Opholdstilladelse inddraget som "straf" for ny ansøgning?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dasbnau

Opholdstilladelse inddraget som "straf" for ny ansøgning?

Indlæg af dasbnau » 27.08.2012 17:07:58

Min vietnamesiske kone har netop ansøgt om familiesammenføring. Hun er allerede i Danmark på en studie-opholdstilladelse. Selve studiet er gennemført, men opholdstilladelsen har en gyldighed på yderligere 6 måneder og løber derfor året ud.

Da vi indleverede ansøgningen, fik vi at vide at hendes nuværende opholdstilladelse højst sandsynligt vil blive inddraget, og at hun ville ryge på processuelt ophold mens sagen behandles. Dette var jeg mildest talt målløs over - vi har netop gjort meget for at få ansøgningen klar hurtigst muligt, så vi kunne nå at få en afgørelse inden årets udgang og dermed slippe helt for processuelt ophold. Men "Det er fordi hun skifter status", mente US-medarbejderen. Man kan åbenbart ikke håndtere at hun har én form for opholdstilladelse og samtidig har ansøgt om en anden.

Kan det virkelig passe at man på den måde kan blive "straffet" for at indgive en ansøgning om familiesammenføring? Hun har jo ikke på nogen måde forbrudt sig mod grundlaget for hendes nuværende opholdstilladelse - efter studiet er gennemført, er der faktisk ikke nogen formelle krav for at få lov at blive de 6 måneder ekstra.

Jeg har prøvet at nærlæse det afsnit af Udlændingeloven der handler om inddragelse, men har ikke kunnet finde noget der berettiger til det US-medarbejderen beskrev.

Hvis nogen kender til lignende sager, ved hvad der er normal praksis eller hvilken hjemmel US evt. har til at foretage den slags inddragelser, vil jeg meget gerne høre om det.

I øvrigt vil jeg gerne rette en stor generel tak til ÆUG for dets gode virke.

resser
Geografisk sted: København

Re: Opholdstilladelse inddraget som "straf" for ny ansøgning

Indlæg af resser » 27.08.2012 18:02:02

Jeg synes nu ikke at I skal betragte det som en straf, det er en helt normal fremgangs måde at man ved andre ophold i Danmark, automatisk går over til processuelt ophold, mens familiesammenføringssagen behandles, det betyder jo bare at hun kan blive i Danmark ud over det studieopholds længde, indtil jeres sag er forhåbentlig positivt færdig, der kan jo gå
op til 7 måneder nogle gange. :)

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 27.08.2012 19:18:08

Lige nu har hun ret til at arbejde 15 timer om ugen, ret til danskundervisning og ret til lægehjælp.
Som direkte konsekvens af at hun har indgivet en ansøgning, vil hun (hvis US gør alvor af truslen) blive frataget samtlige disse rettigheder. Hun vil være tvunget til at bede om orlov fra sit arbejde, droppe sin danskuddannelse og i det hele taget isolere sig derhjemme (og håbe at hun ikke bliver syg). Hvis hun ikke havde søgt, ville hun ikke være nødt til nogen af disse ting.
Så hvis det ikke er en straf for at ansøge, hvad er det så?

Hvis det virkelig er normal procedure som resser skriver, så vil jeg meget gerne høre fra nogen der evt. ved hvilken paragraf i Udlændingeloven der giver hjemmel til dette. Jeg har ikke kunnet finde noget efter en rimelig grundig nærlæsning.

Jeg har tænkt mig at kæmpe mod dette med næb og klør hvis US gør alvor af det. Det er jo helt hul i hovedet, og i direkte modstrid med de fine ord om integration og aktivt medborgerskab. Min kone er en mønsterindvandrer der gerne vil integreres, men hun bliver aktivt frataget muligheden for det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2012 19:23:26

Det er noget vrøvl, I har fået at vide. Din kone opfylder jo stadig betingelserne for sin studieopholdstilladelse, så hvad grundlag skulle der være for at inddrage den?
mh
Rådgiver for ÆUG

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 27.08.2012 19:30:46

Lige præcis!

Jeg håber inderligt at du har ret mh, og at det bare er en klaphat i servicecenteret der har været galt på den.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 27.08.2012 20:13:35

Jeg giver mh ret i at det er hul i hovedet at inddrage hendes rettigheder, jeg tror at reglerne er lavet med vilje for at gøre det svært at ændre korte studie ophold til længere ophold. Jeg synes at det er synd for din hustru og håber I klare det.

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 27.08.2012 21:06:31

Tak resser. Jeg er nu stadig skeptisk over for om det virkelig kan være lovligt at inddrage hendes opholdstilladelse.

Det er ikke fordi vi ikke kan overleve et par måneder på processuelt ophold, selv om det ville være enormt træls. Man skal ikke læse mange tråde herinde for at vide at der er mange ægtepar der har det langt værre. Det er mere det principielle i det.

Nå - hvis de gør alvor af det, må de vel i det mindste for fa'n redegøre for hvillken lovparagraf de mener giver dem hjemmel til det. Så må jeg nærlæse dén og så tage det derfra.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2012 05:51:01

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... =138340#K3
Bekendtgørelse af udlændingeloven
§ 19. En tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages:

10) Når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet, er idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk. 2, eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Udlændingeservice har erkendt at have arbejdet uden fornøden tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.

Slut færdig! § 19 er alenlang, men der er efter det du oplyser IKKE EN ENESTE af de grunde, den opregner til at inddrage opholdstilladelser, som vedrører din hustru. Skrankepaver findes alle steder, og den der tog mod din hustrus ansøgning har sandsynligvis ikke noget som helst at gøre med den videre sagsbehandling, og kender ikke reglerne. Vedkommende har bare villet puste sig op og demonstrere sin (manglende) magt og indsigt.
mh
Rådgiver for ÆUG

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 28.08.2012 08:56:49

Mange tak mh. Jeg har læst nøjagtig samme afsnit, og nåede umiddelbart til samme konklusion - men det er umådelig rart at få bekræftet at andre har samme opfattelse uafhængigt af mig.

Jeg har en teori om at misforståelsen måske skyldes at de fleste FS-sager hvor ægtefællen allerede er i Danmark, kommer fra au pair- ophold og ikke studieophold. Her ville det give mening at den eksisterende opholdstilladelse kan inddrages, for en au pair skal være ugift.

Jeg tillader mig at slå koldt vand i blodet og satse på at det er dét der er kortsluttet for US-medarbejderen.

Tak for hjælpen til en mere rolig nattesøvn :-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2012 10:49:36

Jeg er jurist og dermed trænet i at læse lovparagraffer, hvilket den person, der tog mod jeres ansøgning muligvis/sandsynligvis ikke er. Så sov godt i nat :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 28.08.2012 11:49:33

dasbnau skrev:Min vietnamesiske kone har netop ansøgt om familiesammenføring. Hun er allerede i Danmark på en studie-opholdstilladelse. Selve studiet er gennemført, men opholdstilladelsen har en gyldighed på yderligere 6 måneder og løber derfor året ud.

Da vi indleverede ansøgningen, fik vi at vide at hendes nuværende opholdstilladelse højst sandsynligt vil blive inddraget, og at hun ville ryge på processuelt ophold mens sagen behandles. Dette var jeg mildest talt målløs over - vi har netop gjort meget for at få ansøgningen klar hurtigst muligt, så vi kunne nå at få en afgørelse inden årets udgang og dermed slippe helt for processuelt ophold. Men "Det er fordi hun skifter status", mente US-medarbejderen. Man kan åbenbart ikke håndtere at hun har én form for opholdstilladelse og samtidig har ansøgt om en anden.

Kan det virkelig passe at man på den måde kan blive "straffet" for at indgive en ansøgning om familiesammenføring? Hun har jo ikke på nogen måde forbrudt sig mod grundlaget for hendes nuværende opholdstilladelse - efter studiet er gennemført, er der faktisk ikke nogen formelle krav for at få lov at blive de 6 måneder ekstra.

Jeg har prøvet at nærlæse det afsnit af Udlændingeloven der handler om inddragelse, men har ikke kunnet finde noget der berettiger til det US-medarbejderen beskrev.

Hvis nogen kender til lignende sager, ved hvad der er normal praksis eller hvilken hjemmel US evt. har til at foretage den slags inddragelser, vil jeg meget gerne høre om det.

I øvrigt vil jeg gerne rette en stor generel tak til ÆUG for dets gode virke.
Det er noget vrøvl..Man mister ikke sin nuværende opholdstilladelse fordi at man ansøger om en ny opholdstilladelse. Hvis din kone havde en opholdstilladelse på baggrund af arbejde, ville hun jo heller få den inddraget hvis hun søgte om fs. Så skulle hun jo sige sit arbejde op osv osv.

Desværre kan man ikke altid regne med at medarbejderene hos US helt har styr på hvad reglerne er.

GitteK

Indlæg af GitteK » 31.08.2012 19:30:19

MH er en gave til dette forum. Stor viden, evne til hurtigt at finde de aktuelle paragraffer og overskud til at dele ud af det hele.

Besvar