Jeg har nogle spørgsmål angående permanent opholdstilladelse, og det vil være dejligt at få jeres råd.
Her er min historie meget kort fortalt;
Jeg er japaner og kom til Danmark for 13 år siden, hvor jeg har foretaget mig følgende:
mar.1999 – sep.2003: ca.4½ års fuldtidsarbejde (kontormedarbejder, tolk)
sep. 2003 – jun.2009: 6 års videregående uddannelse(sidestillet med bachelor + kandidat)
sep. 2009 – jun.2010: Overbygning samme uddannelsessted
sep. 2010 – jun.2011: 1 års studieorlov
aug.2011 -: Overbygning forfra igen (samme uddannelsessystem men i en anden by)
jun.2013: Afslutter uddannelsen
Siden jun.2009: Opholdsgrundlag:familiesammenføring med min danske mand siden juli 2010
Har danskprøve 3
Med dette Cv burde det for længst være lykkedes at få permanent opholdstilladelse,
men timingen og rækkefølgen har været meget uheldig i forhold til de løbende ændringer af reglerne
Spørgsmål 1:
Efter at have opdaget de nye regler, så tror jeg måske at jeg har en chance for at søge nu.
Jeg er dog lidt i tvivl om jeg er helt oppe på de nødvendige tre års uddannelse inden for de seneste 5 år. Målt ud i tid har jeg studeret i 3 år minus de to somre mellem bachelor og kandidat og mellem kandidat og overbygning. (Jeg regner ikke med at jun 2009 – aug 2011 tæller, da jeg tog uddannelsen om forfra i en anden by)
Kan jeg risikere at udlændingeservice tæller min uddannelse på den måde, eller er det kun antal semestre de tæller?
Svaret på dette spørgsmål afgør om jeg kan søge nu eller først om ca. 4 mdr
Spørgsmål 2:
Vil det være fornuftigt at søge nu, selvom min uddannelse slutter allerede i juni 2013?
Jeg ved, at der er lang sagsbehandlingstid, men jeg håber at kunne finde arbejde eller andet studium fra juni 2013. I de næste par spørgsmål kommer yderligere et par evt muligheder for at være i gang efter juni 2013.
Spørgsmål 3:
Orlov
Hvis jeg får orlov og skubber afslutningsdatoen på uddannelsen, så jeg studerer stadigvæk når jeg får svar på min ansøgning om permanent. Mon udlændingeservice accepterer det?
Hvis orlov er en løsning, hvilket tidspunkt er så bedst at holde orlov?
(Før eller efter jeg afleverer ansøgningen?) Hvad med barselsorlov?
Spørgsmål 4:
Min overbygning slutter af med at fremlægge en afslutningsopgave, og det er op til mig hvornår jeg vil fremlægge den. Det kan muligvis blive op til 6 måneder efter slutningen af sidste semester. Lige efter denne afslutningsopgave kan man blive optaget i A-kassen som dimmittend.
Hvis jeg kan få mit uddannelsessted til at dokumentere at jeg er studerende helt indtil min fremlæggelsesdato, så er jeg vel reddet, hvis udlændingeservices svar falder i perioden efter sidste semester. Eller kan det give problemer?
.
Spørgsmål 5:
Hvor store tror i at chancerne er hvis jeg søger nu?
Tanken om at vente længere nu er svær, da jeg er ved at være slidt op efter 13 års venten i uvished om fremtiden. Det er svært at finde fuldtidsarbejde inden for mit fag, og jeg er også nervøs for at regeringen skifter igen, så hvis jeg har en chance nu, vil jeg for alt i verden ikke spilde den.
Hvad synes i?
Spørgsmål 6:
Hvis det hele mislykkes, kan man så uden nogle konsekvenser søge permanent opholdstilladelse flere gange fremover?
Jeg håber at i kan hjælpe mig med at besvare mine spørgsmål eller give mig gode råd eller idéer. Jeg er dybt taknemmelig over jeres hjælp for os!
Med venlig hilsen
En meget træt Japaner