Turist-opholdstilladelse til Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Krelle

Turist-opholdstilladelse til Tyrkiet

Indlæg af Krelle » 16.07.2012 21:38:04

Selvom dette først bliver aktuelt for mig lidt tid ud i fremtiden, ville det være dejligt, hvis nogen allerede nu kunne give mig svar på nedenstående.

Når jeg (forhåbentligt) skal flytte sammen med min kæreste i Tyrkiet i en lejlighed og studere på et tyrkisk universitet, skal jeg søge om studievisum, hvilket jeg antager først gælder fra oktober, hvor studiet starter. Det vil sige, at hvis jeg gerne vil afsted allerede i starten af juni, er det ikke nok med de 3 visumfri måneder, og jeg skal derfor søge om en "turist-opholdstilladelse" - Skal man have bopæl i Tyrkiet for at få en sådan tilladelse? Sagen er den, at vi formentlig vil opholde os i Antalya-området hele sommeren, og det derfor ville være spild af penge at betale for en tom lejlighed i den pågældende studieby i 4 måneder.

På forhånd tak for hjælpen!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Turist-opholdstilladelse til Tyrkiet

Indlæg af mh1 » 28.07.2012 19:08:55

Hej,
har lige set dit spørgsmål -
kort og godt: ja, du skal have en adresse.

Du skal jo have en opholdstilladelse, før du kan blive tilmeldt det tyrkiske folkeregister, så man vil ikke forlange en folkeregisteradresse af dig ved første ansøgning, det skal blot være en adresse, hvor man vil kunne finde dig om nødvendigt. Det kan godt være fx et hotel, da den 'turistik' opholdstilladelse du vil søge, gælder for 6 måneder.

Du skal blot huske at meddele adresseændring, når du flytter - det er gratis at få ændret adressen i opholdstilladelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar