Graviditet efter EU-Reglen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Graviditet efter EU-Reglen

Indlæg af tokay » 17.09.2012 09:07:51

Hej allesammen herinde...

vi har stadigvæk intet hørt fra Skatteverket vedr. min kones svenske person nummer og vi er nu gået ind i uge nr. 4 (som medarbejderen sagde at det maks vil tage) og jeg er derfor begyndt at blive lidt urolig og bekymret for om hun overhovedet får det :-(

mvh
-Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.09.2012 09:15:23

Personnr. tager alt far 1 uge til 2 måneder at få.

sogb

Indlæg af sogb » 18.09.2012 13:38:12

Okkk nu har jeg fået den update jeg bedt dig om i den anden forum lol :)

Ja, det plejer at tage cirka en måneds tid mht til en svensk personnummer :) måske i dag eller i morgen ;)

Hvor bor i forresten? Jeg mener de er jo lidt hurtigere i Lund end i Malmø (og har mindre erfaring mht til dansk-udenlandsk par lol but hey...)

Held og lykke :)

tokay

Indlæg af tokay » 19.09.2012 09:12:48

Goddag allesammen

Jeg tillader mig lige at citere mig selv:
tokay skrev:Yderligere fik jeg en blanket til Forsikringskässan som kun konen skulle udfylde, efter min kone fik person nummer. Når/hvis Försikringskässan godkente min kone, så kunne jeg bestille et ID-Kort til hende.

mvh
Tokay
Jeg kom lige til at undre mig.....

Hvis jeg kan, som så mange andre antyder at man kan, bestille et ID-Kort INDEN jeg sender skemaet til forsikringskässan, hvad er så årsagen ved at sende ansøgningen/blanketten til Forsikringskässan ?

Med ID-kortet vil min kone i princippet få behandlig som alle andre svenskere, så jeg forstår ikke hvad meningen med dette er, selvom hun skulle få afslag fra Forsikringskässan.

mvh
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.09.2012 10:07:04

Du kan bestille id-kort hos Skatteverket lige så snart, du har fået tildelt et personnummer.

Försäkringskassan svarer til den offentlige sygesikringskasse i Danmark. Det er dem, som tager sig af tilskudsregler, og dvs., hvis du ikke er registreret hos Försäkringskassan, så er det en anden pris, du kommer til at betale for diverse lægebehandling, tandlæge, osv., end hvis du er registreret der.

tokay

Indlæg af tokay » 28.09.2012 10:35:58

Hej allesammen

Vi har idag modtaget min kones person nummer, samt et brev fra den lokale læge, som hun automatisk er blevet tildelt.

Vi har været hos jordmoderen for at bestille en ny tid, da konen var slettet i deres system, eftersom hun ikke havde noget person nummer.

Jeg skal til at bestille ID-kortet til hende her idag eller på mandag.

Jeg ved dog ikke hvad jeg skal skrive, idet brev til forsikringskassan. De spørger (under pkt. 4) om hun har planer for at arbejde i Sverige, også spørger de fra hvilken periode til hvilken periode, det forstår jeg ikke helt, når jeg længere oppe (pkt nr. 3) har hakket af, at hun skal blive boende i Sverige i længere end 1 år.

Hvad angiver jeg her ?

mvh
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 28.09.2012 11:00:35

skaanebo skrev:Du kan bestille id-kort hos Skatteverket lige så snart, du har fået tildelt et personnummer.

Försäkringskassan svarer til den offentlige sygesikringskasse i Danmark. Det er dem, som tager sig af tilskudsregler, og dvs., hvis du ikke er registreret hos Försäkringskassan, så er det en anden pris, du kommer til at betale for diverse lægebehandling, tandlæge, osv., end hvis du er registreret der.
Har man nogen idé om, hvad "den anden pris er," hvis man ikke er forsikret via Forsikringskassan ? (altså lad os antage at konen ikke bliver godkendt via forsikringskassan)

Jeg tænker her på om det kan betale sig, eller snakker vi om at man kun skal betale lidt mere end dem som er forsikret.

EKS:
Snakker vi om en almindelig undersøgelse, som ikke forsikret, der skal betale 1.500 SEK mod dem som er forsikret, kun skal betale 300 SEK, så kan jeg altså godt se, at det kan betale sig at være godkendt hos forsikringskassan.

Men hvis man derimod "kun" skulle betale SEK 500, fordi man ikke er forsikret, så tror jeg nemlig ikke at jeg vil bruge så meget krudt på det med forsikringskassan....

MVH
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 01.10.2012 19:57:59

GitteK skrev: Når din kone har fået svensk cpr.nr - udfylder I denne blanket:
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

OG vedlægger din sidste lønseddel, din kontrakt og kontaktoplysninger til din arbejdsgiver.
Hej Gitte K

Jubiiii !
Min kone har for delen fået tildelt et svensk person nummer :)
Jeg har dags dato været nede og bestille et ID-kort til konen, som hun får tilsendt (brev) om 14 dage, herefter skal hun personligt afhente det, sammen med brevet i hånden. :-)

Til det ovenstående citat, ønsker jeg dog at spørge ind til det skema, som jeg skal udfylde for min kone.

1)
Jeg har vedlagt diverse dokumentationer, og på min kontrakt står der jo allerede kontaktinformationer til min arbejdsgiver. Her vil jeg så spørge om det er det noget jeg skal "highlight'e"/ markere, skal jeg gå ud fra at det er godkendt eller skal jeg vedlægge en anden for for dokumentation vedr. kontaktinfo til min arbejdsgiver.

2)
I den ovennævnte link (skema til försikringskässan) spørger de - under pkt. 4 Ska du arbeta eller söka arbete i Sverige?- om konen har planer for at arbejde i Sverige, også spørger de fra hvilken periode til hvilken periode, det forstår jeg ikke helt, når jeg længere oppe (under pkt nr. 3 - Ska du bo i Sverige?) har hakket af, at hun skal blive boende i Sverige i længere end 1 år.

Hvad angiver jeg her ?

Jeg er jo ikke sikker på hvornår jeg flytter tilbage af gode grunde, da jeg venter svar fra U.S. så imellemtiden skal vi jo blive boende i Sverige og få os et liv her.

Med venlig hilsen
Tokay

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.10.2012 07:45:36

Et forsigtigt gæt er, at du (din kone) med sindsro kan svare 'Ja' til begge spørgsmål.

Hun skal jo i hvert fald bo i Sverige indtil videre, og søge arbejde kan man jo altid, selv om man ved det er svært at få.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 16.10.2012 11:21:58

Hej Allesammen

Lidt info om min kones sygesikring.

Igår var vi nede forbi Skatteverket for at hente konens ID-kort. Vidunderligt, så stærkt som det er gået.

Nu mangler jeg bare at sende den ansøgning til Forsikringskässan og jeg tror jeg sender den med posten idag. (som nok kommer afsted imorgen)

:-)
Tokay

Besvar