Visum til Tyskland efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mb-mx

Visum til Tyskland efter EU-regler

Indlæg af mb-mx » 11.08.2012 20:35:03

Er blevet gift, og vil gerne flytte til Tyskland med min mand fra Kosovo.
Han opholder sig p.t. dernede.

Jeg vil først og fremmest gerne spørge om, hvordan proceduren med at ansøge om visum foregår. Er det først ham der skal sende en ansøgning fra den Tyske Ambassade dernede, eller skal jeg sende en ansøgning herfra først..

Og hvilke dokumenter og papirer skal der med ansøgningerne, når vi søger efter EU-reglerne.

Jeg har ikke fuldtidsjob (arbejder i Danmark) , så kan muligvis ikke betegnes som person med tilstrækkelige midler ud fra min månedsløn. Jeg har dog en opsparing, og udover det har jeg en forælder der kan forpligte sig til at understøtte mig økonomisk. Men hvordan skal jeg bevise dette. Skal jeg bare have en kopi fra min konto, og skal jeg have min mor/far til at udfylde en formular om at denne kan understøtte mig økonomisk?

fundiver199

Re: Visum til Tyskland efter EU-regler

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2012 21:42:41

Hvis du stadig bor i Danmark, skal din mand søge om visum til Danmark. Og hvis du så flytter til Tyskland, medens det stadig er gyldigt, rejser han bare med dig. Når I er kommet derned, tager I så hen til äusländerbehörde og søger om registreringsbevis til dig og opholdskort til din mand.

Hvis din mand ikke er her, når du flytter til Tyskland, er det Tyskland, der skal udstede et visum til ham. Visum skal altid søges til det land, der er hovedformålet med rejsen. Og det vil i jeres tilfælde sige det land, hvor du bor, når han søger.

I alle schengenlande gælder, at ved familiebesøg skal værten udfylde og sende en invitation, og herefter tager visumansøgeren hen på ambassaden og afleverer et udfyldt ansøgningsskema med diverse bilag. Yderligere vejledning kan man finde på ambassadernes hjemmeside, og det tjener nok ikke noget formål at gå mere i detaljer, før I ved, hvilket land I overhovedet ønsker at søge om visum til.

Mht. at dokumentere tilstrækkelige midler er det for det første ikke sikkert, at det er noget problem, for den laveste sociale ydelse i Tyskland er nok ikke specielt høj. Men ellers skal der givetvis en underskrevet erklæring fra dine forældre til, hvis de skal fungere som "sponsorer" for jer. Og naturligvis også dokumentation for deres evne til at sponsorere.

Men det er ærlig talt nok nemmere at stille den slags detailspørgsmål til de tyske myndigheder, når I engang er kommet så langt.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 11.08.2012 21:54:36

Tusind tak, det hjalp meget..

Jeg regner med at finde lejlighed i Flensborg indenfor kort tid, og så søge visum til Tyskland.. Håber på at behandlingstiden er hurtigere med EU-reglerne, end hvis han søger Schengen-visum i Danmark.
Men foregår det på samme måde med at søge visum, når det er familiesammenføringsvisum, og ikke bare Schengen-visum. Jeg skal stadig først sende en invitation, og derefter skal han sende en ansøgning fra ambassaden?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.08.2012 08:26:56

Proceduren er helt den samme, men I skal sørge for at han udfylder rubrikkerne 34 og 35, så det er klart at han er ægtefælle til en EU-borger.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2012 09:54:02

En ansøgning om schengenvisum til Danmark behandles typisk på 14 dage, så det kan dårligt gå hurtigere. Tyskland har tilsyneladende indført en regel om, at der i en situation som jeres ikke skal søges om schengenvisum men om deres særlige familiesammenføringsvisum, hvor der kræves en masse yderligere dokumentation, og hvor sagsbehandlingstiden derfor må frygtes at være betydeligt længere. Men det vigtigste er selvfølgelig, at visum bliver udstedt.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 12.08.2012 10:45:27

Men når jeg er EU-borger, og det er efter direktiv 2004/38, gælder det så ikke at visummet er gratis og skal hastebehandles ? Eller er det et helt andet visum end familiesammenføringsvisum?

Men det er ikke muligt at han først søger Schengen-visum, kommer til Danmark. Og så vi søger tysk opholdkort herfra? Så det ikke er nødvendigt for ham at rejse tilbage, for at søge fra den tyske ambassade i Kosovo, men i stedet kan søge det fra Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2012 11:25:17

mb-mx skrev:Men når jeg er EU-borger, og det er efter direktiv 2004/38, gælder det så ikke at visummet er gratis og skal hastebehandles ? Eller er det et helt andet visum end familiesammenføringsvisum?
Jo men tyskerne har altså valgt, at man skal udfylde den samme blanket som dem, der vil søge om FS efter deres nationale regler. Og så længe de ikke tager penge fra sagsbehandlingen, kan man næppe sige, at det er åbenlyst ulovligt, med mindre visum nægtes.
mb-mx skrev:Men det er ikke muligt at han først søger Schengen-visum, kommer til Danmark. Og så vi søger tysk opholdkort herfra? Så det ikke er nødvendigt for ham at rejse tilbage, for at søge fra den tyske ambassade i Kosovo, men i stedet kan søge det fra Danmark?
Nej det er ikke muligt. Men han kan indrejse på et schengenvisum udstedt af Danmark, rejse med dig til Tyskland, før det udløber, søge om opholdskort i Tyskland og herefter blive i Tyskland, medens han venter på, at det bliver udstedt. Han skal ikke rejse tilbage til Kosovo og søge om noget som helst på en tysk ambassade, hvis han allerede befinder sig i Tyskland. Og det gælder uanset alt det sludder og vrøvl, som tyske ambassader og andre myndigheder ofte vil forsøge at binde jer på ærmet.

Det skal du bare glemme alt om og i stedet præsentere dem for det, der hedder et "fait accompli" ved at dukke op sammen med din mand på nærmeste udlændingekontor, når du er flyttet til Tyskland, og bede om at få udstedt registreringsbevis og opholdskort.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 12.08.2012 11:57:26

fundiver199 skrev: Nej det er ikke muligt. Men han kan indrejse på et schengenvisum udstedt af Danmark, rejse med dig til Tyskland, før det udløber, søge om opholdskort i Tyskland og herefter blive i Tyskland, medens han venter på, at det bliver udstedt. Han skal ikke rejse tilbage til Kosovo og søge om noget som helst på en tysk ambassade, hvis han allerede befinder sig i Tyskland. Og det gælder uanset alt det sludder og vrøvl, som tyske ambassader og andre myndigheder ofte vil forsøge at binde jer på ærmet.

Det skal du bare glemme alt om og i stedet præsentere dem for det, der hedder et "fait accompli" ved at dukke op sammen med din mand på nærmeste udlændingekontor, når du er flyttet til Tyskland, og bede om at få udstedt registreringsbevis og opholdskort.
Så hvis min situation nu er, at jeg flytter til Tyskland, og registrerer mig der, og han søger visum til Tyskland. Så vil de behandle vores sag som alle andre nationale FS-sager?

Hvis hans Schengen-visum skal udstedes af Danmark, skal han søge på en dansk ambassade, men det er der ikke i Kosovo. Der er en tysk. Så er det muligt at jeg flytter til Tyskland nu, og registrerer mig, og han søger Schengen-visum til Tyskland, og derefter opholdskort?
Senest rettet af mb-mx 12.08.2012 12:19:55, rettet i alt 1 gang.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 12.08.2012 12:06:41

- Det skal siges at jeg vil gerne gøre brug at EU-reglerne om fri bevægelighed, for senere at kunne få ham til Danmark. Vil det så være klogest at søge FS-visum til Tyskland, end Schengen-visum?
Og nu du siger at behandlingstiden er længere.. Hvor lang tid kan der være tale om?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2012 13:23:09

Der kan søges visum til Danmark på den norske ambassade i Kosovo. Se adresseoplysninger mm. i denne liste over repræsentationsaftaler:

http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/ ... %20da.ashx

Der er rigtig mange lande Verden over, hvor Danmark ikke har en ambassade. Men i de fleste er der så indgået en aftale med et anden schengenland, så visumansøgninger kan afleveres på deres ambassade. Og det er der vel også meget fornuft i, at specielt små lande som Danmark og Norge dermed kan spare penge ved ikke at skulle drive hver sin ambassade i alverdens lande.

Det har ingen betydning for din mands rettigheder, hvilket land der har udstedt det visum, han er indrejst i Schengen på. Visum er nødvendigt for, at han kan blive lukket ind gennem grænsekontrollen i Scengen, men har i øvrigt intet at gøre med retten til fri bevægelighed i EU. Så du skal se det som noget fuldstændig lavpraktisk på linie med, at han også skal bruge en flybillet for at komme hertil og have noget tøj, han kan tage på til rejsen.

Hvis han søger visum til Tyskland, bliver I som sagt givetvis bedt om at udfylde den særlige tyske blanket om "familiesammenføringsvisum", men der vil ved behandlingen af ansøgningen blive taget hensyn til, at du er vandrende unionsborger. Så i princippet burde det ikke være noget problem, at I skal udfylde den blanket i stedet for blanketten om schengenvisum. Du bør vælge at se det som et udtryk for tysk bureaukrati og intet andet, og blot gøre, som de beder jer om.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2012 14:08:15

mb-mx skrev:Og nu du siger at behandlingstiden er længere.. Hvor lang tid kan der være tale om?
Det ved jeg ikke. ÆUG´s viden om den slags stammer kun fra medlemmer, der eksempelvis skriver i forum og fortæller om deres erfaringer. Og som du kan se i forum, er der meget få indlæg fra personer, der er flyttet til Tyskland. Vi ved, at der for nogle år tilbage er nogle, der har haft store problemer med tyske ambassader og udlændingekontoret i Flensburg. Men vi ved reelt ikke, hvordan tingene ser ud i dag.

Så jeg synes bare, at din mand skal søge om visum, når det passer ham at rejse hertil. Og så er det din bopæl på det tidspunkt, der afgør, hvilket land han skal søge til. Mere kompliceret end det synes jeg ikke, at der er nogen grund til at gøre det.

Og meld da så endelig tilbage, hvilke erfaringer I gør jer med de tyske myndigheder, så ÆUG og andre medlemmer kan lære af dem. F.eks. er det jo også kun pga. medlemmernes og brugernes tilbagemeldinger, at vi har et overblik over problemerne i Sverige. Og uden et sådant overblik kan vi altså ikke vejlede om, hvilke problemer - om nogle - man kan forvente i forskellige EU-lande, eller hvad de bedste metoder til at undgå dem måtte være.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 12.08.2012 14:20:19

fundiver199 skrev:
Hvis han søger visum til Tyskland, bliver I som sagt givetvis bedt om at udfylde den særlige tyske blanket om "familiesammenføringsvisum", men der vil ved behandlingen af ansøgningen blive taget hensyn til, at du er vandrende unionsborger. Så i princippet burde det ikke være noget problem, at I skal udfylde den blanket i stedet for blanketten om schengenvisum. Du bør vælge at se det som et udtryk for tysk bureaukrati og intet andet, og blot gøre, som de beder jer om.
Så for at forstå dig ret.. Hvis han søger Schengen-visum til Tyskland, så vil de bede os om at søge familiesammenførings-visum i stedet?

- For min situation er lige nu, at jeg skal ned og kigge på lejlighed i Flensborg i morgen, og regnede med at få en så hurtigt som muligt og registrere mig der hurtigst muligt.
Men er det en bedre idé at vente med at flytte derned. Få ham til Danmark først, og så derefter flytte derned sammen?

Eller kan jeg godt søge Schengen-visum fra Tyskland, uden de beder mig om at søge familiesammenførings-visum ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2012 15:37:02

mb-mx skrev:Så for at forstå dig ret.. Hvis han søger Schengen-visum til Tyskland, så vil de bede os om at søge familiesammenførings-visum i stedet?
Ja det tyder de seneste tilbagemeldinger, som ÆUG har fået fra sine medlemmer, på, at de vil.
mb-mx skrev:Men er det en bedre idé at vente med at flytte derned. Få ham til Danmark først, og så derefter flytte derned sammen?
Er det en bedre ide at servere laksemadder til festen, eller skal man hellere servere en rejecocktail? Det er op til dig selv at tage den beslutning ved at veje fordele og ulemper ved de forskellige menuer op mod hinanden.

Folke

familiesammenføring fra thailand via Tyskeland,

Indlæg af Folke » 13.08.2012 14:59:42

Hejsa

Min Thalanske kone og mig har planer om at gifte os på Amphur føst i sep. 2012

Nogen der kender til sammenføring i/via Tyskeland

Mine spørsmål går på
Er det vigtig at have fast adresse i Tyskeland før vi gifter os??
Jeg ejer en ferielejlighed i Danmark. hvor jeg må bo i hele året.
pt har jeg adresse i Danmark, et anden sted end det jeg ejer.
Hun har en søn og han skal selvfølige med

Grunden til at jeg tænker på Tyskeland er at det er billiger at leve og næmmer at komme den vej, og med tiden måske flytte til Danmark, hvis hun/vi ikke falder til der.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2012 15:07:59

Kære Folke

Du kan læse og stille spørsgmål om familiesammenføring efter Eu-reglerne i det forum, der hedder "ophold efter EU-reglerne". Du kan også med fordel læse ÆUGs vejledning om at flytte til Sverige eller et andet EU-land under menupunktet "rådgivning".

Dine spørgsmål har intet med visum at gøre, og derfor vil jeg ikke svare på dem i det forum, der handler om visum. Dette for at holde blot en smule orden på debatterne af hensyn til dem, der prøver at finde brugbar information i tråde, der er startet af andre.

Besvar