Hjælp (Ophold i sverige efter Eu-regler)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dony8900

Hjælp (Ophold i sverige efter Eu-regler)

Indlæg af dony8900 » 12.09.2012 21:10:13

Hej med jer gutter, er ny her i forumet, har læst næsten alle emnene på ÆUG i løbet af dagen. Men er stadig i tvivl.

Her er historien
Det er sådan,at min kone kom til Danmark for at besøg mig 3 måneder med schengen visum som jeg havde sendt hende, og inden hendes visum udløb, søgte jeg om forlængelse hos Udlæning service, efter 15 dag fik jeg svar, at den forlængelse jeg havde søgt var afvist af U Service i kbh og at min kone skulle forladet landet, inden visum udløb.

Så jeg valgte hurtige Sverige løsningen. at flytte til Sverige inden visum udløb, jeg er dansk statsborger, og min kone er fra Yougoslavien.
Jeg var heldig og fandt hurtig et lejlighed med ubegreænset kontrakt, og har snart også styr på et svenskarbejdskontrakt, dvs har fundet job i sverige.
Jeg er bosat mig omkring Malmø, jeg har været hos skattevarket og anmeld min flytning, jeg får snart person nr, har jeg fået at vide af min sagsbehandler. :oops:

Har været hos Migrationsvarket og hente de blanketer jeg skal brug for at søge Eu regler, opholdtilladelse til min kone, Og vil aflavere den ligeså snart jeg har en kontrakt klar.

jeg har:
1) Ubegrænset lejligheds kontrakt klar + kvartering af betaling af det første måned husleje.
2) kopi af vilsesatest som vi er gift og kopi af hendes pas.
3) Kopi af U2, det vil sig har ret til at få A-kasse i sverige, hvilket jeg gøre fra nu af og 3 måneder frem.(Med mindre jeg få job i sverige så stopper a kassen)
4) 3 Løn sedler fra min gamle arbejde.
5) Et oversigt over min net bank, altså økonomien, hvor de kan se hvor mange penge jeg har liggene på kontoen, (håber det er fordel når de ser den)
6)Mit uddannelses bevis som el installatør.(Måske lidt fordel nå det ser den)
7) Jeg magler kun kontrakten, så tror jeg at jeg er klar til at søg opholdskort efter eu regler.

Men er usikker, om jeg mangler noget ud over de 7 punkter, nogle der har prøvet det kan måske kom med noget feedback.... for gider ikke vent i flere måndere også få det at vide at jeg mangler et dokument, og det hele skal start forfra igen..:)

Jeg håber nogle vil hjælpe lidt, for er lidt desperat.

Mvh Dan
Senest rettet af dony8900 12.09.2012 21:15:46, rettet i alt 1 gang.

Panicbutton

Re: Hjælp (Ophold i sverige efter Eu-regler)

Indlæg af Panicbutton » 12.09.2012 23:25:08

Hej Dan.

1. Hvad var det helt præcist I ansøgte om ved US, og fik afslag på? Forhørte I jer om hvilke virkninger afslaget ville få, på fremtidige visumansøgninger og opholdstilladelser til Schengen/Danmark?

2. Søger I om opholdskort efter Sveriges nationale regler i første omgang, siden du har hentet en blanket på Migrationsverket, eller går EU-ansøgningen til Danmark?

3. Har du husket at oplyse din kommune, at du er udvandret fra Danmark?

Man kan ikke rigtig haste sig igennem disse sager, og jeg kan oplyse dig, at du med den dokumentation du har nu, vil blive bedt om at indsende yderligere dokumenter, specificeret af US. Derfor vil jeg råde dig til i første omgang at forberede jeres sag, få indsamlet en tung bevisbyrde for dit ophold i Sverige, og få nogle måneder på bagen i Sverige, før du ansøger om opholdstilladelsen.

Det er ikke nemt, hvis man aldrig har prøvet dette før, så hold dig ikke tilbage med spørgsmålene.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 06:06:40

Din kone skal søge EU-opholdskort i Sverige? Så skal du bruge dokumentation for heldækkende sygeforsikring samt et svensk personnummer for dig selv. Og du skal desuden være forberedt på 7-9 måneders sagsbehandlingstid.

Den hurtigste og mindst bureaukratiske løsning er, at din kone rejser hjem til Jugoslavien og søger familiesammenføring efter Sveriges egne regler, når du har fået dit personnummer. Hvis man søger elektronisk, tager det kun cirka 3 måneder.

I kan godt fortsætte med EU-forløbet, hvis det er vigtigt for jer at blive sammen. Men I må være forberedt på en mængde bureaukrati, og at din kone kommer til at opholde sig i Sverige i meget lang tid uden rettigheder som f.eks. at være dækket af den svenske sygeforsikring. Eller i hvert fald uden at kunne udnytte de rettigheder i praksis.

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 08:39:06

hej Panicbutton

1) Det vi ansøgte var forlængelse af visum schengen med 3 måneder / 90 dag, ekstra,
det fik vi afslag, pga de ment at der var ingen grund til forlængelse, selvom vi havde en rigtig god grund til forlængelse. Men vi kender US efterhånden,den måde de behandler os Dansker.

2. Nej jeg vil søge opholds kort efter EU regler i Sverige, og måske derefter Svenske nationale regler, så slipper min kone for at rejse hjem, og grunden til jeg vil søge efter Nationele regler i sverige er, at hvis jeg søger tilbage til Danmark ligeså snart jeg har fået Eu opholds kort, så er jeg bange for US vil afvis vores ansøgning med begrundelse at vi ikke har boet 18 måneder sammen. Så mens vi opfylder 18 månders kraven, kan jeg ligeså godt søge også efter Svenske Nationale regler for FS?!.

3. Nej ikke rigtigt, da jeg var her på skatteværket i Malmø, for at bliver bogført her i sverige, da sagde damen der betjente mig, at de ville selv oplyse den danske kommune det?!

Så lang er jeg ikke nået med at ansøge hos US for at vende tilbage til danmark, da jeg er lige kommet ud af Danmark heh, men du har ret angående bevis materialer, har også tænk mig at bosatte mig et par måneder i Sverige, indtil der er styr på alle ting..

Nu har jeg beskrevet min tankegang, hvis der nogen der kan se noget forkert i det, i må meget gern tilføj feedback...

jeg takker så meget dette Forum ;)

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 08:51:02

Hej Fundiver 199

1) Ja min kone skal søge efter EU-opholds-kort i Sverige!
2) Ang personnummer tror jeg får den i løbbet af dagen idag.
3) Ang sygeforsikring du siger: du skal bruge dokumentation for heldækkende sygeforsikring??
Den er jeg ikke helt forbredt på hvis jeg skal være ærlig!! Hvordan skaffer jeg sådan en til min kone og mig selv?? Er det ikke nok med en sygsikring fra Denmark som jeg har. eller er det det blå Eu sygsikring vi skal have fat i Fundiver 199??;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 09:00:42

Ja du skal skaffe et blåt EU-sygesikringskort til din kone fra Danmark, når du har fået svensk personnummer. Migrationsverket accepterer med sikkerhed dette, men der synes at herske en vis forvirring om, hvorvidt Skatteværket også er begyndt at acceptere det. Se de indlæg om emnet, der står under "bekendtgørelser".

Det er ikke et krav for FS i Danmark, at man både skal være gift og have boet sammen i 18 måneder. En af delene er nok :wink:

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 09:45:44

Hej fundiver99

Du siger jeg kan godt skaffe et Eu-sygesikringskort til min kone fra Dk. Er det så fra den kommune som jeg har boet og arbejdet i? eller kan jeg vælge Kbh der er tættest på for mig.? Kan jeg gøre uden at min kone er til stedet, og hvad af dokumentation skal jeg have med???

Fordi nu hvor jeg i Sverige har jeg ikke noget med Dk at gøre, hverken arbejde eller noget som helst.

Du siger også at det ikke er krav for FS i Danmark, at man skal være gift og have boet sammen i 18 måneder. En af delene er nok ?????

Jeg synes jeg læst et sted hvor begge del skulle være opfyldt, føre det kunne lad sig gøre.
Men hvis det er rigtigt så har du fan me reddet min dag fundiver ;)))))).

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 09:45:47

Hej fundiver99

Du siger jeg kan godt skaffe et Eu-sygesikringskort til min kone fra Dk. Er det så fra den kommune som jeg har boet og arbejdet i? eller kan jeg vælge Kbh der er tættest på for mig.? Kan jeg gøre uden at min kone er til stedet, og hvad af dokumentation skal jeg have med???

Fordi nu hvor jeg i Sverige har jeg ikke noget med Dk at gøre, hverken arbejde eller noget som helst.

Du siger også at det ikke er krav for FS i Danmark, at man skal være gift og have boet sammen i 18 måneder. En af delene er nok ?????

Jeg synes jeg læst et sted hvor begge del skulle være opfyldt, føre det kunne lad sig gøre.
Men hvis det er rigtigt så har du fan me reddet min dag fundiver ;)))))).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.09.2012 11:14:17

Din kone vil ikke kunne få det blå sygesikringskort fra DK, når du ikke selv arbejder i DK.

Det betyder reelt, at din kone ikke vil kunne få noget svensk opholdskort, førend det lykkes dig at finde et job i Sverige (alternativt et job i DK).

Og nej, der har ALDRRIG været krav om både ægteskab og mindst 18 måneders samliv samtidig. Det er enten ægteskab, der kræves, eller at man er et ugift par som har boet sammen i 18 måneder.

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 11:21:20

Okay Skaanebo, tak for info.

hvad så når jeg har fundet job i Sverige, skal jeg ud til skatteværket og be om Eu sikring til konen, eller hvordan???

Ang krav så er jeg lettet, nu hvor i siger en af dem ;)

Tak Skaanebo

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.09.2012 11:40:51

Når du har fundet dig et job i Sverige, kan din kone blive forsikret i Sverige hos Försäkringskassan.

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 12:09:58

Okay Skannebo.
Ved du så hvornår i procesen, jeg får brug for sundhedsfosikring for min kone,
for jeg skal snart send min ansøgning til Migrationsværket, ang ansøgning af opholdtilladelsen efter EU regler.

ville bare ved er det fordel og send en sundhedsforsikring bevis med ansøgning, eller er det først sener i procesen.

Spørger måske lidt for meget, men ville være 100% at min kone får opholdtilladelse 5 år. på første ansøgning.:)

Endnu en gang Tak Skannebo ;)
skaanebo skrev:Når du har fundet dig et job i Sverige, kan din kone blive forsikret i Sverige hos Försäkringskassan.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.09.2012 12:11:38

Glem Migrationsverket så længe du ikke har noget job.

Din kone vil ALDRIG få noget svensk opholdskort, når du ikke er i stand til at bevise, at I har noget at leve af mere end 3 måneder ud i fremtiden.

Når du har fået job, kan du kontakte Försäkringskassan, dernæst samle alle papirer og sende dem til Migrationsverket samlet. Det giver størst chance for at få opholdskort udstedt ved første forsøg.

dony8900

Indlæg af dony8900 » 13.09.2012 15:41:13

skaanebo skrev:Glem Migrationsverket så længe du ikke har noget job.

Din kone vil ALDRIG få noget svensk opholdskort, når du ikke er i stand til at bevise, at I har noget at leve af mere end 3 måneder ud i fremtiden.

Når du har fået job, kan du kontakte Försäkringskassan, dernæst samle alle papirer og sende dem til Migrationsverket samlet. Det giver størst chance for at få opholdskort udstedt ved første forsøg.
Okay skannebo, er helt enig med dig, jeg har næsten en aftale hvor jeg får arbejds kontrakt!

som sagt jeg har de ting som jeg har nævn ovenover, så får jeg arbejds kontrakten på plads, og en forsikrings bevis til konen, så kan jeg godt send det?!!!

min tankegang er bare at send den hurtigst muligt, men ikke føre jeg er 100%.

er der andet jeg skal tænke på??

mvh Dan

Besvar