Regler for personer som IKKE er unionsborger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DannyBoy

Regler for personer som IKKE er unionsborger

Indlæg af DannyBoy » 31.08.2012 08:12:39

Hej,

Min hustru er japansk statsborger, jeg er dansk statsborger, vi bor på nuværende tidspunkt i USA hvor vi har Green Card. Vi vil gerne flytte til Danmark efter EU-reglerne fordi vi ikke vil risikere at min hustru bliver sendt ud af landet efter 9 måneder fordi hun ikke kan bestå den danske sprog stop-prøve.

Jeg har et par spørgsmål:

1. Da jeg er unionsborger kan jeg tage direkte fra USA til for eksempel Sverige og efter 3 måneder søge om registreringsbevis; men hvad med min japanske hustru? Kan hun bare sådan uden videre tage med mig til Sverige og få opholdskort efter 3 måneder alene fordi hun er gift med mig som er unionsborger??

2. Hvis ovenstående er rigtigt, og dette kan lade sig gøre i stort set alle EU/EØS lande på nær Danmark; er den danske lovgivning virkelig så forskellig (må man sige idiotisk?) fra resten af EU’s lande?

3. Hvis vi gerne vil have ret til ophold i Sverige i mere end 3 måneder og jeg er selvstændig erhvervsdrivende har jeg læst at jeg skal eje en virksomhed i det EU/EØS-land, hvor jeg er bosat. Er det korrekt? Nu er det sådan at jeg ejer en virksomhed i USA, denne virksomhed kan jeg arbejde for online fra hvilket som land i verden. Ville dette kunne berette mig status som selvstændig erhvervsdrivende? Eller SKAL virksomheden være registreret i Sverige?

Håber nogen kan hjælpe mig med disse spørgsmål. På forhånd mange tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Regler for personer som IKKE er unionsborger

Indlæg af mh1 » 31.08.2012 08:47:55

1) din hustru kan som japaner rejse visumfrit ind i Schengen, men du har misforstået reglerne mht opholdskort lidt. I kan søge om EU-opholdskort til din hustru så snart DU har fået dig registreret i Sverige med og har fået dit svenske personnummer. Man skal have haft et 'reelt ophold' i et andet EU-land, før man kan vende hjem til sit eget som EU-borger og få ægtefællen med under EU-reglerne, og det er dette 'reelle ophold' der som tommelfingerregel indtil for forholdsvis nyligt ikke behøvede at være længere end ca. 3 måneder. For tiden uddeler Udlændingeservice imidlertid afslag med rund hånd og uden særligt holdbare begrundelser, selv til folk der har boet mere end et år i andre EU-lande. Det kan du læse om her: viewtopic.php?f=7&t=10279&start=30

Noget andet er at Sverige pt også forsøger at undlade at give EU-borgeres ægtefæller deres rettigheder, hvis ikke EU-borgeren er arbejdstager/erhvervsdrivende i Sverige. Det kan du læse om her: viewtopic.php?f=7&t=10019

2) Svenske, tyske, irske osv. statsborgere i EU/EØS kan HELLER ikke uden videre rejse til deres EGET land og få deres 3.lands-statsborger-ægtefælle med under EU-reglerne. Man SKAL bosætte sig i et andet EU/EØS-land først. Til gengæld kan du frit vælge, hvilket EU/EØS-land du vil slå dig ned i.

3) I stedet for at fokusere på Sverige, så forsøg at tænke lidt bredere. Hvis du kan drive din virksomhed hvor som helst, er det så ikke en mulighed at du slet og ret opretter et datterselskab i et EU/EØS-land, og dermed er erhvervsdrivende der? Eller er det skattemæssigt meget uhensigtsmæssigt (Schweiz er jo fx en mulighed)?

Endelig: hvor er dine kunder henne i verden? Der er jo en mulighed for at benytte sig af EU-reglerne, hvis man har en virksomhed i DK, men overvejende leverer grænseoverskridende tjenesteydelser mv. til kunder i andre EU/EØS-lande. Læs under pkt. 8 her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

DannyBoy

Indlæg af DannyBoy » 01.09.2012 02:08:01

Mange tak for svaret mh. Jeg var ikke klar over at jeg skal være registreret og have personnummer i opholdslandet inden min hustru kan få opholdskort. Er der nogle generelle retningslinier for hvor lang tid det normalt tager at få et personummer i de forskellige EU-lande? Kan jeg evt blive registreret og få personnummer inden jeg/vi flytter til opholdslandet? Grunden til at jeg spørger er at min hustru så vidt jeg ved ikke kan opholde sig i opholdslandet i mere end 3 måneder uden visum. Så hvis det tager mere end 3 måneder at få mit personnummer så kan vi ikke søge om opholdskort til min hustru inden hendes 3 måneder er udløbet og så kommer vi jo lidt i problemer.

Tak også for ideen med at oprette et datter-selskab, det er bestemt en mulighed. Skattemæssigt kan næsten hvilket som helst land være bedre end Danmark :) , så det burde ikke være et problem.

Jeg har godt overvejet at Schweiz, Østrig eller måske endda Italien eller Cypern kunne være interessante steder at bo i et stykke tid.
Mine kunder er stort set kun i USA så desværre kan jeg nok ikke bruge pkt. 8.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.09.2012 08:12:21

Du kan ikke få noget personnr. inden for i hvert fald de nordiske lande uden også at være flyttet dertil først. Vær også opmærksom på, at det ikke er alle lande, som har noget, der ligner et personnr., og at processen med at blive folkeregistreret er forskellig fra land til land.

Det er i øvrigt ikke noget problem at søge opholdskort, selv om man opholder sig illegalt i et land eller visum fx er udløbet. Så snart man har søgt, får man jo lovligt ophold.

Besvar