Til DK efter 9 aar (med udenlandsk kone)
Til DK efter 9 aar (med udenlandsk kone)
Hejsa,
Alletiders forum, har haft meget glaede af diverse informationer og de hjaelpfulde forister...
Ok, lidt baggrundsinformation om vores situation og derefter nogle spoergsmaal:
Jeg er dansk statsborger men udvandrede i 2003. Jeg bor pt i Colombia hvor jeg i 2007 moedte min nuvaerende kone og flyttede sammen med hende samme aar. Vi blev derefter gift i 2009 og fik barn sammen i 2010. Hun var i DK i 2008 paa Schengen turistvisum.
Jeg er 41 aar og min kone er 43 aar, saa der skulle ikke vaere nogle problemer med mistanke om Proforma aegteskab osv.
Efter mange overvejelser selvom vi begge er glade for Colombia har vi besluttet at det vil vaere bedre for vores soens skyld at han vokser op i Danmark.
Min kone har et godt job her, saa planen er at ansoege her i Colombia, hvorefter jeg vil tage til DK for at finde job og hun bliver her sammen med vores soen indtil ansoegningen er godkendt.
Jeg har hermed lidt praktiske spoergsmaal til familiesammenfoeringen:
1) Jeg var 32 aar da jeg flyttede fra Danmark og havde ikke tidligere boet i udlandet, saa vi behoeves ikke opfylde tilknytningskravet korrekt?
2) Vi blev gift i Colombia, og er ikke sikker paa om jeg har faaet registreret det i DK, men det betyder vel heller ikke noget hvis jeg skal vedlaegge en autoriseret kopi af vores vielsesattest oversat til Dansk/Engelsk?
3) Med autoriseret, menes der saa Apostille eller er det "nok" med at faa den autoriseret hos den lokale notar (som de bruger her) og skal den saa ogsaa en tur omkring det danske konsulat (eller den svenske ambassade som haandterer visum her)
4) Eftersom vi var gift da vores soen blev foedt, har han dansk indfoedsret ikke sandt? Skal det kunne dokumenteres yderligere udover vores vielsesattest og hans foedselsattest? Han er pt ikke blevet registeret hos de danske myndigheder og har ikke vaeret i DK. Han kan ikke faa dansk pas her i Colombia, kun et midlertidigt til at rejse til DK og saa faa et dansk pas der.
5) Er der statistisk set nogle ulemper ved at soege her i Colombia ifht at ansoege i DK med henblik paa godkendelse/afslag?
6) Er det bedre at hun afleverer ansoegningen efter jeg er hjemvendt til DK igen? Pga vores soen vil jeg jo helst ikke rejse til DK for tidligt ifht hvornaar vi forventer godkendelse.
7) Med vores baggrund som beskrevet foroven, hvor store chancer har vi for at den bliver godkendt? Jeg skal jo gerne kunne soege arbejde i DK og kunne overbevise virksomhederne om at vi kommer til DK for at blive (hvilket forudsaetter at hun bliver godkendt).
Andre forslag/kommentarer til vores situation?
Paa forhaand tak!
Garbanzo
Alletiders forum, har haft meget glaede af diverse informationer og de hjaelpfulde forister...
Ok, lidt baggrundsinformation om vores situation og derefter nogle spoergsmaal:
Jeg er dansk statsborger men udvandrede i 2003. Jeg bor pt i Colombia hvor jeg i 2007 moedte min nuvaerende kone og flyttede sammen med hende samme aar. Vi blev derefter gift i 2009 og fik barn sammen i 2010. Hun var i DK i 2008 paa Schengen turistvisum.
Jeg er 41 aar og min kone er 43 aar, saa der skulle ikke vaere nogle problemer med mistanke om Proforma aegteskab osv.
Efter mange overvejelser selvom vi begge er glade for Colombia har vi besluttet at det vil vaere bedre for vores soens skyld at han vokser op i Danmark.
Min kone har et godt job her, saa planen er at ansoege her i Colombia, hvorefter jeg vil tage til DK for at finde job og hun bliver her sammen med vores soen indtil ansoegningen er godkendt.
Jeg har hermed lidt praktiske spoergsmaal til familiesammenfoeringen:
1) Jeg var 32 aar da jeg flyttede fra Danmark og havde ikke tidligere boet i udlandet, saa vi behoeves ikke opfylde tilknytningskravet korrekt?
2) Vi blev gift i Colombia, og er ikke sikker paa om jeg har faaet registreret det i DK, men det betyder vel heller ikke noget hvis jeg skal vedlaegge en autoriseret kopi af vores vielsesattest oversat til Dansk/Engelsk?
3) Med autoriseret, menes der saa Apostille eller er det "nok" med at faa den autoriseret hos den lokale notar (som de bruger her) og skal den saa ogsaa en tur omkring det danske konsulat (eller den svenske ambassade som haandterer visum her)
4) Eftersom vi var gift da vores soen blev foedt, har han dansk indfoedsret ikke sandt? Skal det kunne dokumenteres yderligere udover vores vielsesattest og hans foedselsattest? Han er pt ikke blevet registeret hos de danske myndigheder og har ikke vaeret i DK. Han kan ikke faa dansk pas her i Colombia, kun et midlertidigt til at rejse til DK og saa faa et dansk pas der.
5) Er der statistisk set nogle ulemper ved at soege her i Colombia ifht at ansoege i DK med henblik paa godkendelse/afslag?
6) Er det bedre at hun afleverer ansoegningen efter jeg er hjemvendt til DK igen? Pga vores soen vil jeg jo helst ikke rejse til DK for tidligt ifht hvornaar vi forventer godkendelse.
7) Med vores baggrund som beskrevet foroven, hvor store chancer har vi for at den bliver godkendt? Jeg skal jo gerne kunne soege arbejde i DK og kunne overbevise virksomhederne om at vi kommer til DK for at blive (hvilket forudsaetter at hun bliver godkendt).
Andre forslag/kommentarer til vores situation?
Paa forhaand tak!
Garbanzo
Re: Til DK efter 9 aar (med udenlandsk kone)
1) Ja
2) Nej det betyder ikke noget. Det kan du gøre når du kommer til Danmark.
3) Colombia er et Apostille land, så en Apostille-påtegning fra det Colombianske udenrigsministerium skulle være nok.
4) Ja, han skal registreres når i flytter til Danmark. Men selvfølglig kan han få et dansk pas fra udlandet af, men det kræver jo at i registrerer ham som dansk statsborger først (hønen og ægget). I kan registrere ham fra en dansk ambassade. Det kan så være at i skal til et naboland for at finde en dansk ambassade.
5) Nej, det er det samme.
6) Det må i egentlig selv om. Det er jo smag og behag. Men ting som boligkrav osv vil selvfølglig være en del lettere at dokumentere for dig når du har etableret dig i Danmark.
7) Der er de krav som er beskrevet på nyidanmark.dk for at kunne få fs. Hvis i lever op til dem så får i det jo tildelt. Men det lyder da umiddelbart ikke til at der skulle være nogle problemer i at få fs.
2) Nej det betyder ikke noget. Det kan du gøre når du kommer til Danmark.
3) Colombia er et Apostille land, så en Apostille-påtegning fra det Colombianske udenrigsministerium skulle være nok.
4) Ja, han skal registreres når i flytter til Danmark. Men selvfølglig kan han få et dansk pas fra udlandet af, men det kræver jo at i registrerer ham som dansk statsborger først (hønen og ægget). I kan registrere ham fra en dansk ambassade. Det kan så være at i skal til et naboland for at finde en dansk ambassade.
5) Nej, det er det samme.
6) Det må i egentlig selv om. Det er jo smag og behag. Men ting som boligkrav osv vil selvfølglig være en del lettere at dokumentere for dig når du har etableret dig i Danmark.
7) Der er de krav som er beskrevet på nyidanmark.dk for at kunne få fs. Hvis i lever op til dem så får i det jo tildelt. Men det lyder da umiddelbart ikke til at der skulle være nogle problemer i at få fs.
-
fundiver199
De krav, I skal opfylde, og som har reel betydning for jer, vil kort beskrevet være følgende:
1) Du skal inden for 6 måneder fra jeres ankomst til Danmark have købt en bolig eller lejet en bolig på tidsubegrænset (eller 3-årig) kontrakt.
2) Du skal stille 50.000 i garanti, som kommunen kan inddrage, hvis din ægtefælle modtager kontanthjælp
3) Senest 9 måneder efter, at hun har fået opholdstilladelse, skal din ægtefælle bestå en "stopprøve" i dansk for at bevare den
4) Ingen af jer må modtage kontanthjælp eller revalidering, før hendes opholdstilladelse er gjort permanent, hvilket tidligst kan ske efter 5 år
Af hensyn til punkt 3) er det nok en god ide, at din kone "tyvstarter" med et privat danskkursus så hurtigt som muligt, da det jo er noget uhensigtsmæssigt, at hun må rejse hjem igen efter 9 måneder og søge om en ny opholdstilladelse, når I har et barn, som er vant til at være sammen med jer begge to. Det bliver lidt svært at forklare, hvorfor mor må rejse, og også et svært valg om barnet så skal følge med hende frem og tilbage eller blive hos dig i Danmark.
1) Du skal inden for 6 måneder fra jeres ankomst til Danmark have købt en bolig eller lejet en bolig på tidsubegrænset (eller 3-årig) kontrakt.
2) Du skal stille 50.000 i garanti, som kommunen kan inddrage, hvis din ægtefælle modtager kontanthjælp
3) Senest 9 måneder efter, at hun har fået opholdstilladelse, skal din ægtefælle bestå en "stopprøve" i dansk for at bevare den
4) Ingen af jer må modtage kontanthjælp eller revalidering, før hendes opholdstilladelse er gjort permanent, hvilket tidligst kan ske efter 5 år
Af hensyn til punkt 3) er det nok en god ide, at din kone "tyvstarter" med et privat danskkursus så hurtigt som muligt, da det jo er noget uhensigtsmæssigt, at hun må rejse hjem igen efter 9 måneder og søge om en ny opholdstilladelse, når I har et barn, som er vant til at være sammen med jer begge to. Det bliver lidt svært at forklare, hvorfor mor må rejse, og også et svært valg om barnet så skal følge med hende frem og tilbage eller blive hos dig i Danmark.
Hej Soreng og Fundiver,
Tusind tak for svarene og de gode raad, det bekraefter ligesom de tanker vi allerede har gjort os. Man bliver lidt paranoid mht saadanne ansoegninger efter flere aar i udlandet, f.eks blev min kone afvist til USA visum foerste gang med en latterlig begrundelse. Man er ikke noedvendigvis vant til at opfyldelse af kravene og en korrekt ansoegning er lig med positivt svar
Dejligt at hoere at det trods alt stadig fungerer saadan i DK.
Soreng, mht til min soen er det vel fint nok at vi faar det midlertidige pas inden han og min kone kommer til DK, andet behoeves vel ikke for at faa ham ind i landet som dansker? Naermeste ambassade er i Brasilia og det er nok ikke realistisk at vi kommer dertil inden.
Mvh
Garbanzo
Tusind tak for svarene og de gode raad, det bekraefter ligesom de tanker vi allerede har gjort os. Man bliver lidt paranoid mht saadanne ansoegninger efter flere aar i udlandet, f.eks blev min kone afvist til USA visum foerste gang med en latterlig begrundelse. Man er ikke noedvendigvis vant til at opfyldelse af kravene og en korrekt ansoegning er lig med positivt svar
Dejligt at hoere at det trods alt stadig fungerer saadan i DK.
Soreng, mht til min soen er det vel fint nok at vi faar det midlertidige pas inden han og min kone kommer til DK, andet behoeves vel ikke for at faa ham ind i landet som dansker? Naermeste ambassade er i Brasilia og det er nok ikke realistisk at vi kommer dertil inden.
Mvh
Garbanzo
jo det skulle han godt kunne komme til landet med. Når han så er registreret i Danmark, tager det jo kun et par uger at få lavet et dansk pas til ham.
Det svar jeg har fået, er at man skal ansøge om familiesammenførsel for barnet også, hvis han endnu ikke har dokumentation for dansk indfødsret.Garbanzo skrev: Soreng, mht til min soen er det vel fint nok at vi faar det midlertidige pas inden han og min kone kommer til DK, andet behoeves vel ikke for at faa ham ind i landet som dansker? Naermeste ambassade er i Brasilia og det er nok ikke realistisk at vi kommer dertil inden.
De skal når de er landet i Danmark, gå til den lokale borgerservice, og få ham registreret som værende den danske statsborger som han er. Han skal selvfølglig ikke søge om familiesammenføring for at få lov til at bo i det land som han er statsborger i.Darkh skrev: Det svar jeg har fået, er at man skal ansøge om familiesammenførsel for barnet også, hvis han endnu ikke har dokumentation for dansk indfødsret.
Hvordan kan han få et midlertidigt dansk pas hvis de ikke kan bevise at han er dansk statsborger?
Svaret er jo at de har al den dokumentation for dansk indfødsret som de behøver.
Hans fødselsattest hvor hans danske far står angivet på og vielsesattest på hans forældre .
Det er da rigeligt dokumentation til at dokumentere at han har danske indfødsret. Det lyder til at du enten er blevet groft misinformeret, eller har misset oplysningen om at der jo selvfølglig er en fødselsattest på barnet, og en vielsesattest på forældrene.
Det må have været missinformation, da jeg direkte spurgte om dåbsattest samt vielsesattest var nok, til at påvise at barnet har dansk indfødsret.
Under alle omstændigheder, så skal barnet enten have et dansk pas, eller visa og være indskrevet i min kones pas, for at vi bliver lukket igennem kontrollen for at forlade Ukraine... her bruger nu vores søns danske pas som et visa.
Under alle omstændigheder, så skal barnet enten have et dansk pas, eller visa og være indskrevet i min kones pas, for at vi bliver lukket igennem kontrollen for at forlade Ukraine... her bruger nu vores søns danske pas som et visa.
Lyder lidt som om at det er tilfældet. Hvis du tænker over det, hvilke andre dokumenter har et barn født i danmark af danske forældre, end dets dåbsattest for at "bevise" at det er dansk? (og nej. Sygesikringsbevis gives til alle med et CPR nummer, og siger derfor intet om at man er dansk)Darkh skrev:Det må have været missinformation, da jeg direkte spurgte om dåbsattest samt vielsesattest var nok, til at påvise at barnet har dansk indfødsret.
Foruden pas, er ens dåbsattest ens "stærkeste" bevis på ens nationalitet.
Indskrivning i pas var noget man brugte i gamle dage, så et barn ikke behøvede sit eget pas.Darkh skrev:Under alle omstændigheder, så skal barnet enten have et dansk pas, eller visa og være indskrevet i min kones pas, for at vi bliver lukket igennem kontrollen for at forlade Ukraine... her bruger nu vores søns danske pas som et visa.
Det er muligt at enkelte lande stadig gør det i praksis, men jeg tror ikke at det er accepteret som gyldigt dokumentation i Schengen, hvorfor barnet (som du også skriver) skal have sit eget pas/visa.
-
dkcolombia
Bemærk at den svenske ambassade nu benytter et visa bureau: http://www.vfsglobal.com/sweden/colombia/English/
Mvh
Mvh
Hej dkcolombia, tak for info men dette visa bureau er nu kun for kort-tids visum, vi skal stadigvaek aflevere ansoegningen om familiesammenfoering paa den svenske ambassade.dkcolombia skrev:Bemærk at den svenske ambassade nu benytter et visa bureau: http://www.vfsglobal.com/sweden/colombia/English/
Mvh
Mvh
Hej,
Jeg kan nævne at vi ikke havde noget problem med at få det første danske pas til vores søn (han blev født i Sri Lanka) gennem det danske konsulat i sri lanka. Det eneste de ville se var dokumentation på forældrerne og en lokal dåbsattest. Mon ikke det virker på samme måde andre steder også?
Det tog kun ca. 2-3 uger før vi havde hans pas i hånden:)
Jeg kan nævne at vi ikke havde noget problem med at få det første danske pas til vores søn (han blev født i Sri Lanka) gennem det danske konsulat i sri lanka. Det eneste de ville se var dokumentation på forældrerne og en lokal dåbsattest. Mon ikke det virker på samme måde andre steder også?
Det tog kun ca. 2-3 uger før vi havde hans pas i hånden:)
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Små børn skal ikke aflevere fingeraftryk, og det kan derfor være forholdsvis let at få lavet pas til dem i udlandet:
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-t ... -og-visum/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
ja, det er nyt siden jeg sidst tjekkede reglerne. Dejligt.mh skrev:Små børn skal ikke aflevere fingeraftryk, og det kan derfor være forholdsvis let at få lavet pas til dem i udlandet:
Tusind tak for info mh,
Mvh/
Garbanzo
Småbørn har ALDRIG skulle afgive fingeraftryk for at få udstedt et dansk pas.Garbanzo skrev: ja, det er nyt siden jeg sidst tjekkede reglerne. Dejligt.
Beslutningen om fingeraftryk blev vedtaget af EU tilbage i 2004, og allerede dengang var børn under 12 år fritaget for at skulle afgive fingeraftryk.
oprindelig havde Frankrig, Portugal og Estland indført grænsen ved 6 år, men EU-parlamentet hævede den til 12 år.
Så hvilke regler er det du har tjekket?