Fast samliv

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hjemloes

Fast samliv

Indlæg af Hjemloes » 15.08.2012 20:07:35

Hej ÆUG,

I må undskylde at jeg fylde forummet med endnu et indlæg, men jeg har forsøgt at finde svar på mine spørgsmål gennem læsning af diverse tråde, men jeg er stadig i tvivl om hvordan reguleringen og regler skal fortolkes.

Jeg har allerede undersøgt "Option Sweden", og nu har jeg valgt at vende blikket mod de muligheder der tilbyder sig i Danmark

Vi er begge næsten 24, hun er fra Tyrkiet, jeg er født og opvokset i Danmark.

hun har en bachelor grad i Psykologi, og er nu i arbejde.
jeg har en bachelorgrad i Virksomhedsstudier fra ruc og er i færd med først semester af min master.

Vi har været kærester gennem to år, hun var på udveksling i Danmark, boede her i godt og vel 10 måneder og boede hos mig i 7 måneder. Herefter flyttede jeg til tyrkiet hvor jeg boede hos hende i 5 måneder.

I foråret var hun på ferie hos mig i 3 måneder

Jeg var i sommeren en måned hos hende

Vi har altså haft bopæl sammen i godt 12 måneder, og derudover har der så været ferierne (og jeg rejser nok snart derned igen i et par måneder)

Vi er begge enige om at vi ikke kan undvære hinanden, men samtidigt ønsker vi ikke at blive gift for at kunne løbe om hjørner med bureaukratiet.

Nu kommer spørgsmålene så:

Der står at såfremt man ikke har boet sammen i 1½ til 2 år, skal samlivet kunne bevises på anden vis.

Gælder de 3 måneder hun har boet hos mig, da hun havde turist visum?
Vil de 3 måneder jeg kommer til at være i tyrkiet hen over efteråret gælde?

Der står også at jeg skal kunne forsørge hende, og at jeg skal have en formue på 50.000 kr. De penge har jeg, men jeg er på SU, så min månedlige indtjening er lille. Kunne godt anskaffe mig et fuldtidsarbejde hvis det skulle være nødvendigt.

Jeg undskylder for at fylde tråden med endnu et indlæg, og siger på forhånd tak til de der kan og har lyst til at hjælpe os med at redde trådene ud

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fast samliv

Indlæg af mh1 » 15.08.2012 21:38:56

I har ikke boet sammen i de perioder, hvor den ene eller den anden af jer har været turist. Desuden skal kravet mig bekendt forstås som ca. 18 måneder i sammenhæng, så I opfylder efter min mening ikke samlivskravet.

Kunne din kæreste ikke prøve at komme ind på en master's uddannelse i psykologi i DK? Eller er den mulighed forsøgt allerede? Der er div. private fonde, man kan søge støtte hos, både i Tyrkiet og i DK.

Selv hvis I blev gift, og derfor ikke skulle bøvle med samlivskrav, ville I ikke kunne klare jer økonomisk. En enkelt SU til to personer rækker jo ikke, så den skal suppleres med anden indtægt, ellers får I ingen mad på bordet.

Hvis I vil leve sammen, så kan jeg forresten ikke se hvorfor det ikke kan være som ægtefolk? Men først og fremmest skal I have lagt en plan for, hvad I skal leve af, hvis I skal leve sammen i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hjemloes

Indlæg af Hjemloes » 16.08.2012 00:03:06

Det er for det første ikke muligt at læse en master i psykologi på andet sprog end dansk i danmark. Man kunne gøre det via CBS og et fag som erhvervspsykologi, men der koster det jo stadigt en 12.000 euro pr. år(med mindre man finder et scholarship, men det er næppe muligt i vores tilfælde)

mht samlivskravet så står der:

Ugifte samlevende sidestilles, jf. bestemmelsen, med ægtepar, hvis parret samlever på fælles bopæl i fast samlivsforhold af længere varighed. Opholdstilladelse efter bestemmelsen
meddeles således efter en konkret vurdering til udlændinge, der lever sammen med personer, som er fastboende i Danmark, når omstændighederne viser, at parforholdet har en fastere karakter og har haft det gennem længere tid.
Der gælder ikke nogen bestemt tidsgrænse for samlivets varighed. Normalt vil 1½ til 2 års
dokumenteret samliv på fælles bopæl være tilstrækkeligt til, at der foreligger et fast samlivsforhold af længere varighed

der står da efter hvad jeg kan se ikke noget om at det skal være sammenhængende, altså ud i en køre, blot at det er samliv på fælles bopæl.
Men, som det meste af den lovtekst der er at finde på dette område, lader det til at være formuleret på en måde der så nemt som muligt at afvise folk.

mht. mine studier, kunne jeg nemt sætte dem på pause og finde et arbejde, mit spørgsmål er dog hvilken indkomst styrelsen ville finde tilstrækkelig. Jeg undskylder hvis jeg formulerede mig dårligt i mit første indlæg, men min økonomi burde være fin nok; det er mere den månedlige indkomst der bekymrer mig.
(da en pt. består af de smukke 5000 kr der triller ind via su'en).

mht. boligkravet, så ejer jeg en 3-værelser andelslejlighed på Østrebro, så den del burde også være i vinkel

Grunden til vi ikke vil gifte os nu er at det, som du siger, kun vil hjælpe os med "bøvl". (som de håbløse romantikkere vi er, ønsker vi naturligvis et bryllup og fest, og altså ikke til glæde for bureaukraterne)

som sagt har vi undersøgt sverige modellen, og den ligger nu i skuffen og er klar til brug. Det burde det være muligt for os at flytte sammen der, og efterfølgende smutte tilbage ind i danmark efter de 1½-2 år.

grunden til jeg oprettede denne tråd er for at høre om der er nogen der har mulighed for at hjælpe mig med at få afklaret de kryptiske formuleringer der er at finde på den ufatteligt dejlige, overskuelige, smukke, imødekommende og fuldkomment ufordomsfulde hjemmeside; nyidanmark.dk :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 08:45:36

Nu er jeg jurist, og læser juristsprog med juristbriller på, og i det sprog betyder 18 måneders samliv "18 måneders samliv i sammenhæng, kun afbrudt af evt. kortere ferier" og "kortere ferier" betyder ferier, som er korte i forhold til 18 måneder, dvs. ferier på 8-14 dage, og naturligvis højst to af sådanne.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2012 16:05:34

Jeg er helt enig med mh. Hvis man vil familiesammenføres efter danske regler, skal man gifte sig. Slut, færdig, punktum. Det er da det letteste af samtlige krav at opfylde, og er man ikke villig til det, jamen så er forholdet da ikke seriøst. Hvis jeg nu skal sætte tingene lidt på spidsen.

Men hvis det er jer meget magtpåliggende ikke at gifte jer, så er FS i Sverige efter deres nationale regler en mulighed, da Sverige har en tolkning, som mere ligger på linie med jeres "moderne" ideer om, at man skal bo sammen i mange år, før man tager det "store" skridt at gifte sig :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 17:10:41

Mine forældre har nu været gift i mere end 60 år, og de blev gift i huj og hast, uden anden festivitas end en middag hos mine farforældre. Det skyldtes at de valgte et besøg på rådhuset frem for at min mor skulle smides ud af landet. Politiet kom på hendes adresse for at eskortere hende til grænsen, men da stod hun på rådhuset sammen med min far.

Stor fest og ballade er da dejligt, men ingen betingelse for et langtidsholdbart ægteskab. :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar