
med andre ord, hvis jeg intet arbejde har og stadig bor i sverige, vil jeg blive betragtet på lige fod med svenskere?, hvilket jeg jo ikke blir lige nu hvor jeg har arbejde i danmark..
-Pangga
vi er i sverige efter EU reglerne, og kan derfor miste min kone's opholdskort hvis vi pludselig ikke er selvforsørgende.
hvis vi flytter til danmark, igen under EU reglerne, vil vi vel have samme problem der ved arbejdsløshed?
og til sidst, HVIS vi får opholdstilladelse til konen under svenske regler, så er hun sådan set sikret at kunne blive, men hvad med mig selv?, kan jeg (udover at få mine dagpenge flytte til sverige) få social hjælp?
med andre ord, hvis jeg intet arbejde har og stadig bor i sverige, vil jeg blive betragtet på lige fod med svenskere?, hvilket jeg jo ikke blir lige nu hvor jeg har arbejde i danmark..
-Pangga
Som dansk statsborger i Sverige er du socialt sikret på lige vilkår med en svensker i henhold til de nordiske konventioner. Problemet er, at det er din kone IKKE, når hun har ophold efter EU-regler. Og som samboende har I en gensidig forsørgelsespligt over for hinanden. Hvis en af jer søger om socialhjælp, ser myndighederne altså på jeres fælles økonomi, og det betyder reelt, at I begge søger om socialhjælp.
Hvis jeres økonomi er så dårlig, at det kunne se ud som om, I kan blive nødt til at søge socialhjælp i Sverige, må I derfor hurtigst muligt se at få ændret din kones opholdsgrundlag, således at hun får ophold efter nationale svenske regler, hvor der ikke stilles nogen økonomiske krav, og hvor I derfor begge uden problemer vil kunne søge om socialhjælp.
Det er kun, hvis du har været arbejdstager i Sverige og derefter flytter til Danmark, at I vil kunne gøre brug af det sociale system i Danmark uden problemer, i hvert fald i teorien. Som dansker kan du naturligvis til enhver tid flytte til Danmark og du kan også søge om socialhjælp, men det kan så få konsekvenser for din kones opholdsret i Danmark, da man igen ser på jeres fælles økonomi, og en ansøgning fra dig vil reelt være en ansøgning for jer begge.
Hvis jeres økonomi er så dårlig, at det kunne se ud som om, I kan blive nødt til at søge socialhjælp i Sverige, må I derfor hurtigst muligt se at få ændret din kones opholdsgrundlag, således at hun får ophold efter nationale svenske regler, hvor der ikke stilles nogen økonomiske krav, og hvor I derfor begge uden problemer vil kunne søge om socialhjælp.
Det er kun, hvis du har været arbejdstager i Sverige og derefter flytter til Danmark, at I vil kunne gøre brug af det sociale system i Danmark uden problemer, i hvert fald i teorien. Som dansker kan du naturligvis til enhver tid flytte til Danmark og du kan også søge om socialhjælp, men det kan så få konsekvenser for din kones opholdsret i Danmark, da man igen ser på jeres fælles økonomi, og en ansøgning fra dig vil reelt være en ansøgning for jer begge.
grunden til jeg ikke mente jeg blev betragtet på lige fod med svenskere er at jeg fik afslag fra forsikringskassen da jeg i sin tid søgte, men min kone blev accepteret. vil det sige at jeg som arbejdsløs IKKE ville have fået afslag?, det lyder da helt tåbeligt at man så og sige er bedre stillet som arbejdsløs i sverige.
(f.eks. hvis man var enlig dansker der boede i sverige, men arbejdede i danmark, og ikke havde noget med opholdskort og kone)
begrundelsen for afslaget fra forsikringskassen var at jeg havde arbejde i danmark..
jeg fandt forresten denne tråd fra 2010, den beroliger mig lidt da det ikke lyder som om konen vil miste sit opholdskort selvom vi blir så fattige at vi må søge om hjælp, passer informationen stadig nogenlunde?
viewtopic.php?f=7&t=4695&p=26168
-Pangga
(f.eks. hvis man var enlig dansker der boede i sverige, men arbejdede i danmark, og ikke havde noget med opholdskort og kone)
begrundelsen for afslaget fra forsikringskassen var at jeg havde arbejde i danmark..
jeg fandt forresten denne tråd fra 2010, den beroliger mig lidt da det ikke lyder som om konen vil miste sit opholdskort selvom vi blir så fattige at vi må søge om hjælp, passer informationen stadig nogenlunde?
viewtopic.php?f=7&t=4695&p=26168
-Pangga
Du blander tingene lidt sammen.
Forsäkringskassan har intet med socialhjælp at gøre.
Socialhjælp udbetales af kommunens socialforvaltning, og her foretager man en selvstændig vurdering af, om du/I er berettiget til socialhjælp.
Försäkringskassan tager sig af andre ting a la sygesikring, boligstøtte, forskellige tilskudsordninger og lignende.
Forsäkringskassan har intet med socialhjælp at gøre.
Socialhjælp udbetales af kommunens socialforvaltning, og her foretager man en selvstændig vurdering af, om du/I er berettiget til socialhjælp.
Försäkringskassan tager sig af andre ting a la sygesikring, boligstøtte, forskellige tilskudsordninger og lignende.
yep den er jeg klar over, det jeg mente at som svensker ville jeg ikke få afslag, f.eks. til tandlæge tilskud osv osv... vil det ændre sig hvis jeg blir arbejdsløs i sverige?, altså vil jeg pludselige "blive mere svensk" ved at miste mit arbejde i danmark?
håber du forstår hvad jeg mener
-Pangga
håber du forstår hvad jeg mener
-Pangga
En svensker som arbejder i Danmark, men bor i Sverige, altså en grænsegænger, kan heller ikke være medlem af Försäkringskassan, men er socialt forsikret i Danmark.
Så ja, i det øjeblik hvor du ikke har nogen indkomst fra Danmark, heller ikke i form af dagpenge fra en a-kasse, så vil du kunne optages i Försäkringskassan i Sverige og være berettiget til de svenske satser på fx tandlægebehandling og lignende.
Så ja, i det øjeblik hvor du ikke har nogen indkomst fra Danmark, heller ikke i form af dagpenge fra en a-kasse, så vil du kunne optages i Försäkringskassan i Sverige og være berettiget til de svenske satser på fx tandlægebehandling og lignende.
I øvrigt er du også som grænsegænger berettiget til de samme satser for tandbehandling som medlemmer af Försäkringskassan, men det kræver en særlig blanket, og at din tandlæge kan finde ud af bureaukratiet i det. Det er bl.a. et ofte tilbagevendende emne på www.sunddebat.com