årsopgørelse på svensk!

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
euroman
Geografisk sted: Malmø

årsopgørelse på svensk!

Indlæg af euroman » 31.03.2008 12:10:51

hej,
jeg bliver beskattet efter grænsegænger reglerne og har fået at vide fra skat øreund at jeg skal have min kones årsopgørelse fra de svenske skattemyndigheder, der viser at hun intet har tjent i 2007. Men hvad er det lige det hedder? og kan vi bare gå ned på skatteverket og få et? håber at nogen har prøvet det.

Ha en super bra dag!
euroman

kirsten

Indlæg af kirsten » 17.04.2008 13:25:11

Hej.

Den svenske selvangivelse kaldes : Deklaration.

Men hvis du önsker at benytte din hustrus uudnyttede personfradrag skal du bede det svenske skatteverk om et familiebevis - den viser du på skat öresund - så kan du bruge din hustrus personfradrag. Du skal dog det fölgende år väre opmärksom på at skat öresund automatisk kan give dig et dobbelt personfradrag dvs ca 79.000,00 kr......som normalt er på 39.500,00 for een person. Hvis din hustru så finder et job mister du dit fradrag. De bedre nemlig om en udskrift fra det svenske skatteverk.

Vi flyttede til Sverige i 2005 og förste år kunne det ikke betale sig for mig da mine egne fradrag langt oversteg, hvad jeg kunne får i ägtefällefradrag. Valgte jeg sidstnävnte ville de andre bortfalde.

Året 2006 bad jeg om min mands uudnyttede personfradrag, viste et familiebevis på skat öresund som jeg havde skaffet på Skatteverket og fik et höjt månedligt personfradrag for året 2006.

Primo 2007 gennemgik jeg min forskudsopgörelse og så jeg automatisk havde fået min mands personfradrag/måned og per år -de 79.000,00 kr Det önsked vi ikke da min mand var jobsögende og der er tilbagebetalingspligt. Jeg fik min selvangivelse for 2006 og opdagde Skat öresund havde lavet en fejl i deres udregning - de havde selv glemt at give mig dobbelt personfradrag på 79.000,00 kr for året 2006 så de skyldte mig rent faktisk penge. Hvilke kom til udbetaling omgående.

Skat öresund bad iövrigt om en udskrift fra det svenske skatteverk for året 2006 - for min mand - formentlig så de kunne sikre sig for snyd da jeg var der omkring maj 2007

Håber ikke det står for kryptisk

Mange hilsner Kirsten

Annette

Indlæg af Annette » 17.04.2008 15:00:09

Hej Kirsten

Har jeg forstået det ret:
Hvis man tager sin mands fradrag, så mister man rettigheden til at bruge sine andre fradrag for f.eks. renteudgifter, a-kasse og befordring?

Er der nogen der kan forklare logikken i det?

kirsten

Indlæg af kirsten » 24.04.2008 13:19:35

Hej.

Vi flyttede til Sverige sommeren 2005. Skat Öresund oplyste mig om, at jeg kunne välge ägtefällefradrag det år ( altså 2005 ). Men at mine andre personlige fradrag ville bortfalde. Det kunne ikke betale sig for os. Hvis man ikke har nogen väsentlige personfradrag kan man välge ägtfällefradrag i det år man flytter til Sverige. Året efter ( dvs 2006 ) omkring sommertid vurderede min mand og jeg om det var realistisk at han kunne finde et job. Da dette havde lange udsigter fik jeg overfört hans uudnyttede personfradrag.

Skat öresund begrunede det med, at man beskattes anderledes i det år man flytter. Er man gränsegänger skal man ha' boet i Sverige og arbejdet i DK 75 % af tiden.

Som sagt er det indviklet. Og jeg anbefalder at man möder op på Skat öresund.

Og det kan da väre at de har ändret reglerne siden 2005.

Vedrörende årsopgörelser for min mand - fik jeg Skatteverket til at give mig en udskrift på min mands indtägt ( eller mangel på samme ) for året 2005 således at jeg kunne dokumenterer at han ingen indtägt havde.

Med hensyn til den svenske deklaration så medsendes en vejledning i hvad der er fradragsberettiget i Sverige. Som jeg tolker den kan a-kasse og forbund IKKE fraträkkes som i DK. Ej heller har jeg läst at man kan få overfört sin ägtefälles fradrag som det ex.v kan lade sig göre i DK.
For god ordens skyld skal jeg sige at jeg ikke har närläst den.

Mange hilsner kirsten

at2105

Re: årsopgørelse på svensk!

Indlæg af at2105 » 02.08.2012 10:53:36

Jeg har brug for oplysninger angående min kones indkomst tilbage fra 2008, som skat øresund efterspørger. Er det muligt at anskaffe en slags årsopgørelse fra 2008 i sverige, som jeg kan dokumentere overfor skat i øresund??

Mange tak på forhånd.

skaanebo

Re: årsopgørelse på svensk!

Indlæg af skaanebo » 02.08.2012 13:11:52

Din kone tager personligt på Skatteverket i Sverige og får en kopi af sin självdeklaration, hvis hun ikke har den.

Besvar