Hej,
Jeg er for nylig blevet lykkeligt gift med en marokkansk kvinde. Jeg er selv dansk statsborger og vi er bosiddende i Danmark. Vi har for nylig ansøgt om 3 mdr. visum til Danmark til min kones søster men ansøgningen blev afvist, med begrundelsen om at søsteren ikke havde tilknytningsforhold til Marokko, er ikke gift og har ikke fast arbejde. Og at man derfor ser risiko for at søsteren vil omgås Schengen reglerne.
Mit spørgsmål er om disse regler er gældende uanset vores tilknytning til Danmark?. Jeg mener, vi er gift på nu 3 år, har fået et barn, men det er naturligt at min kone savner sin familie hos sig i ferie perioder men er helt afskåret fra denne mulighed.
Vi hører så fra en anden marokkansk/dansk statsborger i Danmark at hun fik sin fætter fra marokko på besøg til Danmark på visum og han har ikke fast arbejde eller familie i hjemlandet.
Er der nogle her i forum der har nogle gode ideer til hvordan man kan finde en løsning på dette / hvad man kan gøre?
På forhånd mange tak
Visum til familie fra Marokko
-
fundiver199
Re: Visum til familie fra Marokko
Ved besøg fra lande i immigrationslandegruppen hos andre end ægtefæller, forældre eller børn, kigges der på ansøgerens ”tilbagevendelsesforudsætninger”. Og hvis de vurderes at være svage, gives der afslag. Det spiller i den forbindelse ingen rolle, hvor stærk tilknytning værten har til Danmark, idet man har vurderet, at man godt kan leve et fornuftigt liv uden at få besøg af andre end sin ægtefælle, sine børn og sine forældre i Danmark.
Og der er umiddelbart ikke noget, I kan gøre, andet end at søsteren kan forsøge at styrke sine tilbagevendelsesforudsætninger ved f.eks. at finde et fast arbejde i hjemlandet, og så søge visum igen om nogle år. Og indtil da må I nøjes med at se søsteren andre steder end i Schengen f.eks. i Marokko. Som man siger: Hvis Mohammed ikke kan komme til Bjerget, må Bjerget komme til Mohammed.
Om visumreglerne er hensigtsmæssige og rimelige kan man jo mene meget om. Men alt tyder på, at Udlændingestyrelsen har fuldt dem i dette tilfælde og skønnet inden for de rammer, de nu engang er blevet tildelt kompetence til at gøre. Og at andre så har fået visum, selvom deres tilbagevendelsesforudsætninger måske heller ikke var så stærke, det er da bare godt for dem. I havde jo ikke fået det bedre af, at de også havde fået afslag.
Endelig kan det jo være, at der i den sag var nogle andre forhold, der gjorde sig gældende. Som f.eks. at den pågældende tidligere havde været i Schengen uden problemer. Det er nemlig noget, der også vægtes meget tungt i vurderingen af en visumansøgning. Har man en gang vist, at man kan finde ud af at rejse hjem til tiden, er der nok ikke så stor risiko for, at man vælger at blive illegal indvandrer næste gang.
Og der er umiddelbart ikke noget, I kan gøre, andet end at søsteren kan forsøge at styrke sine tilbagevendelsesforudsætninger ved f.eks. at finde et fast arbejde i hjemlandet, og så søge visum igen om nogle år. Og indtil da må I nøjes med at se søsteren andre steder end i Schengen f.eks. i Marokko. Som man siger: Hvis Mohammed ikke kan komme til Bjerget, må Bjerget komme til Mohammed.
Om visumreglerne er hensigtsmæssige og rimelige kan man jo mene meget om. Men alt tyder på, at Udlændingestyrelsen har fuldt dem i dette tilfælde og skønnet inden for de rammer, de nu engang er blevet tildelt kompetence til at gøre. Og at andre så har fået visum, selvom deres tilbagevendelsesforudsætninger måske heller ikke var så stærke, det er da bare godt for dem. I havde jo ikke fået det bedre af, at de også havde fået afslag.
Endelig kan det jo være, at der i den sag var nogle andre forhold, der gjorde sig gældende. Som f.eks. at den pågældende tidligere havde været i Schengen uden problemer. Det er nemlig noget, der også vægtes meget tungt i vurderingen af en visumansøgning. Har man en gang vist, at man kan finde ud af at rejse hjem til tiden, er der nok ikke så stor risiko for, at man vælger at blive illegal indvandrer næste gang.
Hej,
Mange tak for svaret.
Mange tak for svaret.
Nu ligger mit næste spørgsmål måske lidt uden for forums grænser, i så fald må du lige sige det. Vil der være mulighed for at søge en aupair ordning for min kones søster til ophold i Danmark?
-
fundiver199
Ja hvis hun opfylder kravene, så er det da klart en mulighed. Hun skal være under 30 år, ugift og barnløs, og hun skal have gennemført, hvad der svarer til mindst 9 års skolegang. Og så kan man selvfølgelig ikke være au-pair hos nogen, man er i familie med. Men alle kravene er beskrevet på Nyidanmark, så start dog med at læse der