Studere mens man har en klagesag hos JM?
Studere mens man har en klagesag hos JM?
Er der nogen der ved om dette er muligt/lovligt? Altså at begynde at studere (hvis man selv betaler) mens man venter på at justitsministeriet behandler ens klage over us afgørelse?
Det er måske at tage sorgerne lidt på forskud, men jeg vil bare gerne have en back-up plan, siden der er så mange der pt ikke kan få anerkendt deres ret til at flytte tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU land. Min ægtefælle har været så heldig at blive optaget på en videregående international uddannelse i Danmark (vi har desværre ikke kunne finde noget tilsvarende i SE). Vi har desværre ikke rigtig råd til at betale hele uddannelsen men jeg tænkte at vi måske godt kunne betale det første semester eller første år mens vi venter på JM's afgørelse og hvis vi så derefter får anerkendt vores ret burde resten af uddannelsen være gratis..
Det er måske at tage sorgerne lidt på forskud, men jeg vil bare gerne have en back-up plan, siden der er så mange der pt ikke kan få anerkendt deres ret til at flytte tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU land. Min ægtefælle har været så heldig at blive optaget på en videregående international uddannelse i Danmark (vi har desværre ikke kunne finde noget tilsvarende i SE). Vi har desværre ikke rigtig råd til at betale hele uddannelsen men jeg tænkte at vi måske godt kunne betale det første semester eller første år mens vi venter på JM's afgørelse og hvis vi så derefter får anerkendt vores ret burde resten af uddannelsen være gratis..
-
fundiver199
Re: Studere mens man har en klagesag hos JM?
Det er et godt spørgsmål. Men mon ikke det er godt nok for universitetet, hvis man betaler og i øvrigt bor lovligt i Sverige? Det kan jeg ikke se, at nogen kan have noget imod. Hvis man angiver at bo i Danmark, vil jeg derimod forvente, at Universitetet har pligt til at bede om at se en gyldig opholdstilladelse eller måske et dansk CPR-nummer. Så jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre, hvis man er flyttet til Danmark og venter på svar på en ansøgning hos US. Også selvom det er en EU-ansøgning. Men 100% sikker er jeg ikke.
Jeg er ret sikker på det ikke kan lade sig gøre hvis man bliver boende i Sverige, selvom ens ægtefælle har opholdskort i Sverige må de jo ikke arbejde eller studere i et andet EU land?
Jeg har netop talt med styrelsen for fastholdelse og rekruttering. De fortalte at man ikke må have to ansøgninger hos US på samme tid. Altså fx både ansøgning om familiesammenføring og en ansøgning om opholdstilladelse for at studere. Jeg mente at siden man havde fået afslag fra US og klaget til JM, har man vel ikke længere en ansøgning hos US. Medarbejderen talte med nogle kollegaer og de mente ikke det gjorde nogen forskel, hvis min ægtefælle forsøgte at søge studievisum ville det blive et afslag da det stadig tæller som to sager. Dog var de ikke helt sikre og sagde at JM må afgøre hvad der er tilladt mens man venter på at de behandler sagen.
Jeg har netop talt med styrelsen for fastholdelse og rekruttering. De fortalte at man ikke må have to ansøgninger hos US på samme tid. Altså fx både ansøgning om familiesammenføring og en ansøgning om opholdstilladelse for at studere. Jeg mente at siden man havde fået afslag fra US og klaget til JM, har man vel ikke længere en ansøgning hos US. Medarbejderen talte med nogle kollegaer og de mente ikke det gjorde nogen forskel, hvis min ægtefælle forsøgte at søge studievisum ville det blive et afslag da det stadig tæller som to sager. Dog var de ikke helt sikre og sagde at JM må afgøre hvad der er tilladt mens man venter på at de behandler sagen.
-
fundiver199
Hvorfor skulle der være lovgivning, der forbyder personer med lovlig bopæl i Sverige at studere i Danmark, hvis de betaler gebyr herfor? Det lider det danske samfund da ikke nogen skade ved. At de ikke har ret til at studere GRATIS, er så noget helt andet.
Hvad angår at arbejde i Danmark er det en helt anden situation, da det jo handler om konkurrence over for den arbejdskraft, der er her i forvejen, og som måske har svært ved at finde arbejde. Så derfor kan Danmark have en legitim interesse i at forhindre udlændinge med bopæl i Sverige i at arbejde i Danmark som f.eks. rengøringshjælp eller tjener med det resultat, at der skal udbetales dagpenge eller kontanthjælp til flere arbejdsløse danskere.
Så undersøg dog lovgivningen på området, hvis I er interesseret i muligheden. Jeg kender den ikke men kan som sagt ikke se nogen grund til, at man skulle have valgt at "forbyde" det.
Hvad angår at arbejde i Danmark er det en helt anden situation, da det jo handler om konkurrence over for den arbejdskraft, der er her i forvejen, og som måske har svært ved at finde arbejde. Så derfor kan Danmark have en legitim interesse i at forhindre udlændinge med bopæl i Sverige i at arbejde i Danmark som f.eks. rengøringshjælp eller tjener med det resultat, at der skal udbetales dagpenge eller kontanthjælp til flere arbejdsløse danskere.
Så undersøg dog lovgivningen på området, hvis I er interesseret i muligheden. Jeg kender den ikke men kan som sagt ikke se nogen grund til, at man skulle have valgt at "forbyde" det.
Jeg er bange for det ikke kan lade sig gøre da vi heller ikke af de svenske myndigheder kan få anerkendt min ægtefælles ret til at bo her sammen med mig pga af sygesikring. Da jeg er studerende i Danmark har det ikke været muligt at få udstedt hverken E106 eller EU sygesikringsbevis hos min tidligere danske kommune. Vi forsøgte derfor at søge tilbage til Danmark "så hurtigt som muligt", men det ser ud til 4 måneders ophold helt sikkert er lig et afslag. Jeg vil forsøge at sende yderligere dokumentation når vi har boet her i 6 og håbe på det hjælper. Ellers er jeg løbet tør for gode idéer. Vi vil meget gerne bo i Danmark pga. min ægtefælles mulighed for at studere med det samme (dette er ikke muligt i SE), så det er derfor vi ikke forsøger efter de svenske nationale regler.
Det hele ser ret så håbløst ud
Det hele ser ret så håbløst ud
-
fundiver199
Ja så må I nok bare være tålmodige og håbe på, at US godkender jeres ansøgning. På den positive side skulle sagsbehandlingstiderne i EU-kontoret være på vej nedad.