Brev til Justitsministeriet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

danskfilip

Re: Brev til Justitsministeriet

Indlæg af danskfilip » 21.08.2012 11:04:00

Så har vi lige haft besøg af politiet i Roskilde, som pænt afleverer et afslag fra US.

Intet af vores dokumentation er blevet godkendt - Dette til trods for at de godt kan se vores afrejse/udrejse fra Danmark, Vores afrejse over 1 år senere til Tjekkiet, og efter 1-2 år en udrejse tilbage til Sverige, og sidenhen til Danmark.

Al dokumentation fra de Svenske myndigheder er blevet afvist. Årsopgørelser fra Tjekkiet, opholdskort, ansættelseskontrakter osv er også blankt blevet afvist.

Og til trods for alt dette skriver man at der skal være tale om reelt ophold??? WTF????? Tror de at vi har fremskaffet disse dokumenter ud af den blå luft??? Men måske mener de at vi de sidste 3-4 år har levet i skjul i Danmark???

Det er da helt kørt af sporet i lille Danmark....fy for satan!

danskfilip

Indlæg af danskfilip » 22.08.2012 08:45:14

Nu spørger jeg nok dumt.....Men hvordan pokker klager vi???? Hele afgørelsen er jo absurd!!!! Skal man troppe op personligt hos Justitsministeriet, eller hvad gør man?? Skal man vedlægge dokumenter som tidligere er sendt til US, eller et decideret klagebrev???

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 22.08.2012 08:55:53

Vi fik vores advokat skrive klagen på vores vegne, ellers kan du sende din afgørelse til æug rådgivning, så hjælper de dig med at skrive klagen.

closed1

Indlæg af closed1 » 23.08.2012 08:23:40

Jeg syntes bestemt du skulle sende en scannet kopi af afgørelsen til
ÆUG

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 23.08.2012 19:37:33

Jeg har aldrig gemt nogen kvitteringer på hverken indkøb, betalt husleje og ligenende her i Danmark, ergo bor jeg her ikke "faktisk og reelt".

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 23.08.2012 20:32:36

Jeg synes, at det er lidt modsigende alligevel. Man gemmer kvitteringer, kun hvis det er meningen at vende tilbage til Danmark. Hvis man virkelig mener at blive i Sverige/Tyskland osv., så gemmer man nemlig ikke indkøbskvitteringer o.l. med mindre man har købt noget, der er garanti på, f.eks. en støvsuger eller en radio eller en computer, eller hvis der er skattefradrag. Der er selvfølgelig andre grunde til at gemme bankudskrifter, skatteopgørelser, lønsedler, el-regninger, kvitteringer for husleje, og alt, som man har brugt et kreditkort til. Men ellers....

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 23.08.2012 22:43:40

Psalm12 skrev:Jeg synes, at det er lidt modsigende alligevel. Man gemmer kvitteringer, kun hvis det er meningen at vende tilbage til Danmark. Hvis man virkelig mener at blive i Sverige/Tyskland osv., så gemmer man nemlig ikke indkøbskvitteringer o.l. med mindre man har købt noget, der er garanti på, f.eks. en støvsuger eller en radio eller en computer, eller hvis der er skattefradrag. Der er selvfølgelig andre grunde til at gemme bankudskrifter, skatteopgørelser, lønsedler, el-regninger, kvitteringer for husleje, og alt, som man har brugt et kreditkort til. Men ellers....
Jeg kunne ikke være mere enig.

Vi blev bedt om at scanne bonner ind, da vi søgte FS. Jeg har finurligt nok gemt dem i vores sagstaske, til fremtidig fremvisning og forundring. Lur mig om disse bonner så ikke også blev dobbeltchekket og sammenholdt med kreditkortene der var brugt til købene. Helt ærligt, det er dybt absurd, hvem fanden gider at stå i et tysk/svensk supermarked 3-4 gange i ugen og stjæle en anden persons bon (hvorfor er man der i første omgang)?

danskfilip

Indlæg af danskfilip » 24.08.2012 08:01:21

Jeg havde i går en længre samtale med Justsitsministeriet omkring både håndteringen af vores sag, samt grundlaget for afvisningen. Da Justitsministeriet endnu ikke har modtaget vores sag fra US, så kan de jo endnu ikke se hvilken dokumentation vi har indsendt - Men da talen falder lidt på at vi har indsendt papirer fra Sverige hvor vi iførste omgang har boet i over 1 år (bopælsattest, skattepapirer, opholdskort, og en bekræftelse på udrejse til Tjekkiet) - Da bliver der godt nok stille i et enkelt sekund eller mere. Jeg påpeger at vi allerede der har dokumenteret et reelt ophold med disse papirer. Yderligere nævner jeg at der fra Tjekkiets side foreligger kopi af ID-kort, årsopgørelser fra 2010 samt 2011, ansættelseskontrakt, og dokumentation fra arbejdsgiver hvor de bekræfter både startdato, samt opsigelsesdato i virksomheden - Til dette påpeger jeg at jeg jo ikke ville kunne få denne dokumentation medmindre jeg for det første havde opholdt mig i landet, samt at det også beviser i hvilken periode jeg har arbejdet - igen enperiode på over 1 år.

Jeg fortæller Justitsministeriet at der rigtigt nok er indsat en forket dato i min seneste kontrakt fra Sverige - Da min i afsnittet under prøveperioden har skrevet at den max kan gå til 25 juni 2011 (hvor der skulle have stået 2012)- men at man fra de andre sider i kontrakten tydeligt kan se at de andre datoer beviser at der er tale om en simpel tastefejl. Vi ender med telefonisk at aftale at jeg yderligere indsender bankudskrifter fra nov-feb 2011/2012 for at bevise at der har været aktivitet på kontoen.

Nu kommer det sjove så................Jeg foreslår at eftersom man er så kritisk overfor om der er tale om et reelt ophold, om det var en idé at indsende dokumentation fra vores udlejer i Sverige. Der er tale om et dansk/svensk ægtepar som udlejer deres hus nr 2, som er på samme grund blot 10 meter væk. Jeg oplyser at der kan fremskaffes et brev herfra hvor de gerne oplyser at vi har haft daglig kontakt osv osv - Dette vil man dog ikke godtage som bevis??? Bankudskrifterne er ej heller et bevis som kan bruges til noget med garanti. Og talen falder på det her med kvitteringer fra f. eks Ica, hemköp osv - hvilket jeg påpeger jo ikke nødvendigvis er bevis idet alle kan stjæle en kassebon olign, men at papirer fra skattevæsen, bank, udlejer, og arbejde må være at mere betydelig værdi - Meeeeen NEJ!

Danske myndigheder har deres egen liste af hvad de godkender som bevis/dokumentation- herunder kassebon, mobiludskrift og andre ting som en normal person aldrig ville drømme om at gemme medmindre man har til hensigt at fraflytte landet.
Da jeg nævner til personen hos Justitsministeriet at der må være tale om at jeg skal "sandsynliggøre" et reelt ophold, og at man derfor er nødsaget til at behandle alle indsendte dokumenter som bevis især da mange af dem er fra landets myndigheder, kan man hurtigt mærke at samtalen stopper lidt brat.

Jeg får dog oplyst at eftersom jeg er Dansk statsborger, så vil ansøgningen blive undersøgt mere i dybden, og man vil være mere kritisk stillet overfor den. Æhhhhh.......Så jeg kan så udlede at hvis jeg havde et udenlansk klingende navn og tilhørsforhold, at min ansøgning ville slippe igennem nemmere????

Anyways.......Til trods for at personen alt i alt var ganske behagelig og venlig at tale med, så ender man med stadigvæk at sidde med en lidt underlig smag i munden over at man frit kan vælge hvilken type for bevis som man mener er tilstrækkelig. Officiele dokumenter syntes ikke at have nogen synderlig værdi, og ting som vi alle smider væk er istedet det man lægger vægt på.

Jeg kunne ikke nære mig fra at kommentere at det virker mest som om at de folk der sidder og behandler disse sager, aldrig har sat fod i udlandet, og derfor ikke er istand til at tolke de dokumenter og udskrifter de får ind med folks ansøgninger. Mange af disse dokumenter er det slet ikke muligt at få medmindre man har et arbejde i landet, men den del har man vist overset i det Danske system. Om det er modvilje, eller manglende viden skal jeg ikke kunne sige.

Ikke desto mindre så har vi på nuværende tidspunkt dokumentere ophold i 4 forskellige lande, alt fra id-kort,opholdstilladelse,bilregistrering,skattepapirer, årsopgørelser, ansættelseskontrakter mm - Nu kan vi så yderligere fremsende bankudskrift fra Sverige - Hvilket jeg er sikker på nok skal blive underkendt da der nok ikke fremgår nok indkøb i den lokale ica til at tilfredsstille dem. Derudover har jeg opstøvet nogle kvitteringer fra CDON, og andre firmaer som jeg ved rent helt har haft liggende i en rodemappe. Men selv det skal de vel nok finde urelevant.

Jeg syntes det kunne være interessant at få en officiel udtale fra de Danske myndigheder omkring hvad der ligger i bevisførelsen. Skal man som person sandsynliggøre, hvorefter de må modbevise? Kan man tillade sig fra deres side at udvælge enkelte dokumenter som man efter deres kriterier vil godtage som bevis. Må man så tvivlt om ægtheden ved et andet lands myndigheds dokumentation og udskrifter?

Jeg er sikker på at Sverige ville elske at få at vide at den Danske stat mener de er en flok løgnere :-D ha ha

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.08.2012 08:44:25

4 forskellige lande - nu strammer du den, hvordan skal de stakler kunne holde styr på alt det? Det er da derfor, du har fået afslag, de kan slet ikke overskue indtil flere reelle ophold i andre EU-lande :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS

Indlæg af DBS » 24.08.2012 09:46:12

Eller er det fordi at US / JM ikke kan finde ud af det, når der virkelig er tale om vandrene arbejdeskraft :mrgreen:

mvh DBS

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 24.08.2012 10:13:01

Hej danskfilip

Jeg har kun én kommentar: Det danske system er blevet fuldstændig sygt!
Hvordan f..., kan man komme frem til, at officielle papirer lige pludselig ikke har nogen bevisværdi?!
Der er et eller andet helt helt galt i den danske forvaltning, det er helt sikkert.

Held og lykke med klagesagen.

Jeg håber at disse ting snart eksponeres i pressen, for det her er da helt vildt langt ude.

Venlig hilsen Henrik

PS Jeg får flere og flere grunde til bare at blive herovre i Sverige. :-(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2012 10:27:13

Ja det er meget interessant, hvad det her dokumentationskrav egentlig går ud på, og hvad det juridiske grundlag for det er. Og det har ÆUG også tænkt os at blive ved med at bore i, til vi får nogle tilfredsstillende svar.

danskfilip

Indlæg af danskfilip » 24.08.2012 12:46:00

MH: Du har helt sikkert ret..............Jeg skulle have holdt mig til 1 enkelt land :-D Man kan jo kun håbe på at Justitsministeriet når de engang får al dokumentation, også kan se det "morsomme" i denne sag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2012 14:14:23

Thja. ”Humoren” er vel til at overse, når I stadig ikke har fået svar efter cirka 6 måneder i Danmark, og du nu står med en gravid kone. Det er jo faktisk ikke i orden. Og selv hvis man giver US ret i, at der ”manglede” noget for, at de kunne godkende jeres ansøgning, så kan man for mig at se godt stille spørgsmål ved, om ikke en offentlig myndighed burde have gjort noget mere for at fremskaffe de nødvendige oplysninger. I stedet for bare at give afslag og dermed reelt skubbe sagsbehandlingen videre til klageinstansen.

Ralf Christensen havde en kronik i Politiken for noget tid siden om sin egen EU-sag, og grundlæggende synes jeg, at man må sige, at selve den måde, sagsbehandlingen foregår på, også har en stor betydning for resultatet. Jeres sagsbehandler har jo f.eks. ikke ringet til jer og prøvet at forklare, hvad det præcist var, hun manglede for at kunne godkende jeres ansøgning.

Og uanset at hun og US formentlig har fuldt Forvaltningslovens bogstav ved at sende jer et standardbrev og give jer 14 dage til at fremsende yderligere dokumentation, så ville man på mange andre sagsområder gøre langt mere for at indsamle de oplysninger, der skal til for at godkende en ansøgning samt afklare evt. misforståelser, hvis ansøgningen ikke er åbenlyst grundløs.

”Skrankepaveri” er for mig at se en mild betegnelse for den måde, sagsbehandlingen foregår på. Og at navnet tidligere var Udlændinge”service” kan man næsten kun slå sig på lårene af grin over, når de bruger 6 måneder på at give afslag på en ansøgning basalt set alene fordi, ansøgeren ikke har forstået omfanget af det dokumentationskrav, som de stiller.

danskfilip

Indlæg af danskfilip » 24.08.2012 15:27:34

Det sørgelige er også at jeg ved jo præcist hvilken dokumentation vi har indsendt, hvilket i princippet er mere end rigeligt....eller rettere burde være. Ganske rigtigt har de fundet en datofejl i afsnittet om præveperioden, men der ligger altså 3 yderligere dokumenter fra arbejdsgiveren hvori derfremgår de rigtige datoer. At hæfte sig ved den ene tastefejl virker mig noget besynderlig, især da det som sagt er i et enkelt afsnit som kun behandler prøveperiodens max længde.

Udover det er der udskrift fra folkeregister, og skattevæsen, opholdskort osv osv

Det eneste vi ikke har dokumenteret er økonomien???!! Det er muligt det er mig der i deres øjne har lavet en fejl, men jeg mener jo så at al en anden dokumentation skulle være bevis nok for at opholdet har fundet sted.

Men som sagt så er der nu indsendt yderligere papirer til JM i form af afregning for el/vand til udlejer for hele perioden, kontoudskrift fra min svenske bank (Mere end held at jeg har gemt den dåse til at logge ind med) men heri kan man jo se at hver 3-4 dag foregår der en hævning eller noget andet på kontoen - blandt andet betaling til mobil, og lidt handel i ica.
Lidt løse kvitteringer fra CDON, og 2 andre firmaer. Sammen holdt med de dokumenter de i forvejen har, så håber jeg godt nok at man ikke bare fejer det hele af bordet igen. Men man har jo hørt at selv folk som kan bevise de har haft bevægelse i økonomien også er blevet afvist??? Så hvad pokker er godt nok??

Men altså......Jeg har altid handlet med at trække kontanter ud og betalt på den måde. Både i DK og alle andre lande. Og det med at gemme en kassebon virker mig så fjernt at det aldrig er noget jeg kommer til at gøre - Slet ikke bare fordi jeg skal bevise noget for US.

Ventetiden er dog det mest ubehagelige, udover at man føler lidt at man bliver mistænkelig gjort omkring alt hvad man har lavet.

Men pyt.....Som sagt håber vi at de er lidt mere fornuftige i JM, og godt kan se at US ikke har gransket alle dokumenter lige godt og fornuftigt. Den dame vi talte med fra JM skal bestemt have ros for hende måde at tage yderligere notater og komme med personlige råd og vejledning - Noget som US bestemt ikke har gjort. Der er i forbindelse med vores sag også oprettet en specifik klage over ikke kun afgørelsen, men også behandlingen fra US side.

Måske ender det med at når vi engang bliver "godkendt", så sidder vi i det varme udland og kan kigge tilbage på dette og grine lidt af det.

Jeg håber dog at metoden som bliver brugt herhjemme hurtigt bliver ændret, især fordi vi ikke i nogle andre lande har haft samme problem med at bosætte os - Ikke engang i Bulgarien som ellers må siges at være et "hovsa" land :-D

Besvar