tilbage til Dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne

tilbage til Dk

Indlæg af Janne » 31.07.2012 22:47:49

Hej

Efter mere end et år bosat og arbejdende i sverige, har min mand og jeg besluttet os for a vende tilbage til dk og skal derfor til at søge om familiesammenføring under eu reglerne. Vi har sagt vores lejlighed op i sverige pr 1. august 2012 og har lige meldt udrejsning til skatteverket. Vi bor på nuværende tidspunkt hos mine forældre i dk og har tænkt os at gøre det et par måneder endnu, eller hvor lang tid det nu tager at finde en lejlighed.
Tror i at det vil være et problem når vi nu een af dagene søger om familiesammenføring og min adresse er registreret hos mine forældre?
Lige noget andet også... det er vel kun mig der skal gå på kommunen og registrere flytning...det er vel ikke min mand også?Det skal han vel først efter han har fået sit opholdskort?
Lige et andet spørgsmål også..hvad sker der hvis vi ikke får opholdskort i dk?..frafalder gyldigheden af min mands svenske opholdskort efter vi er flyttet til dk..eller kan vi altid flytte tilbage til sverige igen :| ?
På forhånd mange tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: tilbage til Dk

Indlæg af mh1 » 01.08.2012 07:52:47

Det er jo for sent nu, men det havde været bedst at søge om dansk opholdskort til din mand, FØR I flyttede.

Din mand kan ikke blive tilmeldt adresse i DK, før han får godkendt opholdskort, og hvis du bladrer lidt rundt her på forum, vil du finde ud af at US for tiden giver automat-afslag med særdeles tynde begrundelser, så uanset hvor vandtæt jeres sag er, risikerer I faktisk et afslag, som derefter skal påklages til Justitsministeriet. I alt risikerer I en sagsbehandlingstid på over et år. I den tid vil din mand ikke kunne arbejde eller få gratis danskundervisning, og sygesikring er et problem.

I princippet er din mands svenske opholdskort allerede ugyldigt, da du jo ikke længere bor i Sverige. Myndighederne er dog ikke så hurtige til at inddrage opholdskort, så I kan sikkert godt nå at flytte tilbage, hvilket måske er det bedste at gøre sådan som situationen er for tiden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Janne

Indlæg af Janne » 01.08.2012 09:12:39

Tak for svar..
Hvis vi får afslag..og sagen videresendes til justitsministeriet, hvad kan følgerne af dette være? Vi har jo loven på vores side..Det jeg mener er, kan min mand risikere at blive nød til at rejse hjem til sit hjemland hvis vores sag ikke bliver godkendt? Og hvis den ikke skulle blive godkendt, hvordan forholder sig det så med sverige endnu engang. Hvis vi nu får afslag om....hvor end mange måneder det nu kommer til at tage,kan vi så flytte tilbage til sverige igen og i så fald, skal vi så igang med samme procedure som vi startede fra... søge om personnummer,forsørgning,nyt svensk opholdskort. Hvordan ville det overhovedet skulle lade sig gøre... hvis vi får afslag får min mand vel et x antal dage til at rejse ud af landet på og hvordan søren skulle det kunne lade sig gøre...det må betyde at vi ville blive nød til at flytte tilbage til sverige og igen søge om opholdskort, men uden at ha et visum til sverige, hvilket jeg går ud fra ikke er muligt uden gyldigt visum,eller i værste fald at han skal rejse hjem og derfra endnu engang søge om visum til sverige efter min udøvelse af retten om fri bevægelighed..

Desuden forstår jeg ikke hvorfor han ikke har ret til sygesikring eller ret til at arbejde efter vores ansøgning er sendt ind..det havde han da i sverige..
Får man ikke et midlertidigt bevis på ret til ophold,ellers er det da umuligt at tage på ferie osv. imens sagen bliver afgjort..
Hvor fanden er vores rettigheder henne!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2012 10:27:31

Janne skrev:Tror i at det vil være et problem når vi nu een af dagene søger om familiesammenføring og min adresse er registreret hos mine forældre?
Nej. Det er ikke ulovligt at bo hos sine forældre.
Janne skrev:Lige noget andet også... det er vel kun mig der skal gå på kommunen og registrere flytning...det er vel ikke min mand også? Det skal han vel først efter han har fået sit opholdskort?
Korrekt forstået.
Janne skrev:Lige et andet spørgsmål også..hvad sker der hvis vi ikke får opholdskort i dk?..frafalder gyldigheden af min mands svenske opholdskort efter vi er flyttet til dk..eller kan vi altid flytte tilbage til sverige igen :| ?
I kan altid flytte til Sverige igen. Men med mindre I gør det så hurtigt, at de svenske myndigheder ikke har nået at annullere din mands opholdskort, skal han så have udstedt et nyt. Lige som du også skal have udstedt et nyt sygesikringsbevis i Københavns Kommune, hvis du flytter fra Københavns Kommune og til Odense Kommune og herefter tilbage til Københavns Kommune igen. Du kan ikke bare finde dit gamle sygesikringsbevis fra Københavns Kommune frem og begynde at bruge det igen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2012 10:44:34

Janne skrev:Hvis vi får afslag..og sagen videresendes til justitsministeriet, hvad kan følgerne af dette være?
At det tager rigtig lang tid at få udstedt opholdskort.
Janne skrev:Det jeg mener er, kan min mand risikere at blive nød til at rejse hjem til sit hjemland hvis vores sag ikke bliver godkendt?
Hvis hverken Udlændingestyresen eller Justitsministeriet mener, at han har ret til at være her, kan han selvfølgelig ikke blive. Det er klart.
Janne skrev:Og hvis den ikke skulle blive godkendt, hvordan forholder sig det så med sverige endnu engang. Hvis vi nu får afslag om....hvor end mange måneder det nu kommer til at tage,kan vi så flytte tilbage til sverige igen.?
Ja naturligvis. Du har altid ret til fri bevægelighed i EU.
Janne skrev:og i så fald, skal vi så igang med samme procedure som vi startede fra... søge om personnummer,forsørgning,nyt svensk opholdskort.

Ja. Det skal man hver gang, man flytter til et nyt EU-land.
Janne skrev:Hvordan ville det overhovedet skulle lade sig gøre... hvis vi får afslag får min mand vel et x antal dage til at rejse ud af landet på og hvordan søren skulle det kunne lade sig gøre...det må betyde at vi ville blive nød til at flytte tilbage til sverige og igen søge om opholdskort, men uden at ha et visum til sverige, hvilket jeg går ud fra ikke er muligt uden gyldigt visum,eller i værste fald at han skal rejse hjem og derfra endnu engang søge om visum til sverige efter min udøvelse af retten om fri bevægelighed..
Men kan jo også bare rejse til Sverige uden visum. Jeg har aldrig hørt om, at nogen har fået en bøde for det. Så det tager svenskerne vist ikke så tungt, hvis indrejsen er sket fra et andet schengenland. Og hvis der er kontrol i toget, kan han jo bare vise sit svenske opholdskort, så bliver der nok ikke stillet flere spørgsmål.
Janne skrev:Desuden forstår jeg ikke hvorfor han ikke har ret til sygesikring eller ret til at arbejde efter vores ansøgning er sendt ind..det havde han da i sverige..
Hvis han ikke har opholdsret, har han selvfølgelig heller ikke andre rettigheder. Og opholdsretten skal jo anerkendes af de danske myndigheder, før der hersker klarhed over, om han har den eller ej.
Janne skrev:Får man ikke et midlertidigt bevis på ret til ophold, ellers er det da umuligt at tage på ferie osv. imens sagen bliver afgjort.
Din mand kan vise sit svenske opholdskort ved udlandsrejser. Ingen kan jo se på det kort, at I er flyttet til Danmark.
Janne skrev:Hvor fanden er vores rettigheder henne!
Nu skal man måske ikke tage sorgerne alt for meget på forskud. ÆUG har set mange afslag på det seneste, men trods alt ikke nogen, hvor den danske statsborger havde arbejdet i mere end cirka 4 måneder i et andet EU-land. Så hvis du kan dokumentere, at du ikke boede i Danmark og dermed var grænsependler, så bliver ansøgningen vel imødekommet. US giver trods alt også tilladelser, selvom de på det seneste har givet flere afslag end tilladelser.

Janne

Indlæg af Janne » 01.08.2012 11:51:59

Mange tak for svaret, det var rigtig behjælpeligt...
Må indrømme at vi blev lidt skræmte over at der har været mange afslag på det seneste.Jeg har boet i sverige i 15 måneder og været pendler til kbh i 2 af de måneder og derefter arbejdet i sverige i resten af månederne..og det kan jeg helt klart dokumentere, desuden var vores intention faktisk at blive i sverige. Så jeg vil mene at vi har god grund til at få vores ansøgning godkendt og hvis ikke,...så er der virkelig noget galt! Men det er der jo allerede..
Det eneste vi ikke har er en form for forsikring..så som hjemmeforsikring, vil det spille den store rolle? Udover det, så har vi boet med co adresse i en lille garage på 25kvm med tidsubegrænset periode og desuden er vores udlejer min arbejdsgiver.
Ovenstående håber jeg ikke bliver noget problem..
Ellers har vi ægteskabsattest,lejekontrakt,lønsedler,bankkonto udtog med transaktioner,arbejdsantyg,arbejds kontrakt både fra sverige og dk, pendler kort, buskort fra skånetrafiken osv osv....dog undrer jeg mig om vi skal sende ALLE samtlige kvitteringer med også? Jeg registrerede mig på skatteverket 1. maj 2011 og åbnede først bankkonto i sverige i september 2011,så de transaktioner via bankudtog vi vedsender er fra september..og ikke fra maj, vil i råde os til derfor at sende kvitteringer med?
På forhånd tak.

Besvar