Individuelt orienteringsbrev

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

H_Larsen

Individuelt orienteringsbrev

Indlæg af H_Larsen » 14.08.2012 12:28:44

Nyidanmark skriver følgende på deres hjemmeside

Fra 1. januar 2012 vil alle ansøgere modtage et individuelt orienteringsbrev om det forventede servicemål inden for 30 dage efter modtagelsen af ansøgningen. Såfremt sagen kan afgøres inden for 30 dage, vil ansøger ikke modtage et individuelt orienteringsbrev. Det kan have indflydelse på servicemålene, om der eventuelt er ekstraordinært mange sager som følge af fx sæsonudsving. Såfremt servicemålet i ekstraordinære tilfælde bliver overskredet med mere end 30 dage, vil ansøger modtage et individuelt orienteringsbrev, hvoraf en ny forventet sagsbehandlingsfrist fremgår.

Som er en følge af ombudsmanden udtalelse nr 2012-3

http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalel ... er/2012-3/

Vi søgte FS den 25. juni og har endnu ikke modtaget et individuelt orienteringsbrev.

Er det normalt?

soreng

Re: Individuelt orienteringsbrev

Indlæg af soreng » 14.08.2012 12:32:16

Ring til us, og ryk for brevet. De har lidt travlt i øjeblikket så helt unormalt er det nok ikke, men når de skriver at de vil sende et brev indenfor 30 dage, så skal de da også gøre det. ;-)

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 14.08.2012 13:18:17

Hej

Jeg har nu ringet til Udlændingestyrelsen.

Den flinke dame, fortalte mig at Udlændingestyrelsen ikke kan overholde nogen som helst servicemål i øjeblikket.

Jeg fik samtidig at vide at der gik mindst 6 uger før man hørte fra Udlændingestyrelsen første gang.

De har samme personale som før 15. maj, og kan slet ikke følge med pga den voldsomme stigning af sager

Elban

Indlæg af Elban » 20.08.2012 23:03:00

Kender frustrationen...
Vi søgte om FS d. 7/6, men har stadig ikke hørt noget....
Jeg har rykket for brevet 2 gange, fik første gang info at det tager 6-8 uger før man for kvitteringsbrev, men 2. gang kunne hun se det er gået nu, så hun skulle skrive en note om at det skulle sendes til os.
Men stadig ikke fået noget og hun kunne intet sige om hvor meget de er bagud eller hvornår man skal forvente høre noget...
Er så træt af at ringe til dem og få svaret: Vi ved ikke noget og ikke noget vi kan gøre...

Må vel bare vente på brevet.... Skriv gerne når i hører noget, så jeg ved om vi bliver glemt :-)

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 21.08.2012 09:50:47

Vi afleverede vores ansøgning om FS den 25. juni.

Vi har endnu ikke modtaget et individuelt orienteringsbrev.

Jeg skrev til US for 1½ uge siden gennem min side på nyidanmark, har intet hørt fra denne henvendelse.

Jeg ringede til US den 14. august fik at vide at der gik minimum 6 uger, (der var gået 7½ uge på dette tidspunkt).

Jeg ringede den 14. august til ombudsmanden, der fortalte mig de var orienteret om problemet og de havde fokus på problemet, men at de kun kunne tage sager op, hvor der var indsendt en klage.

Jeg ringede igen til US i går den 20. august og fik at vide at alle servicemål ikke overholdes og man godt viste at man ikke fik sendt et individuelt orienteringsbrev ud til folk. Jeg spurgte om man kunne klage over at US ikke overholdte ombudsmandens udtalelse 2012-3. Damen i telefonen oplyste mig at jeg kunne klage til justitsministeriet, men så ville man lukke min sag ned i US og sende den til justitsministeriet indtil klagen var afgjort og dette ville bare forsinke min sag yderlig.

Jeg ringede så til ombudsmanden igen, som fortalte mig at dette var klart et brud på retningslinerne og ombudsmanden altid bad ministeriet om at behandler sagerne sideløbende men at man behandlede klager.

Jeg ringede derefter til justitsministeriet’s FS-kontor og de sagde det samme som ombudsmanden og at en klage aldrig ville få negativ indflydelse på min sag.

Det irriterer mig grænseløs at ombudsmandens udtalelse som justitsministeriet bakker op om, ikke følges af US.

”Justitsministeriet – der ved kongelig resolution af 3. oktober 2011 samtidig med nedlæggelsen af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration blev ansvarlig for sagsområdet – afgav i et brev af 18. november 2011 en udtalelse om sagen. Ministeriet tilsluttede sig i brevet min opfattelse i den foreløbige redegørelse om sagen, og samme dag bad ministeriet i et brev Udlændingeservice om at sikre at styrelsen handlede i overensstemmelse med min opfattelse i den foreløbige redegørelse.”

Nu læste jeg dette indlæg i går

viewtopic.php?f=4&t=10292

og kan se at de fik individuelt orienteringsbrev efter 2 måneder.

Nu venter jeg ugen ud og så tro jeg at jeg sender en klage, men jeg er dybt i tvivl

Elban

Indlæg af Elban » 21.08.2012 22:54:00

Jubii.... Måske har det hjulpet at ringe ind flere gange...
Fik i dag vores kvitteringsbrev (kun 2,5 måned efter at vi har ansøgt jo).
Og derudover fik jeg endnu et brev i dag med info at vores ansøgning umiddelbart kan godkendes så snart jeg har stillet bankgarantien...
Så det skal blot fikses så bliver sagen færdigbehandlet :-)
Dejligt de alligevel kan overholde de 3 måneder så.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 25.08.2012 17:13:08

Vi anøgte om ægtefællessammenføring d. 22/5-12. Vi fik vores første brev d. 2/7, hvor de informerede os om, at vi manglede at indsende en kopi af vores originale vielsesattest.
Den fik vi scannet ind med det samme.
Indtil nu har vi stadig ikke modtaget et brev eller lignende.
Jeg har ringet ind 3-4 gange siden, og spurgt til det. Første gang sagde US, at der kunne gå op til 8 uger, før vi fik et brev. På mandag er der gået 8 uger, og vi venter stadig.
Det er frustrerende, men der er vist ikke andet at gøre end at være tålmodig, selvom det kan være svært..

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 30.08.2012 22:49:05

Den 28 august om aften kunne jeg ved at logge mig på "min side" på nyidanmark hjemmeside, se at ansøgningen nu havde 3 bar ud af 4 bar og samtidig se at, vores sag var fuldt oplyst fra den 25. juni.

I dag i posten modtag jeg så 2 breve.

Det første brev var det individuelt orienteringsbrev, som fortalte os at min kone og hendes 2 børn havde fået processuelt ophold og de havde modtaget alle relevante oplysninger og de forventer at sagen er behandlet inden for de maksimalt 3 måneder.

Det andet brev var en anmodning om sikkerhedstillelse, hvori US skriver følgende:
Vi har vurderet, at de under i øvrige uændrede forhold opfylder betingelserne for at få meddelt opholdstilladelse i Danmark, såfremt du stiller økonomiske sikkerhed på kr. 50.000,-

Jeg er jo rigtig glad nu, men det kan undre mig at US ignorere ombudsmanden og justitsministeriet’s klare instruks fra januar af i år om at alle skal have et individuelt orienteringsbrev inden 30 dage og så gå der 66 dage inden vi modtager dette og så har de behandlet sagen.

Det individueltte orienteringsbrev mister ligeledes sit formål, når US skriver det samtidigt med at man har behandlet sagen.

Jeg er godt klar over at US har travlt, men når de selv skriver det på deres hjemmeside og ombudsmanden har været efter US på dette punkt, men de når jo deres servicemål.

Jeg skal samtidig sige at, selvom jeg ventede 6 timer og 20 minutter med kone og 2 børn, var den service vi fik i servicecenteret upåklageligt, flinke mennesker og flot service på trods af de havde haft fuldt hus i mange timer og havde mange timers arbejde forud.

Men de beskeder jeg fik da jeg efterfølgende ringede til US har været under alt kritik, jeg har bla. fået oplyst direkte usandheder og da jeg spurgte ind til disse usandheder, fik jeg at vide jeg var umulig at snakke med.

Men i bund og grund er jeg en glad mand i dag

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.08.2012 09:04:11

Jamen tillykke med det - når enden er god, er alting godt :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Sinem83

Indlæg af Sinem83 » 31.08.2012 12:06:21

Hej H_Larsen

Når jeg går ind på "min side" på nyidanmark hjemmeside, kan jeg også se 3 bar ud af 4 og er fuldt oplyst den 30.04.2012 (vi har søgt efter EU den 01.04.12 og er stadigvæk i Sverige)

Vi fik et orienteringsbrev få en måned siden, at der kommer en afgørelse slutning i september måned. Jeg tænker bare vis det var et afslag havde vi så ikke fået det når vi er nået så lang??

Hvis nu vi får afslag så har vi tænkt os søge efter danske regler gider ikke klage. Vi begge to over 28 år og jeg har arbejde men går på barsel om nogle måneder betyder det noget når jeg skal kunne forsørger ham, jeg skal jo tilbage igen på arbejdet efter barsel??
Tager FS regel også 6 mdr eller kan man være heldig få svar efter 3 mdr?

Hvor langtid tog det for jer H_Larsen?

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 31.08.2012 15:10:56

Vi afleverede vores ansøgning den 25. juni

Elban

Indlæg af Elban » 22.09.2012 19:25:52

Hej.

Vi venter stadig på afgørelsen af min mands ansøgning om familiesammenføring. Det har været en lang og sej kamp og jeg er så træt af ventetiden og svarene man får hos US.
Vi fik første gang afslag på ansøgningen og klagede over det, men endte med at slette klagen og i stedet søge igen i håb om kortere ventetid. Efter 2,5 måned fik vi så orienteringsbrevet at de havde modtaget ansøgningen og vi skulle forvente behandlingstiden på 3 måneder og derfor have svar 15/9-2012.
Samtidig modtog vi svar at sagen på forhånd kunne godkendes hvis vi stillede bankgarantien. Til dette fik vi 3 uger (fra datoen på brevet) det vil sige vi havde 2 uger til kommunen skulle have papirerne fra banken, da der allerede var gået en uge inden vi modtog brevet fra US.
Vi fik selvfølgelig ordnet alt med det samme og alt blev sendt til kommune og herefter til US, men vi har intet hørt. Jeg kontaktede US d. 17/9 som bekræftede at alt var modtaget fra kommunen hvor det er godkendt, dette var modtaget d. 10/9. Men hun kunne ikke sige noget om hvornår sagen ville blive færdigbehandlet, dette ville ske når de have tid og ressourcer til det.
Det lyder helt vanvittigt for mig at vi skal fikse alt inden for 2 uger og skal stresse rundt, men de kan vente så længe de vil med at færdiggøre den? Nu er det så næsten 2 uger siden de har modtaget alle papirer og alt skulle være ok, men der er stadig ikke sket mere...
Jeg er så frustreret da jeg jo ønsker min mand skal komme hjem nu, hvor alt tilsyneladende er i orden.

Hvor længe skal man forvente at vente efter de har modtaget godkendelse på garantien?
Jeg tænker at blive ved med at ringe hver uge og spørge selvom jeg jo nok kun får samme svar at de ikke ved hvor længe vi skal vente, er det dumt?
De burde vel svare inden for 3 måneder eller? Som jo så er overskredet.

Ser frem til at høre fra nogen som kender til det og eventuelt selv ventede på dette og endelig har fået det.

oz2mia

Indlæg af oz2mia » 23.09.2012 13:18:58

Hej Elban

Du er ikke den eneste der oplever dette, en af mine venner sendte garantien ind for en måned siden, og US har bekræftet de har modtaget denne.
Dette skete efter 2 måneders venten, nu er de 3 måneder gået og han har stadigvæk intet hørt.
Han valgte at klage over dette 19 september, dagen efter forsvandt sagen på "min side",
så vi antager at opholdstilladelsen er på vej i post.

Elban

Indlæg af Elban » 23.09.2012 13:26:26

Ja det kan man jo håbe. Men hvis man sender en klage forsvinder sagen så ikke bare??? Jeg mener så er selve ansøgningen vel slettet og i stedet er det klagen som behandles... Sådan forstod jeg det i hvert fald sidst vi klagede over afgørelsen. Man kan ikke have både en klage og en ansøgning i gang samtidigt, derfor droppede vi klagen på forrige afgørelse og ansøgte på ny. Hvis sagen er afsluttet og opholdstilladelsen er på vej skal man jo stadig kunne se den på min side... Jeg tror bare jeg må fortsætte med at ringe og skrive hele tiden og vente selvom det er svært. En klage kan jo tage op til 7 måneder før man går svar :-(

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 23.09.2012 22:01:01

Vores sag forsvandt i fredags fra min side, så jeg forventer at sagen er afsluttet og jeg modtager denne besked fra US en af dagene.

Jeg tro sagen forsvinder fra min side når den er færdigbehandlet, skyldes det at jeg er reference og ikke ansøger og vi kan ikke logge ind min side i min kones navn, da hun ikke kan få nem ID før hun har fået opholdstilladelse.

Jeg har tidligere skrevet dette:
Jeg ringede igen til US i går den 20. august og fik at vide at alle servicemål ikke overholdes og man godt viste at man ikke fik sendt et individuelt orienteringsbrev ud til folk. Jeg spurgte om man kunne klage over at US ikke overholdte ombudsmandens udtalelse 2012-3. Damen i telefonen oplyste mig at jeg kunne klage til justitsministeriet, men så ville man lukke min sag ned i US og sende den til justitsministeriet indtil klagen var afgjort og dette ville bare forsinke min sag yderlig.

Jeg ringede så til ombudsmanden igen, som fortalte mig at dette var klart et brud på retningslinerne og ombudsmanden altid bad ministeriet om at behandler sagerne sideløbende men at man behandlede klager.

Jeg ringede derefter til justitsministeriet’s FS-kontor og de sagde det samme som ombudsmanden og at en klage aldrig ville få negativ indflydelse på min sag.
og JM og folketingets ombudsmand fortalte mig klart og tydeligt at din sag behandles sideløbende med din klage, selvom US oplyste det modsatte.

Jeg har beslutte, at når vi har modtaget opholdstalelsen, vil jeg klage over US telefonservice

og til ELban

Jeg ved at US modtog min sikkerhedstillesle den 12. september og min sag forsvandt den 21 september fra min side. Så jeg tro det er et spørgsmål om dage inden i få jeres opholdstilladelse. Er sagen stadigvæk på "min side" med 3 ud af 4 bar ?

Besvar