Visum til kæreste fra Uganda.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Uganda10

Visum til kæreste fra Uganda.

Indlæg af Uganda10 » 06.09.2012 14:00:35

Hey!

Jeg har været inde og læse om betingelserne for visum tilladelse for privatbesøg, og jeg føler mig ret godt inde i det. Jeg vil egentlig bare gerne hører hvad vores chancer er, for at få et visum. Planen er at ansøge om et visum på en måneds ophold.

Jeg har været sammen med min kæreste (som er 27 år) siden 2010 og jeg har været i Uganda 2 gange for at besøge ham. Jeg kan påvise dokumentation i form af flybillet, billeder, telefonregning og emails. Han har et godt job, bachelor uddannelse og en fin økonomi. Han kan selv anskaffe gyldig rejseforsikring betale flybillet.
Jeg er 21 og studerende på universitetet. Jeg har ingen indkomst ud over SU, men har derimod en opsparing som kan fungere som økonomisk sikkerhed.

Hvilke faktorer burde jeg overveje inden vi ansøger, og hvad er vores chancer? Hvis det altså er muligt at sige noget om det.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen Anne

fundiver199

Re: Visum til kæreste fra Uganda.

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2012 14:26:22

Hvis I kan dokumentere at have set hinanden inden for de sidste 12 måneder, burde ansøgningen kunne godkendes, såfremt der bare er tale om en ferie fra jobbet og ikke, at han siger sit job op for at "besøge" dig i Danmark.

Nogen garanti kan man dog selvfølgelig ikke give, da det jo f.eks. kan være, at din kæreste er i den franske efterretningstjenestes søgelys som mistænkt terrorist og dermed indberettet til SIS som uønsket i Schengen. Eller at han - inden han mødte dig - har været i Schengen som illegal indvandrer, hvilket han så bare aldrig har fortalt dig om.

Uganda10

Indlæg af Uganda10 » 06.09.2012 15:23:24

Okay, mange tak. Jeg har bare fået en forestilling om at det nærmest skulle være umuligt.

Er der ellers nogle råd til tips som kan være nyttige at have i baghovedet, når man udfylder ens ansøgning og invitationsbrev?

soreng

Indlæg af soreng » 06.09.2012 15:51:52

Det er altså rimeligt ligetil at udfyldt en visumansøgning og invitaionsbrevet.

nyidanmark.dk har links til begge, og hvis man tager eet felt og een sektion af gangen, så kommer man som regel helskindet igennem. :-)

Der er ikke nogle "magiske" råd, org, vendinger som virker specielt godt. Hvis i vil kan i vedlægge en cd med de seneste billeder taget sidst i var sammen, og eventuelt tage en fotokopi af de sider i dit pas, hvor stemplerne fra dine rejser til Uganda er.

Men i sidste ende er ambassaden og us altså mest interesseret i at vurdere om din kæreste har tænkt sig at undlade at rejse hjem og opholde sig ulovligt i landet, og ernære sig ved at udføre ulovlige ting. Men om i har tænkt jer at blive gift mens han er er og f.eks søge om familiesammenføring, det er de rimelig ligeglade med, da det jo ikke er ulovligt. :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2012 15:55:37

Fortæl sandheden men lad være med at gå i unødvendige detaljer. Og sørg for at alt er udfyldt korrekt og de rette bilag vedlagt. Modsat hvad du tilsyneladende tror, er det ganske ukompliceret at invitere sin kæreste på besøg i Danmark, så længe den pågældende bare ikke er fra et land i asyllandegruppen. Udgangspunktet er, at sådanne besøg tillades, og derfor har det undtagelsens karakter, når der gives afslag.

Uganda10

Indlæg af Uganda10 » 07.09.2012 12:20:01

Okay, mange tak for din hjælp! :)

Uganda10

Indlæg af Uganda10 » 18.09.2012 12:43:26

Hej, jeg har lige et ekstra spørgsmål.
Ca. hvor stor burde ens opsparing være, når det er den som stiller den økonomiske sikkerhed? Opholdet er ca. halvanden måned.

Derudover tænkte jeg om min kæreste kan bestille tid til interviewet på ambassaden i Uganda inden jeg har sendt invitationsbrevet? Det er fordi det lyder til at der er lang ventetid, så derfor er det nok en god ide at aftale i god tid.

Tak:)

soreng

Indlæg af soreng » 18.09.2012 12:47:29

Uganda10 skrev:Hej, jeg har lige et ekstra spørgsmål.
Ca. hvor stor burde ens opsparing være, når det er den som stiller den økonomiske sikkerhed? Opholdet er ca. halvanden måned.

Derudover tænkte jeg om min kæreste kan bestille tid til interviewet på ambassaden i Uganda inden jeg har sendt invitationsbrevet? Det er fordi det lyder til at der er lang ventetid, så derfor er det nok en god ide at aftale i god tid.

Tak:)
Du behøver ikke have nogen opsparing for at invitere og stå for udgifterne. Lønsedler/dagpenge sedler er fint dokumentation for at du er i stand til at forsørge en person mere i visumperioden.

Ja din kæreste kan vel godt bestille tid inden du har sendt invitation letter, så længe det er ordnet inden der skal søges om visum.

Uganda10

Indlæg af Uganda10 » 18.09.2012 13:06:46

Problemet er at jeg ikke har noget arbejde. Jeg er studerende og får kun SU. Derfor er min opsparing den som skal forsørge ham.

soreng

Indlæg af soreng » 18.09.2012 13:48:54

Uganda10 skrev:Problemet er at jeg ikke har noget arbejde. Jeg er studerende og får kun SU. Derfor er min opsparing den som skal forsørge ham.
Jeg tror ikke at der er nogle regler for hvor mange penge man skal kunne lægge til siden hver dag for at forsørge en gæst. Det kommer jo også an på om gæsten sover hos en selv, eller om gæsten skal bo på hotel, skal man rejse med gæsten mens gæsten er her osv osv.

Men hvis det kun er et spørgmål om at du skal holde ham med mad mens han er her (man kan jo ikke leve af kærlighed alene), og han ellers bor hos dig, så kan det vel ikke koste mere end maksimalt 100 kr ekstra per dag på madbudgettet at han spiser med. Så er der også råd til at spise ude et par gange. ;-) Så hvis du har en 4 - 5000 kr stående for 1½ måned, så må det vel være godt.

Måske andre har mere konkrete erfaringer?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2012 14:21:36

Jeg har aldrig hørt om, at en visumansøgning er blevet afslået, fordi værten var for fattig. Men hvis den løbende indtægt er ekstremt lav, er det da nok en meget god ide også at vedlægge kopi af kontoudtog fra bank.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 18.09.2012 14:59:20

invitationen og i ansøgningen til visum bliver der kun spurgt om man vil indestå økonmisk for den person man invitere.

Så man bliver ikke spurgt om hvad man laver eller hvor meget man har i indkomst.

og i de tilfælde jeg har søgt og hvor jeg har hjulpet andre, har man ikke skulle dokumentere nogen indkomst

Uganda10

Indlæg af Uganda10 » 28.09.2012 09:25:35

Hey - endnu et supplerende spørgsmål.
Jeg har valgt at bruge mine forældres adresse, når jeg oplyser hvor min kæreste skal bo. Det skyldes at jeg har få kvadratmeter, og andre har sagt, at hvis man har for få kvadratmeter, så kan det have konsekvenser for tilladelse af visum.
Sagen er dog den at mine forældre bor i Herning, mens jeg bor i Århus. Kommer det til at have en betydning at min kæreste kommer til at bo over 100 km væk fra den person, som har inviteret ham?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2012 10:41:19

Hvem har dog fortalt dig sådan noget pjat? En ambassade sidder da ikke og undersøger, hvor stor din bolig er. Den slags uvedkommende og irrelevant pjat har de virkelig ikke tid til at bruge ressourcer på. Tænk på at ambassaderne hvert år behandler op imod 50.000 visumansøgninger, og hvor mange timers arbejde tror du selv, at ansøgningsgebyret på 300-500 kroner rækker til?

Som efterhånden skrevet 10.000 gange i forum, så handler visumkrav om at forsøge at undgå illegal indvandring, kriminalitet, terrorhandlinger og asylansøgninger. Og risikoen for, at din kæreste sender brevbomber til Jyllandsposten, bliver narkohandler i Istedgade eller tager permanent ophold i Sandholmlejren og nægter at lade sig sende hjem, har da ikke noget som helst at gøre med, hvor stor eller lille din bolig er. Det er IKKE dig, der skal vurderes, når din kæreste søger om visum til Danmark, det er HAM.

DBS

Indlæg af DBS » 28.09.2012 10:52:01

Det virker som om, man har fået blandet regler for familiesammenføring (FS), efter danske regler, sammen med visum regler.

Generelt lyt til nogle der ved noget om reglerne, og ikke til "ammestuesnak"

mvh DBS

Besvar