Gravid kone
Re: Gravid kone
Jeg undrer mig over, at du/I ikke kan blive registreret i Försäkringskassan, da man som hovedregel er socialt sikret der, hvor man arbejder, hvilket i dit tilfälde er her i Sverige. Ring til dem.
Jeg kan ikke forestille mig, at din mand skal betale for sundhedssystemet i SE (ud over de almindelige priser). Når han har cpr.nr. bliver han automatisk tilknyttet den närmeste vårdcentral.
Jeg kan ikke forestille mig, at din mand skal betale for sundhedssystemet i SE (ud over de almindelige priser). Når han har cpr.nr. bliver han automatisk tilknyttet den närmeste vårdcentral.
-
fundiver199
Hvis man kun kan dokumentere et forsørgelsesgrundlag, der rækker 2 måneder frem i tiden, kan det jo være svært at sandsynliggøre, at man agter at blive i Sverige i mere end 12 måneder. Så på en måde kan jeg godt forstå Forsäkringskassens afgørelse, selvom den må siges at være en gentagelse af den sagsbehandling, som både Migrationsverket og Skatteverket har foretaget.
Men hvis inloveforever og manden står uden penge om 2 måneder, har de da også et problem, der rækker langt videre end bare manglende sygesikringsbevis til manden. Og så er det da med at fokusere på at få løst det mere overordnede problem først. Og hvis det mere overordnede problem allerede er løst – f.eks. fordi inloveforever er medlem af en A-kasse eller har ½ million i banken – så må dette vel også kunne få overbe-vist Forsäkringskassen om, at hendes mand har udsigt til at være i Sverige i mindst 12 måneder.
Men hvis inloveforever og manden står uden penge om 2 måneder, har de da også et problem, der rækker langt videre end bare manglende sygesikringsbevis til manden. Og så er det da med at fokusere på at få løst det mere overordnede problem først. Og hvis det mere overordnede problem allerede er løst – f.eks. fordi inloveforever er medlem af en A-kasse eller har ½ million i banken – så må dette vel også kunne få overbe-vist Forsäkringskassen om, at hendes mand har udsigt til at være i Sverige i mindst 12 måneder.
Enig. Jeg undrer mig bare, fordi hvis hun ikke er socialt sikret i SE - hvor er hun socialt sikret ? DK er hverken arbejdsland eller bopälsland og hun er givetvis ikke socialt sikret der.
Den sociale sikring kan pludselig blive meget vigtigt ved f.eks. sygdom, hvor der er behov for sygedagpenge.
Den sociale sikring kan pludselig blive meget vigtigt ved f.eks. sygdom, hvor der er behov for sygedagpenge.
-
fundiver199
Enig. Sverige kan ikke både sige, at hun bor der (personnummer fra Skatteverket), og at hun ikke bor der (Forsäkringskassen), da begge dele ikke kan være muligt på samme tid. Men problemet synes jo at være, at alle mulige svenske myndigheder vurderer spørgsmålet hver for sig og uafhængig af hinanden, og derfor når frem til modsatrettede resultater.
Det er jo i princippet fuldstændig det samme, når Migrationsverket udsteder opholdskort, og Skatteverket så herefter ikke vil (ville) udstede personnummer til den samme person.
Det er jo i princippet fuldstændig det samme, når Migrationsverket udsteder opholdskort, og Skatteverket så herefter ikke vil (ville) udstede personnummer til den samme person.
Velkommen til Sverige
Herudover byder vi også på hotdog med rejesalat, myg, Systembolaget (køb 3 - betalt for 6) og surstrømning
Herudover byder vi også på hotdog med rejesalat, myg, Systembolaget (køb 3 - betalt for 6) og surstrømning
Ja og for at få svensk personnummer skal man være så integreret at man nyder at spise surstrømning ... så snup en stor dåse med på skatteverket når i søger personnummer og nægtes det så åbnes dåsen ...... 
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg har aldrig prøvet surströmming, men gjorde den fejltagelse at købe et glas svenske marinerede sild i Ikea - uuuuuuuh bvadr! De er jo SØDE
Det lykkedes at få dem ned, efter at jeg havde skyllet dem og lagt dem i eddike et døgns tid
De er skøre, de svenskere!
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Måske fordi de skal passe til det søde rugbrød