øv øv øv

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

monies

øv øv øv

Indlæg af monies » 28.04.2008 05:48:50

Jeg vil bare lige fortælle om hvad der er sket, så andre ikke laver samme fejl. Jeg har været ansat privat i næsten 2 måneder. Familien lovede at lave en kontrakt til mig, men har nu ændret mening. Jeg har således ingen bevis på at jeg har arbejdet for dem. Min løn har været så lav at arbejdsgiveren ikke skulle trække skat af den. Jeg skal selv opgive til skatteverket hvad jeg har tjent, men det kan jeg først sidst på af året - så vidt jeg ved. Nu prøver jeg at få familien til at lave 2 lønsedler, og håber så at det er nok når vi skal tilbage til Danmark. Jeg har et andet job også, men det varer kun en måned. Så hvis nogen arbejder privat, så sørg for at få skrevet kontrakten når I starter. Øv - jeg er så naiv. Tror på hvad folk siger. Nu skal jeg finde et nyt job og starte forfra.

Med venlig hilsen
Monies

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 29.04.2008 16:00:24

Hvis man gerne vil udnytte EU-reglerne til at flytte tilbage til Danmark, så er det nok en god idè at finde et job i en "rigtig" virksomhed i det EU-land, hvortil man flytter for at arbejde i et par måneder, så der ikke er problemer med lønsedler eller andet.

Og det må da vel også være muligt som dansker at blive ansat som postbud, rengøringshjælp eller lagerarbejder i Sverige? Så høj arbejdsløshed har de vel heller ikke, og svenskerne gider vel heller ikke den slags fysisk hårde lavtlønsjob?

Hvis jeg havde planer af denne art, så ville jeg starte med at tage en runde til de svenske postkontorer og bede om at tale med postmesteren. Ser man pæn og ordentlig ud, har man altid kunnet skaffe sig et job i Danmark på den måde - også dengang vi havde 10% arbejdsløshed.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 01.05.2008 21:00:20

Hej Monies.
Er ked af det paa dine vegne, ved at det betyder meget for dig at kunne vende tilbage til dk og at du har kæmpet meget for det, haaber tingene ordner sig saa du kan komme hjem til Dk.
Hilsen Jerry

monies

Indlæg af monies » 02.05.2008 05:31:37

Hej Jerry
Tak for opbakningen. Det var lige ved at ta pippet fra mig da jeg fandt ud af at min arbejdsgiver løb fra vores aftale. Jeg vil jo gerne tilbage til Danmark og starte uddannelse. Jeg har heldigvis fået andet arbejde og har fået en kontrakt med det samme. Jeg synes bare lige jeg ville advare, hvis nogen har tænkt sig at arbejde privat.

Mvh Monies

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 02.05.2008 07:09:56

Hej Monies.
Det er da ogsaa godt at du deler ud af dine erfaringer saa andre som du selv siger ikk ryger ind i samme problem. Hvor er det godt at du allerede har faaet nyt job. Hvor har du faaet job henne?

monies

Indlæg af monies » 02.05.2008 15:32:41

Det er igen et job hos private. Passer hus, børn og hund. Men denne gang er kontrakten skrevet inden jeg begynder, så alt er i orden. Jeg søger også arbejde andre steder. Der skal nok komme noget når turisttiden begynder. Jeg har været fristet til at ta tilbage til Danmark efter kun 2 måneders arbejde, men jeg tør ikke. Det MÅ bare ikke gå galt. I Kommisionens papirer står der intet om hvor lang tid man skal arbejde i et andet EU-land, og der står heller ikke hvad man skal tjene. Blot skal man have mindst 10 timers arbejde om ugen. Det er en ulden affære - uden helt klare regler. Jeg er bange for at få den forkerte sagsbehandler. Men jeg regner da med at de skal komme med en god grund til at gi' afslag, og den kan jeg ikke rigtig finde.

Mvh Monies[/quote]

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 02.05.2008 16:31:35

Hej Monies

Hvorfor finder du dog ikke et "rigtigt" job i Sverige? Butik, rengøring, postbud, hvad som helst. Så er du sikker på, at der ikke bliver nogen diskussion med de danske myndigheder, om du virkelig også har arbejdet i Sverige. Med de private småjobs kunne de jo evt. finde på at påstå, at du bare har fået nogle venner til at gøre dig en tjeneste ved at skrive et par falske lønsedler på nogle få tusinde kroner.

Og I kan vel heller ikke leve af, at du passer hund og hus 10 timer om ugen? Og din mand skal jo have sit opholdskort i Sverige, før I kan flytte tilbage til Danmark, hvilket kan tage lang tid i dag. Og i al den tid fosser pengene ud af bankkontoen.

Det er selvfølgelig helt op til dig, hvad du vælger at gøre, men jeg synes bare, det virker som om, at du gør tingene sværere for dig selv, end de egentlig behøvede at være.

monies

Indlæg af monies » 02.05.2008 17:35:27

For det første har min mand fået opholdskort. For det andet er det ikke så nemt at finde arbejde som du tror. Jeg er 19 år og har ingen uddannelse endnu. Desuden er mit svenske mangelfuldt, så er der et job, og der står en svensker og mig og søger, er det svenskeren der får jobbet. Jeg har ikke rundsave på albuerne - endnu. Men jeg skal nok klare mig. Jeg vil starte med at skrive til en eller anden EU-instans og forhøre mig om privat arbejde. Det kan simpelthed ikke være rigtigt at det ikke tæller som reelt arbejde. Jeg arbejder mere end 10 timer om ugen, og min økonomi fejler ikke noget. Mit eneste ønske er at leve i Danmark med min mand, og så er jeg ligeglad med om det koster penge. Og lige til sidst - tror du virkelig at jeg ville risikere alt ved at fuske med lønsedler eller noget som helst andet. Det ville da være ualmindeligt dumt.

Monies

Naf9
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 02.05.2008 22:08:07

Hej Monies,

Fundiver anklager dig ikke for noget... Men til fundiver vil jeg sige at det virkelig er meget svært at få arbejde i sverige. Selv svenskerne søger jo arbejde uden for landets grænser!

Man er handicappet hvis man ikke taler og skriver svensk, det er jeg sikker på - med mindre man finder en niche. Men det er da fair nok at have prøvet.

BTW min udenlandske mand med uddannelse på positivlisten og tre - godtnok ikke fagligt relevante - jobs bag sig, har netop fået at vide at han ikke kan dele reklamer ud, uden at kunne flydende dansk. Han kunne da fint gå med aviser to år mens han læste i Danmark... Man skal ikke undervurdere den negative effekt det har at kontakte de "forkerte"! :(

Anyway, US kan da bare checke monies historie, de beholder nok deres adresse og tlf. i landsbyen i nogle år fremover. Og så er der jo ingen måde at modbevise at monies rent faktisk har arbejdet der!

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 03.05.2008 10:16:00

Hej Monies

Jeg anklager dig bestemt ikke for noget. Faktisk prøver jeg tværtimod at hjælpe. Hvad jeg mener er, at du er mere sikker på, at sagen går glat igennem i Danmark, hvis du kan fremvise nogle "rigtige" lønsedler fra et moms-registreret firma end noget krims-krams, som er nedskrevet i hånden af en svensk privatperson.

Jeg skal ikke kunne sige, hvor svært eller let det er at finde job i Sverige, men ledigheden derovre er så vidt jeg ved under 5%, så helt umuligt kan det vel heller ikke være.

Sproget kan selvfølgelig være en barriere, og det er også derfor jeg foreslår ting som postjob og rengøringsjob fremfor f.eks. butiksarbejde. Jeg har ikke selv prøvet at arbejde i Sverige, men har svært ved at tro på, at en svensk arbejdsgiver pr. automatik skulle nære dyb modvilje mod at ansætte en dansk-talende medarbejder, når det drejer sig om ting, hvor der ikke er direkte kundekontakt. De fleste svenskere forstår altså trods alt både dansk og engelsk, så man må da være meget bedre stillet, hvis man både taler dansk og engelsk, end hvis man kun taler f.eks. kurdisk eller urdu.

En anden og måske vigtigere barriere kan være, hvis man på forhånd giver udtryk for, at man kun har tænkt sig at blive i jobbet i nogle få måneder, fordi man planlægger at flytte tilbage til Danmark så hurtigt som muligt. Så i Monies situation skal man nok lyve en smule og f.eks. sige, at man er flyttet til Sverige, forbi man har tænkt sig at studere derovre, eller et eller andet i den retning.

I en jobsøgningssituation skal man ikke ubetinget være ærlig men derimod forsøge at sælge sig selv så godt som muligt. Man må ikke lyve om sine kvalifikationer og erfaringer, men ting som hvor længe man har tænkt sig at blive i jobbet bør man absolut lyve om, hvis det at fortælle sandheden vil forhindre en i at få jobbet.

Den bedste måde at få ufaglært arbejde på er normalt ikke ved skriftlige ansøgninger, men derimod ved at møde personligt op og bede om at tale med chefen. Derfor mit forslag om at tage en runde til de svenske postkontorer og bede om at tale med postmesteren. Dette forslag duer dog naturligvis kun, hvis man rent faktisk har fysik til at gå med post, så hvis monies er en meget spinkel lille pige er det måske ikke det rigtige for hende.

I den situation er det måske bedre at se, om man kan finde et job på kontor som "studentermedhjælp" eller lignende. Der findes også en del arbejde her som f.eks. tastearbejde, postsortering o.l., der udmærket kan udføres af en person, som forstår men ikke taler svensk. Og gad da vist, om ikke det skulle være muligt at finde en virksomhed, som synes det kunne være hyggeligt at have en sød ung dansk pige ansat som piccoline e.l.

Hvis jeg var i Monies sko, ville jeg tage noget pænt tøj på og så tage en runde til nogle af de mindre og mellemstore virksomheder i Malmø og simpelthen gå ind i receptionen og sige "hej her er jeg, kan I bruge mig til èt eller andet". Måske får du de første 10 steder at vide, at du er velkommen til at sende en skriftlig ansøgning, men det kan da være, at der er bid på sted nummer 11.

Hvis en virksomhed kan besætte en stilling ved at snakke med en enkelt ansøger fremfor at slå stillingen op, så medfører det en betydelig økonomisk besparelse. Og derfor vil virksomheden i den situation ofte være villig til at ansætte den person, som er fremme i skoene og tilbyder sig, fremfor at bruge oceaner af tid og penge på at finde den "bedste" kandidat til et måske ret så rutinepræget arbejde.

Who intet vover, intet vinder.......

monies

Indlæg af monies » 03.05.2008 12:22:03

Hej Fundiver198
Jeg er godt nok ikke lille og spinkel, så et postjob kunne jeg godt klare :)
Jeg har rendt mange firmaer på dørene og spurgt om job. Måske er jeg ikke så god til at sælge mig selv - er lidt stille i det. Men jeg er heller ikke selvudslettende. Jeg siger tak for de gode råd. Der er nogle ting i det du skriver jeg ikke har tænkt over, og det vil jeg da helt sikkert prøve. Jeg ved jo også godt at det bedste er at arbejde for et firma, og jeg har virkelig prøvet. Ikke bare i min egen lille by, men også i Motala. Selv avisjob har jeg søgt. Jeg tar en runde til. Måske bliver et firma så træt af mit renderi at de giver mig et job. Jeg har også tænkt på "arbejd hjemmefra"-arbejde. Det kunne jeg jo prøve hvis alt andet ikke lykkes. Men jeg ved ikke om jeg kan få papirer på sådan et job. Det kunne jeg selvfølgelig undersøge. Men i første omgang må jeg på job-jagt igen.

Mvh Monies

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 03.05.2008 12:51:52

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din (fornyede) jobjagt. En mulighed, som jeg ikke nævnte, men som bestemt kunne være relevant for dig, er at kontakte diverse vikarbureauer i Sverige.

Jeg kender ikke til forholdene i Sverige, men i Danmark er vikarbureauerne ofte en genvej til det ufaglærte arbejdsmarked. Og her er der desuden den fordel, at virksomheden ikke (nødvendigvis) leder efter en fast medarbejder, så her er det helt legitimt at sige, at man kun er interesseret i en midlertidig stilling.

Søg evt. på www.google.se for at finde en liste over vikarbureauer i Sverige. Nogle af de store som Manpower, Adecco m.fl. har givetvis afdelinger i Sverige, men der er sikkert mange flere end dem, og jo flere steder du henvender dig, jo større er chancen for at få noget.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 03.05.2008 12:59:14

P.S. Nu skriver du, at du har prøvet "ikke bare i din egen lille by men også i Motola". Hvis du bor i en meget lille by, så er det måske her, problemet ligger. Ligger der en bare lidt større by i nærheden af, hvor du bor, så er det nok der, du skal søge, også selvom du så får noget transporttid til og fra arbejde. Bor du totalt ude på bøhlandet, ja så skal du nok starte med at finde et andet sted at bo, hvor der er adgang til et bare lidt større arbejdsmarked.

chris

Indlæg af chris » 03.05.2008 15:42:43

bare for at bakke op.

så siger jeg det bildt det er pisse hammerne svært at finde job i sverige og inu svære når man ikke har nogen uddannelse og meget meget svære når man er udlændning og enu svære hvis man ikke snakker og skriver svensk. jeg ved at det er godt ment fra dem der kommer med gode forslag om posthuse og den slags, men vi er desværre ikke i danmark. min mand søger hele tiden stopper folk på gaden i bussen ringer rundt og jeg føler at han gøre alt hvad han kan selv på arbejdsformidlingen er de ret imponeret over hans indsats. men hvem gider også bare gå rundt der hjemme og kukkelure og ikke bidrage til økonomien? så tror mig alle her i sverige gøre alt hvad der står i deres magt selvfølig kan der være ting man har overset eller noget man ikke har tænkt på så kom endelig med forslag, men det er bare ikke så nemt. håber at der sker noget når de er færdig med alt det byggeri de er igang med. her i malmø. det må da give nogle jobs.

held og lykke til jer alle der søger job

Christina Bonita

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 03.05.2008 21:17:25

Hej Christina

Efter min mening hjælper det ikke rigtig monies eller andre i hendes situation at få at vide, at "det er også meget svært at finde job i Sverige". Hvis man har den indstilling til èt eller andet, at "det er også meget svært", så bliver det nemlig næsten automatisk umuligt.

Det er klart, at ting som alder, erfaring eller sprog kan udgøre en reel barriere for at finde job. Men som jobsøgende er man altid nødt til at se disse ting som en udfordring, der kan og skal besejres, og ikke som en uoverstigelig forhindring. For man kan jo alligevel ikke ændre på dem, og man SKAL jo finde et job. Monies SKAL f.eks. finde èt eller andet job i Sverige for at kunne fuldføre sin plan om at vende tilbage til Danmark med sin mand efter EU-reglerne.

Nu kender jeg jo slet ikke din mands uddannelsesmæssige baggrund, personlighed m.m. Men hvis han forgæves har søgt et stort antal stillinger, så vil jeg anbefale, at han forsøger at få noget professionel hjælp til sin jobsøgning. Enten i form af et jobsøgningskursus eller i form af en personlig coach.

Kan han ikke få dette betalt af sin A-kasse eller af kommunen, så prøv om I ikke kan finde penge til det i jeres eget budget. De penge kommer hurtigt ind igen, når/hvis han kommer hurtigere i arbejde p.g.a. den rådgivning og hjælp, han får.

At gennemføre en effektiv jobsøgning er desværre ikke så let, som man måske umiddelbart skulle tro. Grundlæggende skal man se det at søge job på samme måde som at være sælger. Og for at være en god sælger skal man både vide noget om det produkt, som man sælger, og om salgsteknik.

Som jobsøgende skal man derfor både kende sine egne kvaliteter (og begrænsninger) og man skal også vide, hvordan man får overbevist andre om, at man netop er den person, som de står og mangler. Man skal med andre ord uddanne sig til at være en god jobsøger, fuldstændig som man skal uddanne sig til så mange andre ting her i livet.

En god sælger overvejer desuden, hvem der kunne tænkes at være interesseret i hans produkt, således at han kan målrette sin salgsindsats imod netop denne gruppe. Er det kondomer, man sælger, er det f.eks. mere hensigtsmæssigt at uddele gratis vareprøver på et gymnasium end på et plejehjem.

På tilsvarende måde skal man som jobsøgende også tænke over, hvilke former for virksomheder, som især kunne tænkes at være interesseret i de kvalifikationer og personlige egenskaber, som man kan tilbyde, fremfor blot bevistløst at søge til højre og venstre.

Èn virkelig god, gennemarbejdet og målrettet ansøgning giver større chance for at få job end 10-20 middelmådige og tilfældige ansøgninger. Og samtidig undgås den nederlagsfølelse, der uundgåeligt følger af at få 10-20 afslag.

Besvar