Rejse til Danmark efter godkendt familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Enig

Rejse til Danmark efter godkendt familiesammenføring

Indlæg af Enig » 15.09.2012 14:42:51

Hejsa alle sammen,

Først, tusind tak for den store hjælp jeg allerede har fået her, og den enorme mængde viden man kan læse sig til.

Jeg har søgt familiesammenføring med min Japanske kone og hendes barn d. 25/7.
Venter stadig på første melding fra US. *SUK*
Jeg ved US kontor i Ryesgade, og min kone på den Danske ambassade i Tokyo.

Har liiige et par spørgsmål:

- Når først vi har fået godkendt familiesammenføringen (krydser fingrer), hvordan så med opholdskortet? Bliver det sendt til hende i Japan eller hvorledes?
- Og hvor meget ventetid er der pt. på sådan et førstegangs opholdskort?

- Vi overvejer at bestille "one way" billetter til min kone og barn, for at spare ekstra til den første tid. Er der nogen udfordringer i det? Jeg går udfra min kone skal have modtaget sit opholdskort, før det kan lade sig gi' sig, eller hvordan?

- Vi har ikke bestilt opholdskort til barnet, men jeg går ud fra han er "bare med sin mor", når de skal gennem Københavns lufthavnen?

- Er der andet man skal være opmærksom på, som jeg ikke lige har tænkt på?

På forhånd tak, :)
Peter

Enig

Re: Rejse til Danmark efter godkendt familiesammenføring

Indlæg af Enig » 15.09.2012 17:58:41

Bonus spørgsmål:

Hvornår starter nedtællingen til stopprøven i Dansk A1?
- Er det når opholdstilladelse gives?
- Når opholdskort sendes?
- Når personen er kommet til landet, og modtager CPR-nummer?

Det sidste giver vel bedst mening, da man vel ikke kan få den officielle undervisning uden CPR-nummer.

Jeg har hørt alle tre versioner - også fra Udlændingestyrelsens telefonservice. :?

Så hvad er rigtigt og forkert?

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 15.09.2012 18:41:44

Sådan foregår det ikke.
din hustru bliver indkaldt til den danske ambassade i Japan, og her indsættes en sticker som visa i hendes pas med 2 års længde og barnet skal også have et eget pas på samme måde, og det er først i Danmark at man får et opholdskort, som fortsættelse af pasvisaet.

DBS

Indlæg af DBS » 15.09.2012 19:08:28

@Peter

I har da indgivet en ansøgning for konen, og en ansøgning for barnet ?

Dermed har du også "bestilt" opholdskort til dem hver især :wink:

Og selvfølgelig, skal de hver især have stickers i hvert deres pas, alternativt hvis de har samme pas, skal der 2 stickers i !

mvh DBS

Enig

Indlæg af Enig » 15.09.2012 19:25:39

Takker!! :)

Troede faktisk det med stickers var ændret.
Så kan man lære at lade være med at tro på alt hvad man hører! ;)

Men det er en stor hjælp, da det gør det lettere.
Går ud fra det betyder at de kommer lige gennem pas-kontrol uden problemer med de stickers? ..også selvom det er en "one way" billet?

- Både kone og barn har deres egne pas. Helt nye oven i købet.
- Selvfølgelig er der indgivet ansøgning for både mor og barn.
- Ang. opholdskort, kan jeg se på ansøgning at det er et tilvalg for børn, der er ledsaget af en forælder. Men han hører vel under sin mor.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 15.09.2012 20:11:08

Jeg tror ikke at det første stickers bliver ændret til opholdskort, ambassaderne har ikke maskiner til at lave opholdskort og de kan nemt udskrive stickers, det ville jo også være besværligt at sende opholdskort til udlandet. og stickers i pas er helt sikkert en god måde
at komme til Danmark første gang, mon ikke også opholdskortet er matchet med personnummeret, Man regner iøvrigt med at tælle fra den dag hvor hun kommer til Danmark
når man udregner hvornår sprogprøven skal være.

DBS

Indlæg af DBS » 15.09.2012 20:20:23

Her er en tråd, og nogenlunde det samme:

viewtopic.php?f=6&t=10478

iflg. den tråd udstedes der et visa d.

Om du vælger opholdskort til barnet, er en smags sag, er der mulighed for at det skal rejse alene, f.eks med skolen, så kan det være en fordel, at have det nu, istedet for at skal fremskaffe det til den tid, og prisen er jo ikke særlig høj :wink:

mvh DBS

Enig

Indlæg af Enig » 15.09.2012 21:26:04

OK! :D
Så, bare for at være helt blond (er nervøs for at lave fejl her):

- Rejse til DK uden returbillet og med sticker i pas = OK?
- De 6 måneder til danskprøven starter først når hun træder ind i Danmark, også selvom vi har ventet et par måneder før de tager hertil?

Vi regner nemlig med at de venter med at rejse hertil til slutningen af Januar (hvis godkendelsen da vel at mærke er kommet inden), da det passer sammen med en masse praktiske ting for dem - arbejde og skole. Så jeg vil bare være helt sikker på vi ikke dummer os, med den beslutning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2012 07:08:23

Ja og ja. Held og lykke :D

Enig

Indlæg af Enig » 16.09.2012 08:23:15

Tak alle sammen! :D
Så vil vi fortsætte planen med færre bekymringer i sindet.

Jeg skal nok vende frygteligt tilbage med flere bizare spørgsmål inden længe. :lol:

Mvh,
Peter

Karsten Olsen
Geografisk sted: Skodsborg

Indlæg af Karsten Olsen » 16.09.2012 10:28:39

Hej Enig!
Jeg ved ikke om det er nødvendigt med visum for Japanere at komme ind i Schengen området. Såfremt dette er tilfældet, vil jeg gætte på at din hustru og hendes datter får en visumsticker i passet. Visumstickeren isættes af ambassaden. Dette var i hvert fald tilfælde for min Cubanske hustru og snart for hendes datter. Min hustru fik visumstickeren på ambassaden i Havanna. Dette er kun en turistvisumsticker, som er tiltænkt personer der vender tilbage til deres hjemland. Ambassaden kan ikke udstedet andet. Da hun så kom til Danmark skulle hun henvende sig hos Udlændingestyrelsen, som satte en sticker i hendes pas, der dokumenterede at hun havde opholdstilladelse i Danmark. De får måske i dag et opholdkort når de kommer til Danmark. Det vil de kunne oplyse dig om hos Udlændingestyrelsen. Skriv til dem hvis du heller ikke stoler på deres telefonservice. Jeg har haft en del dårlige erfaringer med deres telefonservice, mens jeg har oplevet at skriftlig besvarelse har en væsentligt højere kvalitet.

Vi fik en ubehagelig overraskelse da hun skulle til Danmark, efter hun havde fået opholdstilladelsen. Hun blev stoppet i Havanna ved checkin, da hun kun havde en enkelt billet, og hun ikke i hendes pas havde dokumentation for opholdstilladelsen. Hun blev stoppet ved checkin og kunne ikke gå ombord i flyet, da de krævede en returbillet. Der var ikke tid til at købe en ny returbillet før flyveren afgik, og billetten var tabt. Hun kom med et par dage efter, denne gang udstyret med en returbillet. Da hun så kom til
Danmark blev retur-rejsen København-Havanna annulleret og refunderet. En ubehagelig oplevelse plus det også kostede en del.

Hvis det det er nødvendig med visum for Japaner, vil jeg i din situation allerede på nuværende tidspunkt kontakte Udlændingestyrelsen og efterfølgende undersøge hvilken flyselskaber, hvor man kan bestille en retur billet til Danmark, med mulighed for at annullere retur-rejsen.

Lige for at få proportioner på det her. Det vigtige er selvfølgeligt at din hustru og hendes datter får opholdstilladelsen. Hvad der så kommer efterfølgende af praktiske problemer er af mindre betydning, og jeg mener du kan undgå ved passende planlægning.

Held og lykke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2012 10:54:58

Man kunne vel også medbringe det brev, hvori opholdstilladelsen meddeles, som dokumentation for at man ikke behøver rejse ud af Schegen igen.

Japanske statsborgere er visumfri i Schengen, så i dette tilfælde burde det bare være at sætte sig ind i et fly, og så ordne resten af papirarbejdet i Danmark. Et visumsticker er naturligvis unødvendig, når man er visumfri.

Enig

Indlæg af Enig » 16.09.2012 11:29:58

Hej Karsten og fundiver,

Bliver lidt bekymret over den historie.

Ja, det er rigtigt at Japan er visumfri.
Men er Visumfri ikke det samme som et automatisk udstedt visum?
Det er jo tidsbegrænset til 90 dage.

Vi regner forresten med at flyve med Emirates, da de har gode priser på enkeltrejserne.

Vil da meget gerne hører hvis andre ligger inde med erfaringer, der kunne kaste lidt lys over sagen.

At blive afvist i lufthavnen i Japan er ikke lige det vi har lyst til. ;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2012 11:37:13

Normalt er returbillet eller billet til videre rejse et grundkrav for at blive lukket ombord på et fly, hvis man ikke er statsborger eller har opholdstilladelse i det land, som rejsen går til. Så selvfølgelig skal det dokumenteres, at man har opholdstilladelse, hvis man rejser på en enkeltbillet.

Det kan så undre, at det ikke fremgår at den visumsticker, folk får tilsendt, at visum er udstedt med henblik på at indrejse og benytte en opholdstilladelse. Men det er jo også muligt, at det bare er personalet i lufthavnen på Cuba, der ikke kunne finde ud af det. Det ville ikke være specielt overraskende, når man tænker på, hvilken slags land Cuba er. Og måske kunne "problemet" også have været løst med lidt bestikkelse, som måske netop var det, der blev "fisket" efter.

Men ellers er det vel bare at kontakte flyselskabet på forhånd, forklare dem situationen og spørge, hvilken slags dokumentation de vil acceptere. Mit gæt er som sagt, at en kopi af det brev, hvor opholdstilladelsen meddeles, burde være nok. Men ellers kunne man måske få den danske ambassade i Japan til at lave et pænt brev på japansk, der forklarer, hvorfor lige netop disse rejsende ikke behøver en billet til videre rejse.

Enig

Indlæg af Enig » 16.09.2012 16:15:55

Arghh..
Prøver at dreje min hjerne om den her. :?

@Karsten
Jeg har kigget i din tråd. Ved du om det er standard, at det bare er et tourist visumsticker de sender til Ambassaderne (hvilket ikke giver nogen mening), eller om i var uheldige fordi der var knas med forsendelsen?
Hvis de da overhovedet sender den slags til et visumfri land.

Ville det give mening at købe et par flybilletter ud af Europa til dem, som så kunne refunderes, når de er kommet hertil? til Rusland måske. :)

Kunne godt være jeg skulle prøve at ringe til US i morgen - det kan vel ikke gå andet end galt. :roll:

Besvar