Flytte til Egypten

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jcar

Flytte til Egypten

Indlæg af jcar » 13.08.2012 20:55:08

Hej alle her på ÆUG.

Jeg er netop startet på første år på HF nu her. Siden min kæreste bor i Egypten og ikke har mulighed for at komme til Danmark, har jeg planer om at flytte til Egypten næste år og tage mit andet og sidste studieår som fjernundervisning. Desuden synes jeg at Egypten er et rigtig dejligt land og er helt head over heals ved tanken om at skulle afsted næste år. Mit eneste problem er bare, at jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe tingene an med at flytte - jeg tænker på papirer, visum, selve flytningen og alt det der. Min kæreste har foreslået at vi gifter os, når jeg kommer derned. Er det en god idé eller ej rent praktisk? Han mener, at hvis vi er gift er det intet problem for mig at opholde mig permanent i Egypten og det skulle også give mig/os fordele i længden mht. bolig dernede osv. Vil et egyptisk ægteskab have nogen betydning for min situation i Danmark? Med HF som fjernundervisning skal jeg nemlig hjem til Danmark til eksamen i maj/juni. Kan det blive et problem hvis enten jeg er egyptisk gift eller får opholdsvisum? Generelt, hvad gør jeg for at få tilladelse til at opholde mig i Egypten i et år eller mere, men med ture hjem til Danmark i ny og næ?

En anden ting...Jeg har altid lovet min mor, at hvis jeg nogensinde blev gift, ville jeg få særeje. Hvordan sørger jeg for at jeg får særeje, når jeg bliver gift i Egypten?

Hvis nogen herinde har bare lidt information om ovenstående, vil jeg meget gerne høre fra jer.

De bedste hilsener Julie

:)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Egypten

Indlæg af mh1 » 13.08.2012 22:17:17

Vi kan tage det i omvendt rækkefølge:

1) Særeje: I Egypten har man helt automatisk fuldstændigt særeje, hvis manden er muslim, og hver ægtefælle har ret til at råde over sin egen formue. Visse kristne trosretninger giver ikke kvinder ret til at råde over noget som helst.

2) Problemet mht. at være egyptisk gift er, at din mand skal give dig tilladelse til at rejse. Fra DKs side er der naturligvis ingen problemer, du må altid komme til dit eget statsborgerland. Ved ophold over en vis tid risikerer man at blive skattepligtig igen, men hvis man ikke har nogen nævneværdig indtægt er det jo ligemeget.

3) Om du er egyptisk, eskimoisk eller dansk gift er ligemeget, din retsstilling i forhold til dansk lov er nøjagtig den samme. Der skal blot foreligge et gyldigt ægteskab.

4) Din kæreste er på vildspor, hvis han mener at det er nogen som helst fordel for dig at I bliver gift, i forhold til bolig. Det er heller ikke særlig svært at få opholdstilladelse uden at være egyptisk gift.

Inden du går videre med giftetankerne, skal du være helt og fuldt klar over, at hvis du ikke er muslim, men din mand er, så har I IKKE ARVERET EFTER HVERANDRE. Du vil heller ikke få lov til at få forældremyndigheden over jeres evt. barn, hvis dets far dør eller I bliver skilt. Barnet vil i så fald få en af sine muslimske slægtninge som værge. Du kan endvidere få overordentligt svært ved at blive skilt.

Du kan læse nogle gode råd og info her:
http://www.internations.org/cairo-expat ... -permits-3

http://oneheartinegypt.blogspot.com/201 ... egypt.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Egdk

Indlæg af Egdk » 19.08.2012 20:35:46

Det er altså en hel del nemmere at finde en lejlighed, hvis man er gift. Da min mand og jeg stadig kun var kærester brugte vi rigtig lang tid på at finde et sted, hvor de ville lade os bo sammen - netop fordi vi ikke var gift. Det kommer også meget an på, hvor I skal bo. I Cairo er det næsten umuligt at finde et sted medmindre I er gift. Hvis I er heldige at finde en villig udlejer, skal I regne med at betale det dobbelte i husleje, som hvis I var gift.
Alt er bare meget nemmere når man er gift - både mht familie og samfundet generelt. I kan bl.a. gå rundt på gaden uden at være bange for, at politiet tager din kæreste med en tur på stationen (de kan egentlig ikke gøre så meget, men de elsker at vise hvem der bestemmer og det er altså ikke særlig sjovt at se på mens ens kæreste bliver chikaneret.) De fleste familier ser også helst, at man er gift og det er ikke velset eller accepteret at bo sammen som kærester.

Mht udrejse, så kan manden kun "holde" sin kone tilbage, hvis hun prøver at rejse væk med fælles børn.

Hvis I bestemmer jer for at blive gift kan I få skrevet betingelser ind i ægteskabskontrakten - du skal dog selv gøre opmærksom på dette, da ingen spørger dig om du har nogle betingelser. Det kan bl.a. være betingelser om skilsmisse, arv og børn. Dog må betingelserne ikke være direkte i strid med gældende lov.

Hvis I bestemmer jer for at købe noget sammen, så sørg for at du også står på kontrakten. Opret din egen bankkonto og sørg for, at halvdelen af jeres penge står på din konto. Alt hvad du ejer er dit og det kan ingen tage fra dig!!

jcar

Indlæg af jcar » 20.08.2012 18:26:06

Mange tak for jeres fyldestgørende svar! Det kan jeg helt sikkert bruge til noget :)

Lise og Gaber
Geografisk sted: København og Luxor
Kontakt:

Indlæg af Lise og Gaber » 23.09.2012 10:09:00

Hvis I vil være sammen i Egypten, skal i giftes. Hor er strafbart, og hvis to personer af forskelligt køn, som ikke er nær familie, er alene bag en lukket dør, kan de straffes med tre års fængsel.
Der findes forskellige slags ægteskaber. Et civilt ægteskab indgået på et domhuset, har været nok for os.
En kvinde, som er gift med en egyptisk mand, skal have skriftlig tilladelse til at forlade Egypten, hvis hun rejser uden sin ægtefælle. Hvis du beholder dit eget navn, og har et dansk pas, vil personalet i lufthavnen tro, at du er turist, og du kan rejse, som du har lyst.
Hvis du bosætter dig i Egypten i en længere periode, kan du få problemer, når du vil vende tilbage til Danmark. Din mand kan blive nægtet opholdstilladelse.
Held og lykke fra Lise.

Besvar