Civilstand fra udlandsophold

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dankin

Civilstand fra udlandsophold

Indlæg af Dankin » 11.09.2012 17:49:52

I forbindelse med vielse står der på Aarhus kommunes hjemmeside, at hvis man som dansker har haft adresse i udlandet skal man vedlægge civilstandsattest fra det/de pågældende lande.
Altså, selvom man skal giftes i Danmark og er dansker, så vil udlandsophold kræve attester fra de lande, man har haft adresse i.

Jeg ville lige høre til ÆUGs erfaringer, om det også gælder naturligt midlertidige ophold som ERASMUS-udveksling? I mit tilfælde var jeg 10 måneder i Holland, havde adresse dér, og fremlejede min lejlighed i Danmark (hvilket vel også understreger det midlertidige).

På forhånd tak
Dankin

H_Larsen

Re: Civilstand fra udlandsophold

Indlæg af H_Larsen » 11.09.2012 19:04:37

Hejsa

Jeg havde svært ved at tro på det, så jeg søgte selv

http://www.aarhus.dk/da/borger/familie- ... orger.aspx

og du har ret, det er hvad der stå.

Ring til kommune og spørg, hvad de mener.

Det giver kun mening hvis du har været gift i udlandet

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.09.2012 21:04:33

@ H_Larsen, netop - og hvordan filen skulle de danske kommuner ane noget som helst om det, hvis ikke personen fremskaffer en civilstandsattest fra det land, vedkommende har boet i???

Man kan SAGTENS nå at indgå ægteskab under et 10 mdr.s ophold i et andet land, og da dette ikke er en oplysning, som automatisk videregives til samtlige andre lande i verden, ja så kan de danske myndigheder jo ikke vide om man har gjort det eller ej.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dankin

Indlæg af Dankin » 11.09.2012 21:14:26

Jeg tænker, at hvis jeg var blevet gift i Holland, så ville jeg have haft brug for en civilstandsattest fra Danmark, og det ville så kunne ses i "systemet". Men da jeg aldrig har fået en civilstandsattest udleveret, så ville det være umuligt.

soreng

Indlæg af soreng » 12.09.2012 08:35:44

Dankin skrev:Jeg tænker, at hvis jeg var blevet gift i Holland, så ville jeg have haft brug for en civilstandsattest fra Danmark, og det ville så kunne ses i "systemet". Men da jeg aldrig har fået en civilstandsattest udleveret, så ville det være umuligt.
At du har fået udleveret en civilstandsattest fra Danmark, fortæller da INTET om du har giftet dig i udlandet.

Jeg kan forestille mig at en civilstandsattest kan blive udbedt af andre grunde. F.eks hvis man tegner en livsforsikring i udlandet, og forsikringsselskabet vil se bevis for ens civilstand.

Samtidigt er det at du IKKE har fået udstedt en civilstandsattest jo heller ikke en garanti for at du ikke er blevet gift. Præcis som i danmark kan der givet også være forskel på det dokumentationskrav som man bliver stillet overfor, alt efter hvor man vælger at blive gift.

Så jo...Det giver rigtig meget mening at bede om bevis for at man ikke har giftet sig hvis man har boet en periode i udlandet.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 12.09.2012 10:34:32

Nej, jeg synes ikke det giver rimelig mening, jeg synes du skal kontakte din kommune og spørger hvad de mener med deres krav.

Du kan have boet 20 forskellige steder i verden og kommer hjem og bor i Danmark og skal giftes med en anden dansker.

Så skal man kontake 20 forskellige lande og have en civilstandattest fra det/de pågældende lande. Denne attest må ikke være mere end tre måneder gammel. Fra nogle lande er der et krav om legalisering af dokumenter.

Dette er et urimelig krav for at blive gift, som dansk statsborger i Danmark.

For 5-10 år siden skulle man underskrive en tro og love erklæring om du så var udlændinge.

Jeg blev gift i København i juni 2012 og har ikke mødt dette krav.
Hvis du er gift i forvejen overtræder du klart loven, og kan straffes.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2012 11:00:10

Man kan også blive gift i et land uden at bo der. Så hvis man skulle tage dokumentationskravet alvorligt, skulle kommunen vel bede om at se alle de pas, man har haft, siden man fyldte 18 år, og herefter civilstandsattester fra samtlige de lande, hvor man har sat sine ben. Foruden fra samtlige schengenlande, idet en dansk statsborger kan have været i disse lande uden at få et stempel i passet.

Så må indrømme, at jeg er enig med H_Larsen i, at en tro-og-love erklæring om, at man ikke har giftet sig i andre lande, forekommer at være en mere rimelig og hensigtsmæssig løsning, når man ønsker at gifte sig i det land, hvor man selv er statsborger.

Det hører jo også med til historien, at det kan være meget administrativt og økonomisk byrdefuldt at skulle fremskaffe papirer fra et land, hvor man har boet engang i fortiden, og som måske ligger langt fra ens hjemland.

Har man f.eks. været udstationeret 9 måneder i Brasilien for en dansk arbejdsgiver for 10 år siden, har man jo ikke nødvendigvis familie eller venner i Brasilien, som det er nærliggende at bede om hjælp med personligt fremmøde hos diverse brasilianske myndigheder med henblik på at fremskaffe dokumenter, der skal bruges i Danmark. Og har man i mellemtiden fået nyt job, så er det da heller ikke særligt nærliggende at bede sin tidligere arbejdsgiver om hjælp med den slags.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2012 11:38:17

For at vende tilbage til Dankins spørgsmål har ÆUG som organisation ikke nogen specielle ”erfaringer” med det, han spørger om. Men jeg har ved selvsyn konstateret, at praksis tilsyneladende varierer fra kommune til kommune. Ifølge Københavns Kommunes hjemmeside kræves kun udenlandsk civilstandsattest fra personens nuværende bopælsland, hvis dette er et andet end Danmark. Hvorimod Aarhus Kommunes hjemmeside ganske rigtigt må forstås sådan, at der også kræves udenlandsk civilstandsattest af personer, der bor i Danmark, men som engang har boet i udlandet.

Dankin

Indlæg af Dankin » 12.09.2012 14:45:38

Tak for input.
Aarhus Kommune var forrygende hurtige til at svare:

"Når du kun har været i Holland i 10 måneder kan vi godt fravige kravet om civilstandsattest."

Besvar