Tilbage til DK US
Tilbage til DK US
Hej æug.
Min mand og jeg har søgt om tilbagevenden efter eu loven til dk efter at have boet i sv. Vi indsendte al dokumentation som er krævet og fik yderligere en oversigt over mulige dokumentationskilder. Jeg havde sådan set sendt al med kunne jeg læse mig frem til méd en forhåbning om 3 mdr sagsbehandlingstid
Også igen flere dokumenter.
Så ringer jeg til us for at høre hvor langt de er kommet og får af vide at ansøgningen reelt gælder fra den dag de har modtaget de sidste dokumenter - altså deres 3 mdr servicemål. Så i princippet har jeg spildt 3 mdr fordi jeg ikke var bevidst om dette méd tanken om at det blot var supplering til en ansøgning der reelt gælder fra første gang jeg indsendte al al dokumentationen. Kan dette virkelig passe???
Min mand og jeg har søgt om tilbagevenden efter eu loven til dk efter at have boet i sv. Vi indsendte al dokumentation som er krævet og fik yderligere en oversigt over mulige dokumentationskilder. Jeg havde sådan set sendt al med kunne jeg læse mig frem til méd en forhåbning om 3 mdr sagsbehandlingstid
Også igen flere dokumenter.
Så ringer jeg til us for at høre hvor langt de er kommet og får af vide at ansøgningen reelt gælder fra den dag de har modtaget de sidste dokumenter - altså deres 3 mdr servicemål. Så i princippet har jeg spildt 3 mdr fordi jeg ikke var bevidst om dette méd tanken om at det blot var supplering til en ansøgning der reelt gælder fra første gang jeg indsendte al al dokumentationen. Kan dette virkelig passe???
Senest rettet af BSS 06.11.2012 10:32:07, rettet i alt 1 gang.
Re: Tilbage til DK US
ja .. og måske tager det rigtig mange flere måneder at behandle ansøgningen , for 3 måneder er jo et service mål for ansøgninger på de danske regler og ikke noget der er lovbestemt. Og på eu reglerne er det 6 måneder Men man kan da håbe det går meget hurtigere .... 
-
Panicbutton
Det er vist bare med at gå den på klingen, og kræve at de overholder den først nævnte tidsfrist. Vel at mærke, hvis de ikke har kvitteret for modtagelse af yderligere dokumenter og oplyst jer om en ny tidsfrist.
Jeg ved ikke lige hvor meget arbejdsgangen har ændret sig, med hensyn til at kunne komme i kontakt med sin tildelte sagsbehandler, men hvis I har denne mulighed, så er det da med at benytte sig af den ved enhver given lejlighed, og holde ham/hende i kort snor.
Jeg ved ikke lige hvor meget arbejdsgangen har ændret sig, med hensyn til at kunne komme i kontakt med sin tildelte sagsbehandler, men hvis I har denne mulighed, så er det da med at benytte sig af den ved enhver given lejlighed, og holde ham/hende i kort snor.
-
fundiver199
Sagerne bliver stort set taget i den rækkefølge, de kommer ind. Så jeg tror ærlig talt ikke, at der er så meget andet, man kan gøre, end at vente på, at det bliver ens tur. Der var personalemangel i EU-kontoret tidligere på året, fordi nogle medarbejdere havde sagt op. Og det gav øgede sagsbehandlingstider. Nu er der ansat nye medarbejdere, og de gnaver sig selvfølgelig ind på bunken af ansøgninger i det tempo, det nu engang er muligt.
Det er altså lidt det samme som køen i Fakta. Hvis alle kasserne i forvejen er åbne, hjælper det ikke noget at gå op og brokke sig over, at man synes, køen er for lang, eller at man ikke er blevet betjent på de 5 minutter, som de lover i reklamerne. Man får ikke lov at komme foran de andre kunder af den grund, og kasseassistenterne kan nu engang ikke arbejde hurtigere, end de gør.
Det eneste, man kan gøre, er at forsøge at aflevere en ansøgning, der er så veldokumenteret, at man ikke få afslag og dermed må ud i en klagesag i Justitsministeriet, som tager yderligere mindst 7 måneder.
Det er altså lidt det samme som køen i Fakta. Hvis alle kasserne i forvejen er åbne, hjælper det ikke noget at gå op og brokke sig over, at man synes, køen er for lang, eller at man ikke er blevet betjent på de 5 minutter, som de lover i reklamerne. Man får ikke lov at komme foran de andre kunder af den grund, og kasseassistenterne kan nu engang ikke arbejde hurtigere, end de gør.
Det eneste, man kan gøre, er at forsøge at aflevere en ansøgning, der er så veldokumenteret, at man ikke få afslag og dermed må ud i en klagesag i Justitsministeriet, som tager yderligere mindst 7 måneder.
-
inloveforever
Min mand og jeg sendte vores ansøgning afsted til US for 3 måneder siden, hvor jeg havde været arbejdstager i sverige. vi bor her stadig. Igår da vi kiggede igennem vores gamle dokumenter og vi fik øje på vores inneboende kontrakt, lagde vi mærke til at der ikke var blevet noteret at rummet var møbleret. Vi anvendte ingen flyttevogn fra Danmark siden rummet allerede var møbleret, men det ved US jo ikke når de skal bedømme vores sag :S skal vi fortælle dem om fejlen eller er det bedst at lade alt ligge. Vi kunne måske også snakke med vores landlord og få ham til at skrive en lille note om at vores rum altså er møbleret.. nogle råd????
-
fundiver199
Det burde da være fuldstændig underordnet, om jeres bolig blev lejet møbleret, hvis opholdet har haft en vis varighed, og du endda har arbejdet i det land, hvor I bor. Så lad dog være med ligefrem selv at gøre det til et issue. Hvis US mener, at det er et issue, så skal de nok gøre opmærksom på det, når I får jeres afslag.
Vi havde sidste år, da vi flyttede heller ikke nogle kvittering på flyttelæs, så der blev ikke noget medsendt, og der blev heller ikke spurgt om det.
Det er jo ikke alle, der lejer en flyttebil, eller hyre et flytte firma.
Og med lidt kreativtet, og planlægning (samt lidt held), kan det altså godt lade sige gøre, at flytte 2 læs til Sverige, og senere tilbage igen, uden at det koster noget
mvh DBS
Det er jo ikke alle, der lejer en flyttebil, eller hyre et flytte firma.
Og med lidt kreativtet, og planlægning (samt lidt held), kan det altså godt lade sige gøre, at flytte 2 læs til Sverige, og senere tilbage igen, uden at det koster noget
mvh DBS
-
fundiver199
Han man kun boet i Sverige i nogle få måneder, men gjorde man sig den ulejlighed at slæbe hele sit bohave med - eller anskaffede man alternativt nyt bohave - så kan det jo siges at indikere en hensigt om at etablere sig for en længere periode. Hvorefter man så åbenbart blot skiftede mening og flyttede tilbage til Danmark, fordi der skete et eller andet, der fik en til at skifte mening. Som f.eks. at man fik tilbudt drømmejobbet i Aalborg, eller at ens far blev alvorligt syg og havde brug for ens nærvær og pleje.
Så man kan sige, at dokumentation for transport af flyttegods er noget, der kan styrke en sag, hvis opholdet var meget kortvarigt. Men som burde være helt irrelevant, hvis der er tale om et længerevarende ophold, da der i så fald ikke burde være behov for at sandsynliggøre en hensigt om at blive i det andet EU-land i længere tid, end man faktisk gjorde.
Så man kan sige, at dokumentation for transport af flyttegods er noget, der kan styrke en sag, hvis opholdet var meget kortvarigt. Men som burde være helt irrelevant, hvis der er tale om et længerevarende ophold, da der i så fald ikke burde være behov for at sandsynliggøre en hensigt om at blive i det andet EU-land i længere tid, end man faktisk gjorde.