Graviditet efter EU-Reglen
Re: Graviditet efter EU-Reglen
Til orientering:
Jeg vil idag gå ned forbi barnmorskan i malmö og vise konens blå EU-kort samt konens svenske opholdstilladelse for at se om hun kan blive behandlet til en hvis mindre beløb. Hun skal have oprettet en journal og få taget et svangerskabstest tror jeg det hedder.
Jeg vender tilbage med info om dette bliver godkendt.
mvh
Tokay
Jeg vil idag gå ned forbi barnmorskan i malmö og vise konens blå EU-kort samt konens svenske opholdstilladelse for at se om hun kan blive behandlet til en hvis mindre beløb. Hun skal have oprettet en journal og få taget et svangerskabstest tror jeg det hedder.
mvh
Tokay
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
I flg. det her: http://www.skatteverket.se/privat/folkb ... 01502.html
får man personnummer, når man bliver folkebokfört. Så det er vel det, I skal hen og få igennem.
får man personnummer, når man bliver folkebokfört. Så det er vel det, I skal hen og få igennem.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Et familiebevis fra Skatteverket er dokumentation for familieforhold. Af dette fremgår det, at I er gift m.m.
jeg tillader mig lige at citere citatet ovenforBørn og ikke-erhvervsaktive ægtefæller til folkeregistertilmeldt arbejdstager
Arbejdstageren med folkeregisteradresse i Danmark kan ved personligt fremmøde ansøge om at børn og ikke-erhvervsaktive ægtefæller, som fotsat opholder sig i det oprindelige bopælsland får ret til sygesikring. Dette forudsætter, at der vises dokumentation for familieforhold.
På baggrund af arbejdstagerens oplysninger sender kommunen en forespørgsel til familiemedlemmets bopælsland.
Attesterer bopælslandet, at der er tale om arbejdstagers barn eller en ikke-erhvervsaktive ægtefælle kan kommunen udstede et særligt sundhedskort til familiemedlemmerne til brug ved besøg i Danmark. Der kan desuden udstedet et EU-sygesikringsbevis til brug ved ferierejser uden for Danmark og bopælslandet.
Det vil så sige at min danske kommune tager kontakt til Skatteverket, for at konstatere at konen ikke har / må få cpr nummer, hvoraf konen derfor ikke må/kan få udstedt et sundhedskort. Derfor vælger bopælslandet jo klart ikke at udstede cpr.nummer til min konePå baggrund af arbejdstagerens oplysninger sender kommunen en forespørgsel til familiemedlemmets bopælsland.
Attesterer bopælslandet, at der er tale om arbejdstagers barn eller en ikke-erhvervsaktive ægtefælle kan kommunen udstede et særligt sundhedskort til familiemedlemmerne til brug ved besøg i Danmark.
mvh
Tokay
-
fundiver199
Du har jo ikke folkeregisteradresse i Danmark, så den tekst er slet ikke relevant for jer.
fundiver jeg mente selvfølgelig at når jeg søger om dansk sundhedskort til min kone, så vil de danske myndigheder følge op i Sverige om konen har svensk cpr.nr. (hvilket hun ikke har), dermed vil hun ikke få tilsendt et dansk sundhedskort. Det var intet med mig at gøre, for jeg har allerede et iforvejen som åbenbart gælder for mig.fundiver199 skrev:Du har jo ikke folkeregisteradresse i Danmark, så den tekst er slet ikke relevant for jer.
mvh
tokay
Senest rettet af tokay 28.08.2012 15:22:40, rettet i alt 1 gang.
Hej alle sammentokay skrev:Til orientering:
mvh
Tokay
Nu er jeg lige vendt tilbage fra besøget hos "Barnmorskan".
Til min store skuffelse, så godkendte de ikke min kones opholdstilladelse samt det blå EU-kort. De ville simpelthen have noget med hendes svenske person nummer på, før man kan behandle hende med et beløb som alle andre også betaler. Sygeplejersken fortalte mig at det kommer til at koste SEK 1.071 pr. gang at besøge "barnmorskan" og at der ca. sammenlagt er 9 besøg i alt hvor man også skal tage blodprøver oprette journal osv. (Derudover kommer så hospitalsbesøget, når konen skal nedkomme, så det kan snildt løbe over et 5 cifret beløb.)
Hun nægtede os ikke behandling, men hun syntes at det var lidt dumt at betale så meget, når det kunne undgås, så man kun skulle betale det minimum beløb som alle andre.
Vi fik derfor bestilt en tid hvor jeg imellemtiden måske kan nå og fremskaffe et svensk person nummer til konen...
Oh nej...
MVH
Tokay
-
fundiver199
Første skridt er selvfølgelig, at din kone skal have et svensk personnummer. Det er jo derfor, at vi bliver ved at skrive til dig, at I skal se at få søgt om det - uanset hvad en eller anden skrankepave på Skatteverket sagde til jer, første gang I forsøgte. Som jeg allerede har skrevet: Tag hen på en anden afdeling af Skatteverket, så I undgår at bruge tid og energi på at diskutere, at I var været der før, og hvad der skete dengang.
Og som Gittek har skrevet til dig: Uanset hvad man ønsker at søge om hos en offentlig myndighed, så er man nødt til rent faktisk at aflevere sin skriftlige ansøgning, da man ellers ikke får en skriftlig afgørelse (afslag), som man kan klage over eller indbringe for domstolene.
Så man må aldrig acceptere en mundtlig "sagsbehandling", hvor en eller anden fidus bare fortæller en, at "det kan ikke lade sig gøre". Og i hvert fald må man ikke acceptere den, hvis det drejer sig om noget, der er vigtigt for en, og da slet ikke uden at indhente en udefrastående vurdering af, hvordan ens sag står, når man søger.
Og som Gittek har skrevet til dig: Uanset hvad man ønsker at søge om hos en offentlig myndighed, så er man nødt til rent faktisk at aflevere sin skriftlige ansøgning, da man ellers ikke får en skriftlig afgørelse (afslag), som man kan klage over eller indbringe for domstolene.
Så man må aldrig acceptere en mundtlig "sagsbehandling", hvor en eller anden fidus bare fortæller en, at "det kan ikke lade sig gøre". Og i hvert fald må man ikke acceptere den, hvis det drejer sig om noget, der er vigtigt for en, og da slet ikke uden at indhente en udefrastående vurdering af, hvordan ens sag står, når man søger.
-
fundiver199
Helt generelt handler det her også om forskellige roller. En offentlig myndighed har vejledningspligt men ikke rådgivningspligt. Så når den ansatte fra Skatteverket fortæller jer, at I – ud fra de informationer I har givet ham – må påregne, at en ansøgning ikke vil kunne imødekommes, så er det ikke det samme som, at han dermed råder jer til at lade være med at søge.
Så hvis I har fået den forståelse af samtalen, så har I enten misforstået, hvad der blev sagt. Eller også har den pågældende optrådt på en måde, han slet ikke har lov til. Skatteverket, Migrationsverket, Udlændingestyrelsen eller andre offentlige myndigheder ”mener” aldrig, at man skal søge eller lade være med at søge om noget bestemt. Det er en beslutning, som man helt selv tager, evt. efter at have drøftet sagen med andre som eksempelvis skribenterne i ÆUG´s forum.
Så hvis I har fået den forståelse af samtalen, så har I enten misforstået, hvad der blev sagt. Eller også har den pågældende optrådt på en måde, han slet ikke har lov til. Skatteverket, Migrationsverket, Udlændingestyrelsen eller andre offentlige myndigheder ”mener” aldrig, at man skal søge eller lade være med at søge om noget bestemt. Det er en beslutning, som man helt selv tager, evt. efter at have drøftet sagen med andre som eksempelvis skribenterne i ÆUG´s forum.
http://www.sum.dk er et godt sted at starte.
Det ser ud som Vejle kommune har kendskab til reglerne og de har et Team Specialsygesikring. Tag kontakt til dem.
http://www.vejle.dk/Borger/Sundhed-og-s ... rhold.aspx
Og gläd dig så over det kommende barn. Det löser sig nok. Det plejer det at göre.
Det ser ud som Vejle kommune har kendskab til reglerne og de har et Team Specialsygesikring. Tag kontakt til dem.
Og gläd dig så over det kommende barn. Det löser sig nok. Det plejer det at göre.
http://www.sum.dk/Aktuelt/Publikationer ... g%204.aspxGitteK skrev:http://www.sum.dk er et godt sted at starte.
som du tidligere har henvist til, så var jeg inde og læse dette.
alle nedenstående punkter vedrøre familiemedlemmer gælder kun for punkt 2 til 6 altså ikke punkt 1 som er grænsegænger (som jeg er).
mvh
Tokay
http://www.sum.dk/Aktuelt/Publikationer ... g%204.aspxGitteK skrev:http://www.sum.dk er et godt sted at starte.
som du tidligere har henvist til, så var jeg inde og læse dette.
alle nedenstående punkter vedrøre familiemedlemmer gælder kun for punkt 2 til 6 altså ikke punkt 1 som er grænsegænger (som jeg er).
mvh
Tokay
Jeg forstår ikke hvorfor din kone ikke kan få udstedt svensk personnr , når hun både har opholdskort og det blå eukort ..
Min kone og jeg var nede på skatteverket for godt en måned siden, for at søge om personnr og det fik vi så i sidste uge
Min kone og jeg var nede på skatteverket for godt en måned siden, for at søge om personnr og det fik vi så i sidste uge
-
fundiver199
Jeg gætter på, at tokay og konen besøgte Skatteverket, før de ændrede praksis for et par måneder siden og begyndte at acceptere det blå EU-kort. Og også derfor må det siges at være tid til et nyt besøg på en anden afdeling af Skatteverket, som jeg vist efterhånden har foreslået 4-5 gange 
Hej allesammenfundiver199 skrev:Jeg gætter på, at tokay og konen besøgte Skatteverket, før de ændrede praksis for et par måneder siden og begyndte at acceptere det blå EU-kort. Og også derfor må det siges at være tid til et nyt besøg på en anden afdeling af Skatteverket, som jeg vist efterhånden har foreslået 4-5 gange
LOL FUNDIVER199, jeg er tung at danse med.... i know
og du har ret med at vi besøgte Skatteverket før alt den bøvl og før at min kone fik opholdskort.
men men men....
Idag er jeg så lige vendt hjem fra et besøg på Skatteverket. Efter andres (og FUNDIVER199
Tro mig, det gjorde han nemlig igen, med sådan en fræk attitude somom jeg ikke vidste hvad jeg snakkede om og at han arbejde der han har set det før. Han blev ved med at sige at jeg skulle udfylde nogle blanketter og aflevere dem hos ham og at han ikke skulle bruge yderligere dokumenter.
Jeg holdt dog fast i, at jeg ville snakke med en kollega som kendte til person nummer, også fik jeg et nummerlap, så jeg kunne vente på at det blev min tur.
Da det så blev min tur, gik jeg ind for at snakke med den lidt "garvede" medarbejder.
Rigtigt nok, så SKULLE jeg aflevere de yderligere dokumenter som Skranke-idioten nægtede at modtage, netop fordi konen nu har opholdskort og blåt EU-kort (som hun ikke havde tidligere, da jeg søgte).
Jeg forklarede den "garvede" medarbejder at jeg havde en bekendt (løgn, men jeg bliver nok tilgivet) som netop skulle have person nummer til hans kone og som var i samme situation som mig, og at han havde fået det efter nyankommne regler. Yderligere bemærkede jeg så at der er sket nogle lovændringer på det punkt og at det derfor nu var muligt at få person nummer til konen. Dette nikkede medarbejderen ja til og gav mig ret i at der nu var kommet nye ændringer. Han tog så imod min ansøgning, div. dokumenter og ville eftersende dem til et andet sted hvor de nu behandler min kones ansøgning. Han forklarede at der kunne gå 1, 2,3 eller 4 uger alt efter hvor meget de havde at lave. Han spurgte hvor længe min kone skulle blive boende i Sverige og eftersom opholdskortet kun er på max 5 år, så svarede jeg ham, at mig og min kone nok havde tænkt sig at blive boende i Sverige i 2-3 år inden vi flyttede tilbage til Danmark. Dette skrev han så på ansøgningen.
Yderligere fik jeg en blanket til Forsikringskässan som kun konen skulle udfylde, efter min kone fik person nummer. Når/hvis Försikringskässan godkente min kone, så kunne jeg bestille et ID-Kort til hende.
Da jeg så denne blanket, fik jeg en klump i halsen. Det var somom det hele ramlede ned for mig, nærmere forklaring følger.
Denne blanket er jeg stærkt tvivlende på at den kan gå igennem.
Dels fordi jeg selv tidligere (før min kone fik opholdkort) har været så dum at udfylde en for mig selv vedr. min kone, som jeg så fik afslag på. (Dengang jeg udfyldte en var på opfordring fra Danmark/sygesikringskontoret da jeg i sin tid ikke kunne få udstedt blåt EU-kort til min kone). Sygesikrings kontoret opfordrede mig til at skrive en ansøgning til Försikringskässan så min kone kunne blive forsikret den vej fra. Jeg udfyldte så min ansøgning og tilføjede mine kones informationer på ansøgningen som så blev afvist.
Der står på afslaget:
Det jeg så frygter kommer til at ske med sikkerhed, er at min kone får endnu et afslag med beskrivelsen i noget stil med:BESLUT:
Försikringskassan har beslut att inte registrera dig som omfattad av den svenska socialforsäkring.
Beskrivnng av ärendet:
Du är dansk medborgere som är folkbokförd i Sverige sedan XX XX XX. Du har dock fortsatt arbeta i Danmark.
Försikringskassans motivering:
Du omfattas inte av svensk socialforsäkring eftersom du arbejtar i Danmark som anställd.
Det här beslutet är grundat på följande bestämmelse:
Artikel 11 rådets förordning (EG) 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen.
".....Inte at registrere dig som ofattad av den svenska socialförsikringen ..bla bla bla......
fordi din mand har søgt om opholdskort via EU-retten med tillstrækelige midler, så han selv må sørge for dig."
Dermed frygter jeg så endnu et afslag at det derfor må ses forgæves at jeg har søgt om person nummer til konen, den eneste grund til at jeg søger person nummer til hende er at hun kan nå at blive dækket af sygesikringen i Sverige eller Danmark inden hun skal føde eller evt. til fødsels kontrollerne.
mvh
Tokay