Ophold efter nationale svenske regler contra EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver198

Ophold efter nationale svenske regler contra EU-regler

Indlæg af fundiver198 » 12.04.2008 13:15:06

Hej!

Jeg overvejer at bosætte mig i Sverige med min udenlandske kæreste. Vi vil sandsynligvis gifte os forinden og har i øvrigt en datter på 3 år sammen.

Jeg ville blive meget taknemmelig, hvis nogen kunne poste lidt information om, hvordan man er stillet, hvis man søger efter de nationale svenske regler kontra EU-reglerne. Evt. bare i form af nogle relevante links. Altså hvilke rettigheder opnår man, hvilke krav skal man opfylde, hvornår kan den udenlandske part få en permanent opholdstilladelse, hvornår kan begge parter evt. få svensk statsborgerskab etc.

Jeg kan forstå på andre indlæg, at de svenske myndigheders sagsbehandlingstid efterhånden er lige så lang som de danskes, d.v.s. op til ½ år, selv hvis man søger efter EU-reglerne. Er det korrekt opfattet? Hvis ja, må den udenlandske part så opholde sig i Sverige, medens ansøgningen behandles? Som man jo må i Danmark, hvis ansøgningen indgives, medens den udenlandske part er i landet på et Schengen-visum.

Mvh. Lars

chris

Indlæg af chris » 12.04.2008 14:05:20

på eu hedder det som sagdt klar jer selv. det skal I bevise med 3 lønseddeler og at i har en bolig at du har svensk person nr vi skulle også vise at vi betalte el, forsikring, tv, og mit pendlerkort.
man kan få hjælp til at søge job ved arbejdsformidling for indvrandre. man kan få gratis svensk undervisning på SFI og arbejdetilladelse i sverige.
efter 2 år kan man modtage csn som er det samme som dansk su til godkendte uddannelser bare et noget mindre beløb.
efter 5 år kan man få permenent opholdstilladelse og derefter søge om statborgerskab så man har de samme rettigheder som en nordisk borger har.

med de nationale er det det samme som ved EU regler + at man kan få økonomisk hjælp hvis man ikke har job så fremt ens ægtefælle ikke tjener en masse penge. hvad jeg har forstået kan man også få lidt mere hjælp på arbejdsformidlingen. man kan få permenent opholdstilladelse efter 2år.

jeg har hørt at man også kan få barsel og det gælder for begge regler men ikke noget jeg har kendskab til inu.

man plejer at sige at det går hurtigere med EU reglerne og man kan søge fra Sverige af og opholde sig i sverige mens man venter. hvor man normalt med de nationale regler skal søge fra sit hjemland og venter der på svar og skal evt. til et møde hvor man skal forhøres om der er tale om ægte kærlighed.

det var det jeg lige kunne bidrage med. men tjek det altid med migrationverket da der hele tiden sker smø ændringer det som jeg har været igennem er måske forældet. for da jeg søgte fik jeg også en masse infos fra folk som havde søgt 1 eller længer tid tilbage og der hvad der sket ændringer.

Christina

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 12.04.2008 18:56:46

Hej Christina

Tak for svarene. I Danmark hedder det sig jo også, at man "skal søge fra sit hjemland". Men i praksis kan man også søge, når man er i Europa på et Schengenvisum, og i så fald kan den udenlandske part opholde sig i Europa, medens ansøgningen behandles. Man bør derfor, som ÆUG har anbefalet flere gange, ignorere de tomme floskler og søge fra Danmark. Dog forudsætter dette, at der ikke er stillet bankgaranti i.f.m. Schengenvisum, idet denne i så fald bliver inddraget. Er man blevet gift i udlandet eller under et tidligere ophold i Danmark, så kan der ikke stilles krav om bankgaranti, og at søge familiesammenføring i Danmark er i den situation klart det bedste valg, idet man da undgå op til ½ års ufrivillig adskillelse.

Mon det ikke forholder sig på samme måde i Sverige, hvis man søger efter de nationale svenske regler? Det lyder mærkeligt, om Sverige ligefrem nægter at tage imod en ansøgning, bare fordi parret p.t. opholder sig i Schengenområdet sammen. Men det må jeg selvfølgelig undersøge på Migrationsværket, hvis det bliver aktuelt.

At kunne få permanent opholdstilladelse efter 2 år frem for 5 må siges at være en meget betragtelig fordel. Det er noget, jeg selv vil lægge meget stor vægt på, da jeg ikke har lyst til, at min kone og datter bliver tvangsudvist, såfremt jeg afgår ved døden. Og det gør de i hvert fald i Danmark, hvis den udenlandske part ikke har opnået en permanent opholdstilladelse endnu. Hvilket man i Danmark tidligst kan efter 7 år.

Det er således "frivilligt" og ikke p.g.a 24-års regel eller andet, at jeg overvejer at flytte til Sverige. Men den generelt meget bedre behandling af udlændinge i Sverige er naturligvis et væsentligt argument i den forbindelse.

Et supplerende spørgsmål er i øvrigt, om udlændinge på den ene eller anden form for opholdstilladelse må arbejde i Danmark (d.v.s. uden for Sverige)? Altså henholdsvis en udlænding på "EU"-opholdstilladelse og en udlænding, som har fået opholdstilladelse efter de svenske regler?

Annette

Indlæg af Annette » 13.04.2008 07:06:02

Hej

Der er faktisk mulighed for at opnå PUT allerede ved første ansøgning om ophold via de svenske regler. De vurdere opholdstilladelsens længde udfra Jeres historie og forhold. PUT er f.eks. givet til par der har været gift 2 år, ingen børn og været sammen i 4 år. Der findes ingen retningslinier for hvornår der gives 2 år og hvornår der gives PUT, det er sagsbehandleren der bestemmer det.

Den udenlandske ægtefælle kan opnå svensk statsborgerskab efter 5 år i SE. Hvis du bliver svensk efter 2 års ophold i SE (i kraft af dit danske statsborgerskab), kan han blive svensk statsborger 2 år efter dig.

Når man har ophold i Sverige (uanset længden på tilladelsen) har man kun mulighed for at bo og arbejde i SE. Det er ikke tilladt at arbejde i Danmark, med mindre man kan leve op til positiv listen eller jobkort ordningen i DK.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 13.04.2008 08:39:01

Ok. Takker for svaret. Svenske statsborgere må jo ligesom danske arbejde i hele EU, så efter 5 (4) års ophold kan det altså lade sig gøre.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 01.05.2008 17:36:50

Kom lige til at tænke på et par ting, da jeg læste jeres post:

Kan man søge om ophold via de nationale regler fra et EU-land? Og i givet fald hvilke?

Kan man arbejde i DK når PUT er opnået? Med andre ord kan man arbejde i DK efter kun to år hvis man er i sverige efter de nationale regler?

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 01.05.2008 18:03:32

Man kan naturligvis altid søge om FS efter de nationale regler i det EU-land, hvor man bor, altså i dette tilfælde Sverige, hvis man allerede ER flyttet til Sverige. Bor man stadig i Danmark skal man lige så naturligt søge efter de nationale danske regler.

I virkeligheden ville ansøgning efter de nationale regler i grunden være den mest korrekte procedure, når en ikke-EU borger flytter til EU, idet EU-reglerne jo er tiltænkt par, som flytter fra det ene EU-land til det andet, og ikke par, der bliver nægtet FS p.g.a. afvigende nationale regler som de danske.

Danmark er da også begyndt at tolke reglerne sådan nu, at man kun kan søge ophold efter EU-reglerne, hvis parret i forvejen har boet sammen og haft lovligt ophold i et andet EU-land. Om andre EU-lande senere vil følge efter og tolke på samme måde er endnu uvist. Og det er også uvist, om den danske tolkning egentlig er i overensstemmelse med reglerne.

Jeg skal ikke kunne sige, om dette er tilfældet eller ej, men ud fra almindelig sund fornuft mener jeg faktisk, at den danske tolkning giver god mening. EU-reglerne er således lavet for at sikre arbejdskraftens fri bevægelighed mellem de enkelte EU-lande. Og hvis en person i forvejen ikke har OT til sin ægtefælle, så kan man jo ikke sige, at det hindrer hendes bevægelighed, at hun heller ikke automatisk har det, blot fordi hun flytter til et andet EU-land.

Man kan også sige det sådan, at der jo ikke er nogen saglig grund til - eller nogen rimelighed i - at vi som danskere har flere muligheder for at opnå FS i Sverige end svenske statsborgere har.

Hvad angår det med at arbejde i et andet land end det, hvor man har opholdstilladelse, vil jeg overlade det til andre at svare. Mit umiddelbare bud er dog, at det må man ikke, med mindre man er EU-statsborger. Altså i dette tilfælde svensk statsborger.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.05.2008 07:59:10

Nej, man kan ikke arbejde i Danmark med svensk PUT - man skal være EU-/nordisk statsborger for uden videre at kunne arbejde i Danmark, dvs. som bosat i Sverige skal du først blive svensk statsborger for at kunne arbejde (og evt. flytte til Danmark).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.05.2008 10:14:39

I øvrigt en vigtig pointe - Man kan IKKE søge efter de nationale regler, mens en ikke-EU/EØS-borger opholder sig i Sverige. Ansøgningen SKAL indgives i ansøgerens hjemland eller der, hvor man har en opholdstilladelse og bor til daglig.

Forsøger man at indgive ansøgning efter de nationale regler, mens man opholder sig i Sverige, afvises ansøgningen og man bliver sendt på det første og bedste fly hjem, en såkaldt afvisning fra Sverige. De er meget strikse på dette punkt!

Eneste undtagelse er ved alvorlig sygdom eller andre særlige omstændigheder, som gør, at man ikke har mulighed for at vende hjem og søge derfra.

En positiv ting er dog også, at ved de nationale svenske regler, vil I kunne opnå PUT (permanent opholdstilladelse) allerede ved første ansøgning, når I, som du skriver, kan dokumentere at I allerede har haft et langvarigt samliv

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 02.05.2008 10:34:34

Ja der er både plusser og minusser ved at søge efter de to forskellige regelsæt i Sverige.

Fordelen ved at bruge EU-reglerne er, at det som regel går hurtigere, og at ansøgeren må opholde sig i Sverige, medens sagen behandles. Fordelen ved at bruge de nationale svenske regler er til gengæld, at man får flere rettigheder end efter EU-reglerne.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 04.05.2008 00:17:55

Tak for svarene,

Skaanebo: Hvilke fordele er der ved at få en PUT (permanent opholdstilladelse) frem for en 5 årig som bliver til PUT ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.05.2008 06:49:48

Med PUT er du sikret på samme måde som alle andre borgere i Sverige og er altå ikke underlagt de begrænsninger, som findes i EU-reglerne.

Det betyder også, at du kan gøre brug af det sociale sikkerhedsnet i Sverige, om nødvendigt.

Med PUT kan du blive boende i Sverige, også selv om kærlighedsforholdet siden opløses.

Med PUT er du berettiget til studiestøtte fra CSN ved studier.

Med PUT har du kort sagt samme sociale rettigheder som en indfødt svensker.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 04.05.2008 10:00:18

Vil blot tilføje, at ved midlertidig opholdstilladelse vil man normalt også blive udvist, såfremt ens ægtefælle afgår ved døden. Dette er mildest talt noget af en bet, især hvis der også er børn i forholdet, og især hvis disse børn er i gang med deres skolegang.

Hvis man gerne vil sikre sin ægtefælle og evt. børn, at de selv kan bestemme over deres liv, hvis man går bort for tidligt, er det derfor ret vigtigt, at ægtefællen opnår en PUT så hurtigt som muligt. Og den bedste måde at sikre det er altså at søge FS i Sverige efter de nationale svenske regler.

Suverænt dårligst stillet er man - ikke overraskende - hvis man bor i Danmark, idet man her som hovedregel tidligst kan få PUT efter 7 år. Og selv efter 7 år stilles der en mængde krav, herunder at man skal have haft fuldtidsarbejde i en længere periode. Hvis man f.eks. arbejder på deltid kan man således aldrig opnå PUT i Danmark og vil derfor blive udvist ved ægtefællens død. Også selvom man f.eks. har boet 14 år i Danmark og har børn på 10-12 år, som går i dansk skole og har levet hele deres liv i Danmark.

Man kan selvfølgelig i den situation håbe på, at de danske myndigheder vil udvise konduite og tage menneskelige hensyn. Men i så fald kan man nok lige så godt tro på julemanden eller den afskyelige snemand, i hvert fald så længe den nuværende regering sidder ved magten.

monies

ang. eu-borgers død

Indlæg af monies » 04.05.2008 10:36:40

Hej
Jeg har i EU's direktiver fundet denne tekst:
Familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, mister ikke deres ret til ophold, hvis den unionsborger, de er knyttet til, afgår ved døden, for så vidt de har haft ophold i værtsmedlemsstaten som familiemedlem i mindst et år inden unionsborgerens død. Før de pågældende personer opnår ret til tidsubegrænset ophold, er deres ret til ophold betinget af, at de kan godtgøre, at de er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende, eller at de råder over tilstrækkelige midler til sig selv og deres familiemedlemmer, således at deres ophold ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system.
Det lyder ikke som om det nødvendigvis skal være fuldtidsarbejde, blot skal man kunne klare sig selv.

Mvh Monies

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 04.05.2008 17:27:24

Hej monies

Det lyder, som om man er sikret efter 12 måneders ophold i Sverige eller et andet EU-land, og det må da siges at være vældig positivt. Problemet er så bare, at Danmark står udenfor EU´s fælles regler om asyl og familiesammenføring, så det pågældende direktiv gælder slet ikke i Danmark. Det er også derfor, at Danmark har kunnet indføre 24-års regel og tilknytningskrav.

Men andre ord er der altså med denne regel ekstra grund til at bosætte sig alle andre steder i EU end netop i Danmark, hvis man gerne vil sikre sin ægtefælle og sine børn - også selvom man ikke opnår en PUT med det samme.

Besvar