Sammenføring med svigermor efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dasbnau

Sammenføring med svigermor efter EU-regler

Indlæg af dasbnau » 05.09.2012 13:29:14

Jeg synes ellers normalt jeg er rimelig god til at absorbere de snørklede vejledninger på Nyidanmark.dk - men her kommer jeg lidt til kort, så jeg håber at nogen vil hjælpe mig på vej.

Min vietnamesiske kone og jeg, som bor i Danmark, vil meget gerne genforenes med hendes mor, som bor i Vietnam - allerhelst i Danmark, men evt. et andet EU-land.
Jeg ved at familiesammenføring efter danske regler så godt som udelukker at man kan få forældre hertil - men på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... _eu-retten kan jeg læse følgende:

"Følgende familiemedlemmer er omfattet af muligheden for at opnå familiesammenføring til en dansk statsborger, der har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land:
...
slægtninge i opstigende linje (dvs. forældre, bedsteforældre, osv.) til den danske statsborger eller til ægtefællen/den registrerede partner/den faste samlever, der forsørges af den danske statsborger eller af ægtefællen/den registrerede partner/den faste samlever.
Du kan læse nærmere om kravene til forsørgelse under punkt 6 nedenfor."

Og det er så punkt 6 jeg kløjs lidt i. Som jeg forstår det, er det kun et spørgsmål om at jeg skal kunne dokumentere at vi er i stand til at forsørge min svigermor hvis hun kommer til Danmark. Er dette korrekt forstået? Eller er der også krav om at vi skal dokumentere at svigermor i dag er afhængig af at vi forsøger hende?

Hvis det er førstnævnte, er det så korrekt forstået at vi burde kunne flytte til fx Sverige eller evt. bare tage et job der, og så efter nogle måneder søge om at få min svigermor til Danmark efter EU-reglerne?

Det virker næsten for godt til at være sandt (vi havde egentlig opgivet håbet om at få hende til EU på nogen som helst måde, og vi kan sagtens forsørge hende), så jeg vil meget gerne høre om andre er enige i min tolkning af reglerne.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring med svigermor efter EU-regler

Indlæg af mh1 » 05.09.2012 13:42:46

Ja, jo, det kan lade sig gøre, men er ikke sådan bare. Du skal ikke bare bevise, at I kan forsørge svigermor efter at hun kommer, du skal bevise, at hun har været forsørget af jer inden.

Hvis din hustru gennem længere tid jævnligt har sendt penge til sin mor til forsørgelse, og har beviser for at det er de penge, din svigermor lever af, så kan det måske lade sig gøre. Vurderingen er forholdsvis streng.
mh
Rådgiver for ÆUG

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 05.09.2012 14:46:45

Tusind tak for svaret MH, du er en stjerne.

Jeg synes ikke jeg kan se det du skriver ud af punkt 6 i ovenstående link - der står kun en masse om at de kan kræve dokumentation for at vi kan forsørge hele familien.
Kan du pege mig hen til et sted hvor det andet krav (altså kravet om at vi allerede forsøger hende) er beskrevet? Evt. paragraffer i bekendtgørelsen hvis der ikke findes nogen mere brugervenlige vejledninger.

Jeg vil også meget gerne høre om du eller andre i forummet har bud på (eller erfaring med) hvilke krav der stilles til dokumentation. Vi kan nemt dokumentere at vi overfører et betragteligt beløb til hende hver måned, men hvordan dokumenterer vi at hun er afhængig af dette for at kunne klare sig?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2012 16:27:45

Se afsnit 4.1.1.1 for en mere detaljeret beskrivelse af regler og praksis:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... 111011.pdf

Dokumentation for afhængighed må vel noget med dokumentation for, at hun ikke har andre væsentlige kilder til indkomst end dig og din kone.

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 06.09.2012 14:00:41

Mange tak Fundiver, den vejledning havde jeg ikke fundet frem til, og den opklarer rigtig meget af min tvivl.

Jeg er dog stadig uklar på hvordan det kan lade sig gøre at bevise at svigermor er afhængig af vores forsørgelse (hvad hun faktisk er). Man kan jo dårligt vedlægge en ikke-eksisterende ansættelseskontrakt, ikke-eksisterende bevis for støtte fra det offentlige etc.

Man kan jo selvfølgelig prøve at vedlægge et kontoudtog hvor det fremgår at der ikke er andre indtægter end vores overførsler - men jeg tvivler bare på at det vil være nok, og jeg er lidt blank på hvad jeg evt. kan supplere med.
Gode ideer eller erfaringer fra lignende sager modtages med kyshånd :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2012 14:54:24

I første omgang vil det jo være myndighederne i et andet EU-land, som I skal overbevise om, at der eksisterer et afhængighedsforhold. For en grundbetingelse for FS med en dansk statsborger efter EU-reglerne i Danmark er jo, at den danske statsborger først skal have udnyttet retten til fri bevægelighed i et andet EU-land, og at der skal have været et familieliv mellem parterne i det land, før familien i samlet flok flytter tilbage til Danmark.

Og jævnfør dit oprindelige indlæg skal du ikke forvente, at et ophold på "et par måneder" kan anerkendes som en reel flytning. Som beskrevet under "vejledninger", "flytte tilbage til Danmark", er kravet, at man skal have "etableret sig" i det andet EU-land, og det er det stort set umuligt at overbevise US om, at man har, hvis opholdet var af så kort en varighed som 2 måneder.

ÆUG´s klare anbefaling er at blive i det andet EU-land, til ansøgningen er godkendt i Danmark. Og dermed bør man pga. sagsbehandlingstiden indstille sig på, at opholdet i det andet EU-land mindst kommer til at vare et sted mellem et halvt og et helt år, og nok nærmere et helt end et halvt. For det må siges at være fjollet at begynde at søge i Danmark, før svigermors opholdsret er blevet anerkendt af det andet EU-land, så man i det mindste har det som argument for, at den eksisterer.

Og i jeres tilfælde må der siges at være ekstra grund til at få prøvet sagen i Danmark, før I flytter hertil, da de danske myndigheder jo kunne tænkes at vurdere spørgsmål om økonomisk afhængighed mere restriktivt end f.eks. de svenske, og så risikerer I, at det hele har været forgæves og for ingenting.

Så hvis I eksempelvis flytter til Sverige, bør I planlægge med først (mindst) et halvt års sagsbehandlingstid i Sverige og herefter nok et halvt års sagsbehandlingstid i Danmark, før I tidligst kan flytte tilbage til Danmark igen.

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 10.09.2012 11:35:39

Oho - så er jeg vist ved at forstå hvordan det hænger sammen.
Det lyder som noget der burde kunne lade sig gøre, selv om det ikke er helt ligetil.

Jeg tror vi vil overveje at springe let hen over punktet om at vende tilbage fra Sverige til Danmark - det vil formentlig gøre processen væsentlig lettere, og Sverige er ikke det værste sted man kan bo :-)

Mange tak for hjælpen til både Fundiver og MH!

Hakan

Indlæg af Hakan » 18.11.2013 00:37:55

dasbnau skrev:Oho - så er jeg vist ved at forstå hvordan det hænger sammen.
Det lyder som noget der burde kunne lade sig gøre, selv om det ikke er helt ligetil.

Jeg tror vi vil overveje at springe let hen over punktet om at vende tilbage fra Sverige til Danmark - det vil formentlig gøre processen væsentlig lettere, og Sverige er ikke det værste sted man kan bo :-)

Mange tak for hjælpen til både Fundiver og MH!
Hej,

Må jeg höre om hvordan det gik..
Har du fået din svirgermor her oppe?

mvh

Besvar