gravid mens vi venter på familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fercih

gravid mens vi venter på familiesammenføring

Indlæg af fercih » 25.08.2012 14:33:54

Hej Alle!!

Min kammerat er blevet gift med en kvinde fra Tyrkiet, hun er kommet til DK med et turisvisum, og de er aktuelt ved at udfylde skemaet for familiesammenføring. Til deres store glæde, venter de nu et barn, men er lidt i tvivl om det er godt/skidt at skrive på skemaet - nogle gode ideer, erfaringer herom? Jeg tænker at tilknytningen til DK måske kan påvirkes til bedre, men hvis nu den falder i hænderne på en "forkert" behandler, at de så vil få afslag...???
Der er jo fordele og ulemper ved alt, dejligt for dem at de venter et barn, men det koster jo lidt sålænge hun ikke har fået et CPR nummer i DK, kan jeg hilse og sige.

Håber der er nogen der kan give ideer/guide lidt
Mvh
Fercih

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: gravid mens vi venter på familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 25.08.2012 18:05:31

Det har overhovedet ingen betydning, og der er slet ingen grund til at oplyse om graviditeten.

Men er strategisk noget skidt, med mindre de opfylder ALLE krav til fs.

En gravid udlænding, som kun har processuelt ophold, har nemlig IKKE ret til gratis undersøgelser mm. og de færreste rejseforsikringer dækker graviditet.

De bør nærlæse hustruens rejseforsikring, for der er jo ingen der kan garantere dem, at sagen er færdigbehandlet med positivt resultat inden der er gået 8 måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Remlos

Indlæg af Remlos » 06.09.2012 06:40:26

Hej.

Jeg har lige været igennem det samme scenarie. Min kone kom til DK i december 2011 og var gravid. Jeg oplyste det på ansøgningsskemaet, om det har fremskyndet processen ved jeg ikke. Men min kone fik opholdstilladelse i april 2012. Jeg skrev og ringede ofte til US, men det er umuligt at vide om det havde nogen indflydelse på vores sag.

Ang. fødslen så har jeg fået at vide at det danske sygehusvæsen er sådan indrettet at de enten skal afvise en patient, eller behandle på sygesikringens regning. Men f.eks. scanninger og andre frivillige tilvalg skal betales selv. Jeg kan så oplyse at en misdannelsesscanning koster ca 5400,- DKK i Region Sydjylland.

Min kone fik opholdstilladelse inden fødsel, så jeg har ikke erfaring med hvordan en fødsel bliver behandlet.

Held og lykke med det hele

soreng

Indlæg af soreng » 06.09.2012 07:56:55

Der er et praksisnotat der gør det klart, at personer på processuelt ophold, der kan dokumentere dette (er jo så ret let, med brevet som man får fra us), får lov til at føde gratis på et dansk hospital.

Alle forundersøgelser, jordemoderbesøg osv har man dog ikke ret til at få gratis, så dem må man selv betale for.

Sker der noget uventet/akut under graviditeten, 7, 9, 13, har man selvfølgelig ret til gratis behandling også (og nej...plukveer er ikke akutte). ;-)

Helate

Indlæg af Helate » 06.09.2012 08:46:58

Hej

Min kone er gravid og er på processuelt ophold. Hun har dog fortsat det gule sygesikringsbevis (og har fået tilsendt et nyt nu her 1. september hvor vi er flyttet. De gange vi har været til læge/jordemoder/scanning har hun blot scannet sygesikringsbeviset og vi har aldrig betalt noget som helst. Så det ser ud til at systemet ikke er helt klar over hun "kun" er her på processuelt ophold....hvilket jo kun er dejligt.

Simon

soreng

Indlæg af soreng » 06.09.2012 09:01:11

Man får normalt ikke udleveret et gult sygesikringsbevis når man er her på processuelt ophold.
Hvornår fik din kone hendes gule sygesikringsbevis? Mit gæt vil være at hun allerede havde en form for opholdstilladelse i danmark, før i søgte om fs.

Helate

Indlæg af Helate » 06.09.2012 09:08:01

Ja hun var her som au pair, så der havde hun selvfølgelig dette - men siden hun officielt stoppede som au pair (og vi ansøgte og kom på processuelt ophold) er vi flyttet 3 gange og vi har både fået nyt kort til hende og aldrig betalt en krone for div lægebesøg...men ja, hvis hun kom direkte til landet og søgte FS; ville hun selvfølgelig ikke have fået sygesikringsbeviset.

soreng

Indlæg af soreng » 06.09.2012 09:12:05

Med mindre hendes opholdstilladelse som au pair var udløbet på det tidspunkt, eller at hendes opholdstilladelse officielt var blevet inddraget af us, så havde hun jo i praksis også stadigvæk hendes opholdstilladelse som au pair, med de goder som det medførte, som ret til lægehjælp osv. Kommunen og lægen undersøger jo ikke om hun lever op til vilkårene i hendes opholdstilladelse hver gang hun er i kontakt med dem. Det er op til us at "annullere" hendes opholdstilladelse.

fercih

Indlæg af fercih » 06.09.2012 15:08:39

Hej igen

Mange tak for de fine svar.
vi vælger så ikke at tage det med i ansøgningen, og vil da forsøge at ringe nogle gange mens vi venter på svar :-D

Ift. egenbetaling;
I vejledningen fra denne fine forening, er der et link til et praksisnotat fra SST fra 1998, som jeg har forsøgt at anvende - lægebesøg ved praktiserende læge skulle de selv betale for - fordi at gravideteten IKKE er dækket i den forsikring hun har tegnet inden hun kom til DK, surprise surprise!
Men den søde praktiserende læge har kontaktet Skejby og kommunen, og nu er der tilsendt et brev om at de gerne vil se en kopi af ansøgningen, og derudfra kan de vurdere, tror jeg nok, at hun er på processuelt ophold, og derfor ikke skal betale.
Lige ift. fødslen er vi dog ikke afklaret - vi håber at de når at får opholdstilladelsen i hus forinden.
Mange tak for hjælpen :o

soreng

Indlæg af soreng » 06.09.2012 15:35:46

Kommunen kan vælge at lade hende få gratis lægehjælp under under hendes processuelle ophold. Det er ikke anderledes end at der i brevet fra us om at man har fået tildelt processuelt ophold, også står at man skal kontakte sin kommune hvis man har behov for lægehjælp. De kan så give lov til at man kan modtage gratis lægehjælp.

Men super hvis i får det af kommunen...Det er mange penge, og bekymringer som i sparer. Men det er jo regionen der vist står for jordemoder besøg og skanninger, så i er måske ikke helt i hus. Men det er da en start.

Fødslen skal i ikke være bekymret for. Den del er slået rimeligt godt fast, så kommer i ud i at når der er en måneds tid igen, endnu ikke har fået opholdstilladelse, så skriver du bare herinde. Så får du et link til et praksisnotat du kan printe ud, og tage med på hospitalet. ;-)

webmik

Indlæg af webmik » 04.12.2013 11:18:10

Lige en hurtig update på, hvordan en nogenlunde lignende situation håndteres i København.

Jeg bliver gift med min thailandske kæreste på lørdag, og på mandag går vi til US og søger FS. Vi har for meget nylig fået ret tydelige indikationer af, at hun er blevet gravid, så der sker godt nok mange ting i vores lille verden i øjeblikket :)

For at være bedst muligt forberedt på de udfordringer der venter, har jeg her til formiddag været på borgerservice i København, for at høre lidt om, hvordan vi kan få sluset hende ind i et forløb med jordemoder og læge, vel vidende, at besøg hos privat læge givetvis er for egen betaling indtil FS forhåbentlig bliver bevilget.

Svarene var dog yderst nedslående: ingen steder var der så meget som en lille åbning, ikke engang i forhold til at få et midlertidigt CPR nr til hende efter ansøgning om FS, sådan at vi (for egen regning) kunne få startet en vandrejournal på hende og graviditeten.
Sygesikringen påstod at de var holdt op med midlertidige CPR-numre for nogle år siden, men det synes jeg jo ikke helt matcher med hvad jeg kan læse herinde.Derfor skal jeg blot høre om andre for nylig har været i en lignende situation, og om I evt. har fået andre - mere brugbare - svar.

I en artikel i jordemoderforeningens blad fra 2010 står der:
"I Region Hovedstaden har man siden november 2003 besluttet at lade graviditetsundersøgelser og fødselshjælp være gratis for gravide kvinder, som kan dokumentere, at de har en sag om opholdstilladelse i Udlændingestyrelsen."

Det var jo denne praksis jeg havde håbet stadig gjaldt, men det ser ikke sådan ud. Eller er der andre herinde der ved noget andet?

Coper

Indlæg af Coper » 04.12.2013 13:53:45

Hvis det var mig, så ville jeg kontakte jordmoder afdelingen på det sygehus i regner med at skulle bruge, og spørge hvordan de forholder sig til et evt. forløb hos dem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2013 15:50:44

Under "rådgivning" "familiesammenføring" finder I ÆUG`s vejledning om familiesammenføring i Danmark. I den vejledning er der et link, hvor man kan downloade Sundhedsstyrelsens praksisnotat fra - så vidt jeg husker - 1998. Mange ansatte rundt omkring på sygehuse mm. kender ikke længere dette praksisnotat. Så det er en god ide at printe en kopi ud og stikke dem den i hånden.

Besvar