Kontanthjælp, SU og dagpenge

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hita

Kontanthjælp, SU og dagpenge

Indlæg af Hita » 02.09.2012 09:28:56

Hej :)
Det er længe siden jeg har skrevet herinde, eftersom min mands papirer gik i orden, i vi fik opholds tilladelse i DK efter EU-regler! Nu da vi er stødt på endnu er problem/spørgsmål, skriver jeg igen...

Min mand har fået arbejde på hotel med rengøring, men hans chef benytter sig meget af Min mands situation, og nægter at fastansætte ham med kontrakt, og kommer derudover med daglige trusler om evt fyring, hvis ikke han gør arbejdet ordenligt! En rigtig lort :/ dertil kommer mit spørgsmål : kan vi melde ham ind i en a-kasse og derved være sikret, hvis han skulle blive fyret om et år? Eller er der regler, der siger, at man ikke kan få hverken dagpenge eller kontanthjælp, hvis man skulle blive ledig? Og SU under uddannelse? - når man har søgt efter EU-reglerDet synes jeg nemlig, jeg har hørt (?)

Mange venlige hilsner ....

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kontanthjælp, SU og dagpenge

Indlæg af mh1 » 02.09.2012 11:33:54

SELVFØLGELIG kan din mand melde sig i en a-kasse, og jo før han får gjort det jo bedre! Han skal jo være medlem + i arbejde mindst 12 mdr., før han kan få understøttelse. Det er ligemeget, om han har fast arbejde eller arbejder som 'daglejer', det er gennemsnits antallet af arbejdstimer/uge der afgør om han kan få understøttelse som fuldtids- eller deltids.

Der er absolut ingen regler om at man ikke kan modtage dagpenge fra en a-kasse, uanset hvilke regler man er fs efter. Det er udelukkende kontanthjælp og andet efter aktivloven, som kan få konsekvenser.

Mht. SU må man GERNE modtage den også, men man skal søge om at blive ligestillet med danske statsborgere, og det kræver at den danske ægtefælle er i arbejde. Læs her:
http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... /Gift.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Hita

Indlæg af Hita » 02.09.2012 11:57:34

Tusind tak :)

Så skynder jeg mig at få meldt ham ind i en a-kasse

Mht. kontanthjælp - hvordan kan det give problemer? Hvis nu min mand skulle gå hen og blive arbejdsløs inden for de næste 3-4 måneder, hvor han endnu ikke har opfyldt beskæftigelseskravet i sin a-kasse, kan han så ikke regne med at kunne søge kontanthjælp? Vi har en søn sammen, og jeg er under uddannelse (SU) så vi er lidt på spanden, hvis han mister sit job og ikke ahr mulighed for kontanthjælp :/

Venlige hilsner..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.09.2012 20:02:12

Det kommer an på - læs her:
viewtopic.php?f=7&t=3705
” SP: Kan vi risikere, at det får betydning for min ægtefælles/partners opholdstilladelse, hvis vi modtager sociale ydelser?

Svar: Ja det kan I godt. Men kun hvis I havner i en situation, hvor du ikke kan betragtes som arbejdstager (ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet), og hvor jeres samlede situation er sådan, at I må siges at være "en urimelig byrde" for det sociale system i det EU/EØS-land, hvor I bor.

Desuden gælder dette slet ikke, hvis I bor i det land, hvor du selv er statsborger, og du forinden har været arbejdstager i et andet EU-land. I så fald har du nemlig altid ret til at tage din familie med dig tilbage til dit eget land, også selvom du f.eks. er blevet syg. Det skyldes den kendelse, som EF-domstolen afsagde i Eind-sagen i 2007.

Dagpenge udbetalt af en A-kasse anses ikke for at være en social ydelse, og det samme gælder for boligsikring, SU m.m. Det er kun ydelser udbetalt efter lov om aktiv socialpolitik, der i værste fald kan risikere at få betydning for din ægtefælles/partners opholdstilladelse i Danmark.

Dette er helt tilsvarende, hvad der gælder for dem, som har fået familiesammenføring efter de danske regler, se teksten her på hjemmesiden under "jeg vil.... søge om familiesammenføring".”
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2012 12:25:15

Når I er sammenført efter EU-reglerne, kommer det an på, om du var arbejdstager i det andet EU-land eller ej. Hvis du ikke var arbejdstager i det andet EU-land, vil en ansøgning om kontanthjælp fra enten dig eller din ægtefælle givetvis føre til, at US starter en proces med at inddrage din ægtefælles opholdsret i Danmark. Så derfor bør han selvfølgelig melde sig ind i en A-kasse hellere i går end i morgen. Det burde han have gjort, lige så snart han havde haft sin første dag på arbejde. Men bedre sent end aldrig, som man siger, og så må I vel bare krydse fingre for, at han kan beholde jobbet i mindst 12 måneder endnu - eller finde et nyt.

Hita

Indlæg af Hita » 03.09.2012 18:16:10

Tusind tak for jeres svar :) han blev meldt ind i en a-kasse i går

Besvar