Normann som bor i DK vil giftes med en Amerikaner

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tonjejason

Normann som bor i DK vil giftes med en Amerikaner

Indlæg af Tonjejason » 21.08.2012 15:03:07

Hej

Jeg har nu forsøkt å lese samtlige innlegg i dette forum, men jeg kan ikke se at finde nogen der gir mig svar på mine spørsmål.

Jeg er en 25 år gammel pige, der har boet i DK i tre år med unntak af 5 mnd da jeg var på utveksling i USA. Her traff jeg min nåværende kæreste som vi nå forsøker at få oppholdstillatelse til.
Slik jeg forstår det kan jeg utnytte mig af ægtefellesammenføring efter EU reglærne, og dernest regelen om fri bevægelighed. Men for at være ærlig har jeg litt problemer med at forstå denne regelen og trenger nå jeres hjælp.

Hvad innebærer dette? Jeg er bosatt i DK og han er her på turistvisum fra USA. Jeg er både arbeidstager og studerende, hvad bør jeg søge efter?

I følge vejledningen til ÆUG kan jeg ta med mig min familie til DK siden jeg er Nordisk statsborger, og trenger kun at søge om oppholdskort og registreringsbevis.
"Ægtefællesammenføring efter EU-reglerne adskiller sig fra ægtefællesammenføring efter de to danske regelsæt derved, at de mennesker, som er omfattet af EU´s regler om fri bevægelighed, som udgangspunkt har en ret til at bo i Danmark og derfor slet ikke behøver at ”søge” om dette"

Men vi er altså ikke gift, men vil selvfølgelig gjøre det nu om dette vil hjælpe vår sak.

Ved ikke om jeg stiller de rætte spørgsmål. jeg trenger i grunn en vejledning til hvad der skal til for at han skal på oppholdstillatelse til å bo sammen med mig i DK.

Tusind tak for all hjælp

Vh Tonje

skaanebo

Re: Normann som bor i DK vil giftes med en Amerikaner

Indlæg af skaanebo » 21.08.2012 15:10:52

Hvis du studerer fuld tid, så regnes du som studerende, også selv om du arbejder ved siden af dine studier.

Og ja, hvis I vil gøre brug af EU-regler, skal I være gift eller kunne dokumentere mindst 18 måneders forudgående samliv (på samme adresse).

Besvar