familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

aston

Re: familiesammenføring

Indlæg af aston » 11.09.2012 14:22:39

@fundiver199
Du har sikkert ret, men vi har allerede valgt den metode der hedder at moderen og sønnen søger særskilt...og som jeg har forstået det kan man ikke bare lige lave det om midt i processen, men vi prøver at søge vejledning hos US.

mvh
Yanna & Arne

soreng

Indlæg af soreng » 11.09.2012 14:24:19

aston skrev: "Det er visumindehaverens eget ansvar at være i besiddelse af en returbillet og at udrejse rettidigt af Schengenområdet inden visummets udløb. Der stilles ikke længere krav om, at en visumansøger skal fremvise en returbillet på repræsentationen."
Hvad er forvirringen i det?
Læg mærke til at det står visumindehaveren, og ikke visumansøgeren
aston skrev:men det er jo så ikke desto mindre det man er nødt til hvis man forsørges af en person fra Danmark.
Det er altså ikke korrekt. :-) Man kan jo f.eks angive i ansøgningen at man påtænker at forlade Schengen igennem tyrkiet, da man de sidste 3 uger af ens ophold har planlagt en biltur ned igennem europa, der skal slutte i Tyrkiet.
Returbilletten er bare en del af grundlaget for den samlede vurdering, og er således ikke et krav, som nogen ambassade kan stille. de kan prøve, men hvis man ikke vedlægger en, så må de jo sende sagen til us, hvis de føler at de ikke kan give visum på det dokumentationsgrundlag der eksisterer. Ambassaden kan ikke give afslag.

At det så oftest hjælper MEGET at være i besiddelse af en returbillet er så en anden ting, men et krav det er det altså ikke, og det var udelukkende det jeg reagerede på i dit indlæg, da det er faktuelt forkert.

soreng

Indlæg af soreng » 11.09.2012 14:28:21

aston skrev: Du har sikkert ret, men vi har allerede valgt den metode der hedder at moderen og sønnen søger særskilt...og som jeg har forstået det kan man ikke bare lige lave det om midt i processen, men vi prøver at søge vejledning hos US.
Jo i kan. I kan til hver en tid trække moderens ansøgning tilbage og indgive en ny, nu sammen med hendes søn.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.09.2012 14:42:21

@aston

Det, du skriver, betyder, at det skulle være ”forbudt” at aflevere en ansøgning om FS af et barn i al den tid, hvor en ansøgning om ægtefællesammenføring er under behandling, hvilket jo i princippet kan være op til flere år, hvis det er en særlig kompliceret sag. Og en sådan regel har jeg altså aldrig nogen sinde set i Udlændingeloven.

Det ville jo betyde, at US kunne fratage folk muligheden for nogensinde at få deres børn med til Danmark ved at sneglebehandle ansøgninger om ægtefællesammenføring fra alle, som har 13-14 årige børn i hjemlandet. Og det ville da klart være i strid med grundlæggende danske retsprincipper, at en langsom sagsbehandling, som man ikke selv er herre over, skulle medføre tab af væsentlige rettigheder.

At US har lavet to forskellige ansøgningsskemaer, hvoraf ingen passer 100% på jeres situation, har ingen juridisk betydning. Et ansøgningsskema er alene et redskab til at lette sagsbehandlingen og ikke noget som helst andet. Og derfor skal I slet og ret bare spørge US, hvilket af de to skemaer, som de foretrækker, at I udfylder.

Og hvis de siger til dig, at I ikke "må" søge, før din kone har fået et CPR-nummer, så bed om at få det på skrift og send det videre til ÆUG´s rådgivningsmail, så vi kan gå i kødet på det og bede US om en forklaring.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.09.2012 14:47:59

PS. Og ellers kan I jo gøre, som soreng skriver, og trække din kones ansøgning tilbage og aflevere to nye ansøgninger samtidig. Men mon ikke selv US så godt kan se det totalt fjollede og tåbelige i at skulle behandle en ny ansøgning fra din kone helt forfra, og vil foretrække kun at få en ansøgning fra barnet?

aston

Indlæg af aston » 11.09.2012 15:05:03

Vi takker for de gåde råd og vil kontakte US i morgen.

Ps. Jeg er ikke i stand til at presse min kone til nogen form for oprør imod de danske myndigheder i Kina, jeg tror ikke rigtig vi forstår hvilken grænseoverskridende handling det ville være for hende.
Og det er helt tydeligt at hvis man er ledsaget af en dansker ved fremmødet på ambassaden er sagsgangen som man kan forvente.

mvh
Yanna & Arne

Besvar